• 2
  • 3
2022-03-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det beror sig ju på vad som behöver åtgärdas.
AVAS ljudnivån bör man enkelt kunna uppdatera via mjukvaran/over the air, men i texten står att USAs trafiksäkerhetsmyndighet inte har godkänt den högtalare som Tesla använder sig av, men om själva högtalaren måste bytas ut framgår inte av artikeln.

Det är inte högtalaren fysiskt, utan att användarna själva kunde byta ljud (man kunde välja valfri MP3-ljudfil).

Tesla fick (tyvärr) skicka ut en mjukvaruuppdatering som tog bort möjligheten för användare att själva välja egna ljud för AVAS.
Citera
2022-03-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Man får inte manipulera AVAS, då blir det körförbud och bilen får inte köras på allmän väg.
modifierar mina bilar konstant sen när det är dags för besiktning så återställd dom magiskt. är det el saker kan man med fördel ha knappar i kupén och är det annat så ska det sitta med snabb fästen så det är snabbt att gömma.

Däremot blir denna svår då jag inte vill inskränka på säkerhet. på tysta nätter bör de kopplas ut ananrs blir det ett jävla liv på nätterna när bilar smyger runt.
Citera
2022-03-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweViver
Tänkte på det här med ljudet idag när jag va på Ica Maxi med sambon (hon kör VW diesel från 2019). På väg därifrån, när hon skulle backa ut från parkeringen (och jag stod utanför precis snett bakom bilen efter att ha lämnat kundvagnen) så slog det mig: Bilen hörs ju för fan ingenting när den backar långsamt. Kanske att jag svagt kunde höra det där lilla klickande/tickande ljudet från dieselmotorn där fram, men det var absolut inte så att man distinkt kunde höra bilen när den backade.

Då kan man ju undra varför det blivit lag på att just elbilar ska låta som lastbilar eller rymdskepp när de backar eller kör sakta?

Jo, upplevt samma sak med moderna bilar med tysta förbränningsmotorer.

Väldigt märkligt att man bara pekar ut elbilar som ett problem. Tror det har med rädslan för det nya att göra (även myndighetspersoner och EU-politiker är inte alltid helt logiska och rationella).

https://teslaclubsweden.se/losning-pa-problemet/

"Vi kan inte komma ifrån att den här nya lagen påminner väldigt mycket om en annan lag som infördes i England en gång i tiden: the Red Flag Act.

När bilar var nymodigheter i mitten av 1800-talet var lagmakarna bekymrade om att barn, gravida kvinnor och hästar skulle skrämmas av dem. Därför stipulerades lagen om att framför varje bil måste det gå en man med röd flagga och varna om att här kommer en vagn utan hästar framför den!"

Här kan man läsa mer om den tidens AVAS, the Red Flag Act, för att varna för bilar när de började ersätta häst och vagn:

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_traffic_laws
Citera
2025-03-04, 12:48
Medlem
Hämtade ut min Volvo EX30 igår. Var en lagerbil som blivit kvar så det är en 2024 års modell.
Något jag testade ganska omgående var hur det där AVAS-ljudet låter. Så jag vevade ner båda rutorna fram och gled långsamt framåt. Kunde inte höra ett dugg. Backade istället och då hördes ett ljud. Körde framåt igen, inget ljud.

Lite märkligt att det inte finns något ljud på en 2024 års modell, men jag tackar och tar emot. Uppenbarligen är det inte trasigt heller eftersom det låter när man backar, men för mig får bilen gärna vara ljudlös när man kör framåt i låga hastigheter.
Citera
2025-03-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hämtade ut min Volvo EX30 igår. Var en lagerbil som blivit kvar så det är en 2024 års modell.
Något jag testade ganska omgående var hur det där AVAS-ljudet låter. Så jag vevade ner båda rutorna fram och gled långsamt framåt. Kunde inte höra ett dugg. Backade istället och då hördes ett ljud. Körde framåt igen, inget ljud.

Lite märkligt att det inte finns något ljud på en 2024 års modell, men jag tackar och tar emot. Uppenbarligen är det inte trasigt heller eftersom det låter när man backar, men för mig får bilen gärna vara ljudlös när man kör framåt i låga hastigheter.

Ljudet vid backning är lite annorlunda på ex30 än vid framåtkörning i låg hastighet – det kan vara mer distinkt eller ha en pulserande ton för att tydligare indikera att bilen rör sig bakåt.

Har märkt att avas frammåt är väldigt svårt att höra innefrån bilen även med rutan nere.
Citera
2025-03-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Ljudet vid backning är lite annorlunda på ex30 än vid framåtkörning i låg hastighet – det kan vara mer distinkt eller ha en pulserande ton för att tydligare indikera att bilen rör sig bakåt.

Har märkt att avas frammåt är väldigt svårt att höra innefrån bilen även med rutan nere.

Aha ja så kan det kanske vara. På min förra bil, en Peugeot, så lät det väl hörbart med rutorna nere även när man körde framåt. Men bra att Volvo inte har överdrivit med ljud på den fronten i alla fall.
Citera
2025-03-04, 20:33
Medlem
PeterNosters avatar
Någon youtuber körde en bil, där man vid AVAC-ljudet fick upp en fråga om man ville ha det på. Men valet gällde bara i fortsättningen på den resan.

Hmm, eller var det ljudet vid överskriden maxhastighetsom kunde slås av?
Citera
2025-03-05, 21:24
Medlem
BAB7s avatar
Nyare elbilar som omfattas av de nya reglerna får inte kunna stänga av AVAS .
Det är också förbjudet att koppla bort ljudet, då bilen i sådant fall förlorar sitt godkännande och då inte längre får köras på allmän väg i EU.

Min ZOE omfattas inte av det regelverket, jag kan därför stänga av ljudet med en knapp på panelen när jag vill.
Citera
2025-03-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Hmm, eller var det ljudet vid överskriden maxhastighetsom kunde slås av?

Troligen det, för de flesta nya bilar jag kört gör man det enkelt, men vid varje resa..

/Dick
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in