Nu har en japansk forskare vunnit nobel pris för att ha bevisat positiva effekten genom att undvika mat en längre period.
Har fastat då och då. Känns som det renar själen på något sätt.
De första djurstudierna på att lågt kaloriintag förlänger livslängden "dietary restriction" hos försöksdjur kom redan på 1930-talet.
Man kan minska sitt kaloriintag genom att varje dag äta 10-30% mindre än vad man egentligen vill, fungerar men det är jobbigt.
På senare år har kommit alternativ där man istället fastar 10-30% av alla dagar, sk periodisk fasta. En sådan är 5-2 där man fastar 2 dagar i veckan.
En annan form av diet restriktion är att man bara äter under 8 timmar av dygnet, och låter kroppen fasta 16 timmar varje dag.
Jag tycker fasta är extremt svårt att fasta men jag lyckas, flera gånger varje vecka, att låta bli under 12-14 timmar av ett dygn. Min kortfasta borde vara lite längre, men det är svårt.
Fasta och kallorirestriktion gör man för att det för med sig hälsoeffekter som minskar risken för bl a hjärt kärlsjukdom och det förlänger livslängden (hos djur).
Svält är överdriven fasta, den är absolut ohälsosam.
Jag fortsätter med att inte äta något under 13 timmar per dygn, ett antal dygn varje vecka, det är vad jag klarar av.
Har fastat många ggr och upplever det som att min kropp blir bättre att tillgodose sig med näring när jag bryter fastan, kan såklart vara inbillning eller önsketänkande men det känns som att min kropp kan bli helt "fulladdad" av vitaminer av ett par apelsinklyftor när jag fastat några dagar, men som kanske bara passerar förbi systemet om jag ätit som vanligt..
Jag tror att kroppen passar på att reparera sig när man fastar också, den slipper ju hela fokuset kring matsmältning och tarmtömning.
Har fastat många ggr och upplever det som att min kropp blir bättre att tillgodose sig med näring när jag bryter fastan, kan såklart vara inbillning eller önsketänkande men det känns som att min kropp kan bli helt "fulladdad" av vitaminer av ett par apelsinklyftor när jag fastat några dagar, men som kanske bara passerar förbi systemet om jag ätit som vanligt..
Jag tror att kroppen passar på att reparera sig när man fastar också, den slipper ju hela fokuset kring matsmältning och tarmtömning.
Du får lågt blodsocker av att fasta och då får du sämre med energi, men när du då äter frukt som apelsin så går fruktsockret snabbt ut i kroppen och du blir snabbt piggare.
Om du redan har högt blodsocker för du ätit flera gånger under dagen, då märker du inte av att du får i dig lite socker till.
Vi människor känner väldigt mycket av effekterna av lågt blodsocker, men vi är uselt dåliga att känna av effekterna av högt blodsocker.
Hur länge du kan fasta beror helt och hållet på hur mycket fett din kropp bär. Fett är lagrad energi och feta människor kan inte svälta! Jag skulle säga att en normal viktig person kan fasta runt 3 veckor utan problem. De som gör längre vatten fastor, typ 21 dagar eller mer gör det oftast av väldigt specifika skäl, typ särskilt sjukdom som man vill bota eller en religiös/spirituell upplevelse.
Jag brukar fasta 3-4 gånger om året och då 5 dagar på bara vatten. Jag har jobbat under dessa fastor och det har gått bra. De första fastorna är helt klart de jobbigaste men nu går det rätt bra. Hunger känslorna kombinerat med att jag fryser väldigt mycket och känner mig väldigt trött de första dagarna är jobbiga. Men så fort kroppen går in i full ketosis så mår man bra som fan. Fasta kan verkligen åstadkomma mirakel och är balsam för kropp och själv.
Jag brukar även torrfasta ibland, inget vatten ingen mat, och kan starkt rekommendera dessa. De funkar utmärkt som kortare fastor då du knappt får hunger känslor och kroppen går in autophagy mycket snabbare än vid en vanliga vatten fasta.
När jag var i thailand fick jag en abscess ( bakteriell infektion) på min fot. En dag vaknade jag upp och kunde knappt stå upp på grund av svullnaden och smärta från infektionen i foten. Det gjorde riktigt jävla ont. Jag förstod att jag behövde åka till sjukhuset men orkade inte ringa ambulans/taxi och sedan betala en massa pengar för sjukhus vistelsen.
Jag slutade där och då att äta och dricka, jag låg ner i min säng och efter 24h utan mat och vatten hade det mesta av smärtan försvunnit. Jag gick till handfatet och klämde ut så mycket pus (gulaktig vätska) som jag kunde och fortsatte fastan i två dagar till, totalt 3 dygn utan vatten. Det hela läckte på rekord fart och jag kunde verkligen se hur hela abscessen torkade ut. Började äta lite lätt efter 3 dygn och efter lite mer än en vecka var hela abscessen läkt. Slapp därför sjukhus vistelse och antibiotika kur och kirurgiskt ingrepp.
Hade jag där emot fortsatt äta och inte åkt till sjukhuset hade jag med största del dött pga sepsis (blod förgiftning).
Det finns ju en massa fördelar av att fasta men det unika verkar ju vara att kroppen vid fastan satsar på att reparera sig självt och återvinna delar som är dåliga eller inte behövs. Finns väl också en del rapporter om hur det kan motverka cancer, olika autoimmuna tillstånd osv.
Sedan bör man väl försöka att fasta gärna 3 dagar eller mer om man ska få full effekt på det. Dock tycker jag att det är ganska så tråkigt att fasta längre perioder men visst brukar man få en boost efteråt när man kan börja äta igen.
jag tränar rätt mkt cardio hela tiden och är lite tveksam till periodisk fasta. Det har redan börjat komma negativa rapporter ang keto. Jag tror det kan vara lagom att prova 24h en gång i månaden och sen ev börja hålla på 12/12 på nätterna i veckorna men det känns inte som fasta riktigt utan det är mer att man har disciplin och inte äter en massa snacks efter middagen. Att fasta i sig ska ju ha positiva effekter, det står ju i bibeln.
Jag är helt ointresserad av viktnedgången och eg bara intresserad av de här autofagi-effekterna. Det här är ju även rätt nya rön och jag vill inte ha nåt som stör träningen så därför vill jag bara prova något mer måttfullt
Jag har haft stora problem med över-ätning och övervikt i flera år. Jag kan säga att jag är mindre hungrig när jag fastar än när jag äter regelbundet, även 2-3 dagar in på vattenfastan. Jag har ändrat min diet rätt radikalt, och försökt tagit bort vitt bröd, socker, ost, mjölk då dessa saker ger mig starka hungerbegär. Jag misstänker att jag matar parasiter när jag äter sådan mat, så efter att jag växlade om till grönsaker och herbs (hemodlad basilika, oregano, dill m.m) och börjat fastat så skriker inte min mage nå mer efter mat. Inge mer våldsamma hungerbegär vilket jag tror 100% är sammankopplat med parasiter som gillar sådan mat. Ibland var hungerkänslorna så stora att jag blev som kontrollerad att springa ner till affären och köpa baguette, ost, chips och liknande och bara drämma ner det aggressivt, sedan sitter man där orörlig och känner sig äcklad. Och jag repeterade denna ohälsosamma cykeln dag in och dag ut.
Det försvann när jag började fasta, tog bort vitt bröd m.m och började äta grönsaksoppa och herbs. Har inte vågat fastat 4+ dagar på länge så jag har inte upplevt några läkande effekter nyligen men en person skrev detta nyligen på ett site som jag gillar att surfa på och jag tror på honom:
i had joint swelling/pain after covid (i guess the non-classical monocytes kept presenting spike protein to my immune system, causing it to attack a non-existent infection) for 10 months or so. I did a 5.5 day fast just for weight loss/ketosis and a surprise side-effect was my joints are fine now. I guess the autophagy cleared out those monocytes zombified by spike protein and other damaged cells.
fasting is fucking legit. 5.5 days was easy because i prepared for it by eating 1 meal a day for like 5 days, then 1 meal a day zero carbs for like 3 days, then started the fast. and drank the snake juice so no keto flu. it was so fucking easy this way. next I will do a 7+day fast.
Så ett 10 månader långt hälsoproblem försvann på 5.5 dagars fastning.
Personligen tror jag fasta kan förebygga och läka t.om cancer, och massor av sjukdomar. Parasiter ligger bakom en hel del hälsoproblem också och dom dör under fastning, och medicinska industrin vill hålla denna sanning borta från pöbeln så dom kan fortsätta håva in stora pengar på deras syntetiska gift som gör saker värre.
70% av alla hälsoproblem som mänskligheten lider av kan botas av:
Fasta
Ändrad diet
Juicing
Promenader
Och möjligtvis vissa supplement som C vitamin, D vitamin, Zinc, Magnesium, b12, detta är dom enda sorters syntetisk medicin jag tror är faktiskt positiva
Sedan kan man få in några böner till Gud också
Jag har haft stora problem med över-ätning och övervikt i flera år. Jag kan säga att jag är mindre hungrig när jag fastar än när jag äter regelbundet, även 2-3 dagar in på vattenfastan. Jag har ändrat min diet rätt radikalt, och försökt tagit bort vitt bröd, socker, ost, mjölk då dessa saker ger mig starka hungerbegär. Jag misstänker att jag matar parasiter när jag äter sådan mat, så efter att jag växlade om till grönsaker och herbs (hemodlad basilika, oregano, dill m.m) och börjat fastat så skriker inte min mage nå mer efter mat. Inge mer våldsamma hungerbegär vilket jag tror 100% är sammankopplat med parasiter som gillar sådan mat. Ibland var hungerkänslorna så stora att jag blev som kontrollerad att springa ner till affären och köpa baguette, ost, chips och liknande och bara drämma ner det aggressivt, sedan sitter man där orörlig och känner sig äcklad. Och jag repeterade denna ohälsosamma cykeln dag in och dag ut.
Det försvann när jag började fasta, tog bort vitt bröd m.m och började äta grönsaksoppa och herbs. Har inte vågat fastat 4+ dagar på länge så jag har inte upplevt några läkande effekter nyligen men en person skrev detta nyligen på ett site som jag gillar att surfa på och jag tror på honom:
i had joint swelling/pain after covid (i guess the non-classical monocytes kept presenting spike protein to my immune system, causing it to attack a non-existent infection) for 10 months or so. I did a 5.5 day fast just for weight loss/ketosis and a surprise side-effect was my joints are fine now. I guess the autophagy cleared out those monocytes zombified by spike protein and other damaged cells.
fasting is fucking legit. 5.5 days was easy because i prepared for it by eating 1 meal a day for like 5 days, then 1 meal a day zero carbs for like 3 days, then started the fast. and drank the snake juice so no keto flu. it was so fucking easy this way. next I will do a 7+day fast.
Så ett 10 månader långt hälsoproblem försvann på 5.5 dagars fastning.
Personligen tror jag fasta kan förebygga och läka t.om cancer, och massor av sjukdomar. Parasiter ligger bakom en hel del hälsoproblem också och dom dör under fastning, och medicinska industrin vill hålla denna sanning borta från pöbeln så dom kan fortsätta håva in stora pengar på deras syntetiska gift som gör saker värre.
70% av alla hälsoproblem som mänskligheten lider av kan botas av:
Fasta
Ändrad diet
Juicing
Promenader
Och möjligtvis vissa supplement som C vitamin, D vitamin, Zinc, Magnesium, b12, detta är dom enda sorters syntetisk medicin jag tror är faktiskt positiva
Sedan kan man få in några böner till Gud också
Instämmer I allt utom juicing?!
Våra frukter och flesta grönsaker är inte naturliga
Käka istället nötter, hemgjord pizzasallad helst surkål och annat googla
Vatten innehåller magnesium och kalium men behövs tillskott vid fasta
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!