• 1
  • 2
2022-11-17, 08:50
Medlem
Awkwardmans avatar
Om jag vill lära lite mer om hur ekonomin fungerar (jag vet tex inte vad räntan betyder i realiteten , inflation/deflation, finanskris, frihandel, konjltur osv osv)vad ska jag läsa då (vill skippa tabeller och siffror så gott det går). Har läst den Österrikiska skolan (Harkelius) och läser just nu Vägen till träldom (Hayek). Jag vill bli mer allmänbildad och kunna bemöta tokar.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-11-17 kl. 08:52.
Citera
2022-11-17, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Om jag vill lära lite mer om hur ekonomin fungerar (jag vet tex inte vad räntan betyder i realiteten , inflation/deflation, finanskris, frihandel, konjltur osv osv)vad ska jag läsa då (vill skippa tabeller och siffror så gott det går). Har läst den Österrikiska skolan (Harkelius) och läser just nu Vägen till träldom (Hayek). Jag vill bli mer allmänbildad och kunna bemöta tokar.
Om du vill lära dig mer om hur ekonomin fungerar så är det termernas betydelse och logiken/kausaliteten du behöver förstå bättre.

Och där finns det hur mycket läroböcker som helst för nybörjare.
En bok som kan vara väldigt lättläst men ändå skänka förklaring är "Vår ekonomi" av Klas Eklund.
Citera
2022-11-17, 11:05
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om du vill lära dig mer om hur ekonomin fungerar så är det termernas betydelse och logiken/kausaliteten du behöver förstå bättre.

Och där finns det hur mycket läroböcker som helst för nybörjare.
En bok som kan vara väldigt lättläst men ändå skänka förklaring är "Vår ekonomi" av Klas Eklund.

Mycket bra tack! Lägger den i listan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in