• 2
  • 402
  • 452
  • 492
  • 501
  • 502
2025-10-29, 23:50
Medlem
HappySnowmans avatar
Minns att jag tyckte att det här fallet var extremt märkligt när jag först hörde talas om det. Men det tycker jag inte längre. Inte efter att en anhörig fallit in i demens. Nu tycker jag att detta kryssar i alla rutor för kognitiv svikt. Det finns ju olika demenssjukdomar som yttrar sig på olika sätt och debuterar olika hastigt. Någon nämnde TIA, det är också en stark kandidat tänker jag.

Folk med demens kan - särskilt i de inledande faserna - bete sig hyfsat normalt i många sammanhang, men det kan lätt tippa över och bli helknasigt. De kan också bli som skenande hästar, samtidigt som de knappt vet vart de ska. Att plöja igenom en bom som är i vägen behöver inte vara konstigt alls. Att få för sig att fälla ett träd eller att plocka bort en nummerskylt kan också kännas helt logiskt i den extremt ologiska världen de befinner sig i emellanåt.

Historien är märklig, men jag tror att miljön han råkade hamna i bidrar till den dramatiska känslan runt alltihop. Min personliga gissning är att han kämpade med förvirring och till slut snubblade ner i vattnet.
Citera
2025-10-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Minns att jag tyckte att det här fallet var extremt märkligt när jag först hörde talas om det. Men det tycker jag inte längre. Inte efter att en anhörig fallit in i demens. Nu tycker jag att detta kryssar i alla rutor för kognitiv svikt. Det finns ju olika demenssjukdomar som yttrar sig på olika sätt och debuterar olika hastigt. Någon nämnde TIA, det är också en stark kandidat tänker jag.

Folk med demens kan - särskilt i de inledande faserna - bete sig hyfsat normalt i många sammanhang, men det kan lätt tippa över och bli helknasigt. De kan också bli som skenande hästar, samtidigt som de knappt vet vart de ska. Att plöja igenom en bom som är i vägen behöver inte vara konstigt alls. Att få för sig att fälla ett träd eller att plocka bort en nummerskylt kan också kännas helt logiskt i den extremt ologiska världen de befinner sig i emellanåt.

Historien är märklig, men jag tror att miljön han råkade hamna i bidrar till den dramatiska känslan runt alltihop. Min personliga gissning är att han kämpade med förvirring och till slut snubblade ner i vattnet.

Det finns uppenbarligen två helt olika sätt att se på det här märkliga fallet.

Endera anser man att ett förvirrat och ologiskt uppträdande troligen beror på stor målmedvetenhet till följd av diverse olika mer eller mindre komplicerade scenarion konstruerade helt utan faktiska belägg för att dessa händelseförlopp över huvud taget ägt rum.

Eller också anser man att ett förvirrat och ologiskt uppträdande troligen beror på, just förvirring.

Eftersom vi inget vet blir det upp till var och en att bedöma om belagda fakta eller spekulationer är det mest sannolika.
Inget av de båda synsättens företrädare lär kunna övertyga de andra så länge inte fler obestridliga fakta kommer fram,
och tiden talar emot att så kommer att ske.
Citera
2025-10-30, 13:38
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Det finns uppenbarligen två helt olika sätt att se på det här märkliga fallet.

Endera anser man att ett förvirrat och ologiskt uppträdande troligen beror på stor målmedvetenhet till följd av diverse olika mer eller mindre komplicerade scenarion konstruerade helt utan faktiska belägg för att dessa händelseförlopp över huvud taget ägt rum.

Eller också anser man att ett förvirrat och ologiskt uppträdande troligen beror på, just förvirring.

Eftersom vi inget vet blir det upp till var och en att bedöma om belagda fakta eller spekulationer är det mest sannolika.
Inget av de båda synsättens företrädare lär kunna övertyga de andra så länge inte fler obestridliga fakta kommer fram,
och tiden talar emot att så kommer att ske.
Problemet i detta fall är att många människor har haft ett förvirrat beteende minst sagt.

Som kvinnan som mötte Terjes bil strax efter att den kört genom bommen, men inte säger sig ha satt den i samband med den trasiga bommen förrän långt senare. Trots att hon omedelbart delade en bild på bommen i den lokala fb-gruppen där bilspår syns i frosten.

Eller Terjes bekanta som påstår att Terje pratat om Kanada på Muskö månader innan han reste. Ingen annan säger sig ha hört något om det.

Eller han som bodde på Terjes gård o väntade en vecka med att anmäla honom försvunnen trots att de var överens om att höras dagligen.

Eller alla de som var ute på Kanada den aktuella kvällen men ingen har hört eller sett nånting. En av de boende därute är dessutom dömd för att ha hotat vad han uppfattat som inkräktare tidigare.
Citera
2025-10-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Problemet i detta fall är att många människor har haft ett förvirrat beteende minst sagt.

Som kvinnan som mötte Terjes bil strax efter att den kört genom bommen, men inte säger sig ha satt den i samband med den trasiga bommen förrän långt senare. Trots att hon omedelbart delade en bild på bommen i den lokala fb-gruppen där bilspår syns i frosten.

Eller Terjes bekanta som påstår att Terje pratat om Kanada på Muskö månader innan han reste. Ingen annan säger sig ha hört något om det.

Eller han som bodde på Terjes gård o väntade en vecka med att anmäla honom försvunnen trots att de var överens om att höras dagligen.

Eller alla de som var ute på Kanada den aktuella kvällen men ingen har hört eller sett nånting. En av de boende därute är dessutom dömd för att ha hotat vad han uppfattat som inkräktare tidigare.

Jag tyder det som det finns någon som vill mörka Terjes försvinnande och har makt att få dessa personer att hålla tyst om Terje. Personen i fråga är nog inte heller en sådan som man skulle misstänka ha att göra med försvinnandet att göra. Kan i och för sig vara fler än en person. Det är något som inte riktigt stämmer.
Citera
2025-10-30, 14:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag tyder det som det finns någon som vill mörka Terjes försvinnande och har makt att få dessa personer att hålla tyst om Terje. Personen i fråga är nog inte heller en sådan som man skulle misstänka ha att göra med försvinnandet att göra. Kan i och för sig vara fler än en person. Det är något som inte riktigt stämmer.
Alla dessa märkliga omständigheter som pekar åt olika håll ser misstänkt ut som villospår.

Det finns för många detaljer.
Citera
2025-10-30, 18:19
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan

Instämmer i ovanstående.

De runt 60 tomtägarna på Kanada tomtägarförening hade sommaren 2021 tagit ett grappatag i föreningens kassa och satt upp en gemensam bom till området: en dyr automatisk kodlås-bom med lyse.
Orsaken till behovet av bommen var att flertal bilar, ofta mörkfärgade flakbilar av pick-up modell, under åren hade kört in på Kanada tomtområde och upprepade gånger stulit från tomtägarna.
Många av de olika bilarna hade utländska reg.plåtar och körde med stöldgodset till utlandsfärjorna i Nynäshamn.
Därför satte man under försommaren 2021 upp bommen, ett halvår innan Terje försvann.
Det hade aldrig tidigare funnits någon bom på den enda infart som finns till Kanada tomtområde.

Denna nya fina bom kördes sedan sönder av Terjes bil vid kl 18.10 onsdagen den 1/12 2021.
Terjes bil var just en mörk utlandsregisterad flak pick-up som inte hörde hemma på området.
Trots att detta skedde en mörk kväll och trots att Terjes bil brummade runt på de mörklagda småvägarna mellan husen på området innan bilen i allt för hög fart körde ut i grönskan - så reagerar ingen av de som befann sig på området…..

Kvinnan ”Katja” som bodde på området mötte Terjes bil 50-70 meter efter bommen i en kurva efter att han kört sönder bommen och nu befann sig inne på tomtområdet. Hon lämnade plats för hans bil och vinkade till honom när han höjde handen till tack.
När hon fick se bommen med ETT enda par bilspår i frosten FOTOGRAFERADE hon bom och bilspår och la direkt ut det hela i tomtägarföreningens facebookgrupp.
Men hon uppger i efterhand att hon, trots att hon just hade mött Terjes bil och såg hans bilspår vid bommen där bilen synbart hade tagit sats mot bommen, aldrig tänkte på att det kunde vara Terjes bil som kört sönder bommen…..

Samtidigt befann sig omkring 8-10 av husägarna på plats på området, bl a den vägansvarige Mats som var ansvarig för att föreningens regler kring vägar och bom på området följdes.
Ingen av dessa uppger sig ha reagerat - eller brytt sig om - den okända utlandsregistrerade ensamma pick-uppen som olovligt körde omkring på området.
Samtidigt som alla också kunde läsa i facebookgruppen att bommen just hade körts sönder och passagen till och från området nu var öppen.

Varken Terjes bil som körde omkring och slutligen brakade genom terrängen som slutade med en krock snett mot ett berg ner i en bergsskreva - med fullt med krossade delar av billyktor och stötfångare runt bilen, eller motorljudet från sågen som sågade ner den 12-15 cm tjocka minst 10 meter höga tallen, eller braket när tallen välte - fick någon av de boende att reagera.

INGEN av de personer som så ömt värnade om sitt stugområde och ville freda sig mot obehöriga - uppger att de överhuvudtaget varken har sett, hört, märkt eller gjort någonting den där kvällen när Terjes bil ställde till allting. ( Eller hade minsta koppling till Terje.)

Låter det verkligen rimligt och trovärdigt??
Eller ligger det mer sannolikt en hund begraven i dessa vittnesmål från de som befann sig på området?
Senast redigerad av coli 2025-10-30 kl. 18:46.
Citera
2025-10-30, 19:58
Medlem
geir44s avatar
Ljudet från en motorsåg borde man reta sig på i 18-20 tiden om kvelden. Men det är inte konstigt att jobb utförs på en vardag.

Och varför skulle övre medelklass människor från Stockholm döda en villse norrman? Altså, det är så osannolikt....😅
Citera
2025-10-30, 21:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Ljudet från en motorsåg borde man reta sig på i 18-20 tiden om kvelden. Men det är inte konstigt att jobb utförs på en vardag.

Och varför skulle övre medelklass människor från Stockholm döda en villse norrman? Altså, det är så osannolikt....😅

Övre medelklass från Stockholm….?
Citera
2025-10-31, 11:55
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44

Det behöver ju inte vara en gms avsikt att Terje skulle dö. Kan ju ha varit en konfrontation som spårade ur.
Citera
  • 2
  • 402
  • 452
  • 492
  • 501
  • 502

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem