Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-19, 01:57
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag är ingen expert men barnens hjärnor är extra tåliga. En vuxen kan klara 10-20 minuter utan att andas om han sedan får perfekt hjälp.
Små barn får skador av syrebrist ännu snabbare än vuxna så märks att du inte är någon expert (inte jag heller för den delen) . Dina neuron börjar ta skada och dö redan efter ett par minuter utan syretillförsel, HLR förlänger ju tiden innan hjärnskada uppkommer men överlevnadsstatistiken hos dom som behöver HLR är inte jättekul direkt
Citera
2022-02-19, 02:07
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
En liten knatte på ett år som tultar omkring ja. Absolut. Men inte en treåring. Såvida det inte finns utvecklingsförsening med i bilden. Eller att barnet slår i skallen. Jag vet en tös som kunde cykla utan stödhjul när hon var tre år.
Ta exemplet att barnet aldrig varit i bassäng tidigare. Och ta exemplet du snubblar, då fattar du inte vad som händer, men finner dig snart i vad som hänt, för du har snubblat som barn och din vårdnadshavare har lyft upp dig. Barnet fattar inte varför det blir svårt att andas, får nog panik. Hade en treåring som satt igen luftstrupen, hon tittade som frågande, vad är det som händer, förmodligen av den anledning hon aldrig gjort det tidigare, det gick bra efter jag vänt upp och ned på henne.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2022-02-19 kl. 02:11.
Citera
2022-02-19, 02:11
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Små barn får skador av syrebrist ännu snabbare än vuxna så märks att du inte är någon expert (inte jag heller för den delen) . Dina neuron börjar ta skada och dö redan efter ett par minuter utan syretillförsel, HLR förlänger ju tiden innan hjärnskada uppkommer men överlevnadsstatistiken hos dom som behöver HLR är inte jättekul direkt

Nu killgissar jag bara utifrån egen erfarenhet. Men jag skulle säga att du har både rätt och fel.

Det utförs en hel del hjärtkompressioner INNE på sjukhusen på folk som känt att något är fel (en pågående infarkt exempelvis för att bara nämna ett av många exempel) där utfallet är gott eftersom allt sker på rätt plats. Hos de som får hjärtstopp inne på sjukhusen skulle jag säga att många återgår till ett hyfsat normalt liv.

Nu skedde ju detta inte på sjukhus så förstår att det eg inte hör hemma här men ville bara bidra med den lilla instickaren som en kommentar på ditt inlägg.

Jättetragisk nyhet och all min sympati är hos familjen och de barn och familjer som ev behövde bevittna detta tragiska på plats.
Helt fruktansvärt.
Citera
2022-02-19, 02:27
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Nu killgissar jag bara utifrån egen erfarenhet. Men jag skulle säga att du har både rätt och fel.

Det utförs en hel del hjärtkompressioner INNE på sjukhusen på folk som känt att något är fel (en pågående infarkt exempelvis för att bara nämna ett av många exempel) där utfallet är gott eftersom allt sker på rätt plats. Hos de som får hjärtstopp inne på sjukhusen skulle jag säga att många återgår till ett hyfsat normalt liv.

Nu skedde ju detta inte på sjukhus så förstår att det eg inte hör hemma här men ville bara bidra med den lilla instickaren som en kommentar på ditt inlägg.
Det stämmer ju helt klart, får man hjärtstopp på sjukhuset så tar det inte många minuter innan man blir igångstartad (om man blir det dvs) och då bör man inte få några direkta skador till följd av syrebrist.
Citera
2022-02-19, 07:16
Medlem
l3th4lh0rs3s avatar
Fy så hemskt. Lider med alla inblandade.
Citera
2022-02-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
En treåring reser sig upp om de faller omkull. Såvida de inte svimmat.
Nej de gör inte det. De ligger kvar.
Citera
2022-02-28, 07:25
Medlem
listigtjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
De två avlidna barn i rätt ålder (som har minnessidor eller är omskrivna) det aktuella datumet, som jag hittar, låter väldigt svenska. Men Finns det ett tredje med utländsk bakgrund är väl väl dock oddsen högre att det uppmärksammas på dylikt vis, och ni får söka själva.

var sökte du?
Citera
2022-03-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Nej de gör inte det. De ligger kvar.

Jag vet inte om du har barn, men nej. En treåring klarar att resa sig om de trillar omkull på marken i en liten vattenpöl.
Mvh/ 30 års erfarenhet av att ta hand om treåringar.
Citera
2022-03-11, 22:14
Medlem
Någon som vet vem pappan är som tydligen ansvarade för barnen den dagen?
Citera
2022-03-12, 00:26
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekoppen16
Någon som vet vem pappan är som tydligen ansvarade för barnen den dagen?
Nej men han lär må jättebra!
Citera
2022-03-18, 09:26
Medlem
Hoppas pappan åtalas om det var han som var där med sitt barn och därmed bär ansvaret för dennes död. Var han där med flera barn undrar jag? Bara det i sig är oansvarigt och var han det inte så är det ju hur lätt som helst att hålla reda på ett enda barn.
Citera
2022-03-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenoe
Hoppas pappan åtalas om det var han som var där med sitt barn och därmed bär ansvaret för dennes död. Var han där med flera barn undrar jag? Bara det i sig är oansvarigt och var han det inte så är det ju hur lätt som helst att hålla reda på ett enda barn.

Enligt rykten 2 barn hade han själv ansvar för. Vem vet. Kanske stod packa upp fika medans 3åringen sprang in i vattnet? Man ska aldrig släppa blicken. Men sånt kan gå fort. Och skulle själv aldrig åka själv och bada med 2 småbarn. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in