Citat:
Ursprungligen postat av
Smugumin
Små barn får skador av syrebrist ännu snabbare än vuxna så märks att du inte är någon expert (inte jag heller för den delen)
. Dina neuron börjar ta skada och dö redan efter ett par minuter utan syretillförsel, HLR förlänger ju tiden innan hjärnskada uppkommer men överlevnadsstatistiken hos dom som behöver HLR är inte jättekul direkt
Nu killgissar jag bara utifrån egen erfarenhet. Men jag skulle säga att du har både rätt och fel.
Det utförs en hel del hjärtkompressioner INNE på sjukhusen på folk som känt att något är fel (en pågående infarkt exempelvis för att bara nämna ett av många exempel) där utfallet är gott eftersom allt sker på rätt plats. Hos de som får hjärtstopp inne på sjukhusen skulle jag säga att många återgår till ett hyfsat normalt liv.
Nu skedde ju detta inte på sjukhus så förstår att det eg inte hör hemma här men ville bara bidra med den lilla instickaren som en kommentar på ditt inlägg.
Jättetragisk nyhet och all min sympati är hos familjen och de barn och familjer som ev behövde bevittna detta tragiska på plats.
Helt fruktansvärt.