Citat:
Ursprungligen postat av
Felix80
Jag skulle vilja köpa en iMac 27” (har bara kört Windows tidigare) men känner inte för att lägga ut pengar för en ny. Vad ska man tänka på när man köper en iMac? Mest dator för pengar, är det en ca 3-4 år gammal dator? Hur ska man tänka?
Tycker inte rimligtvis att du behöver gå på en M1:a som vissa säger här. Det beror lite på vad du är ute efter. Jag sålde precis en 27" iMac, en maxad 2015-års generation. Rätt vass burk som fortfarande höll måttet jämfört med många PC's. Däremot kunde jag inte längre installera nya MacOS, vilket blev en dealbreaker för mig. Men kan man leva med sådant, att bara köra fram till <OS Ventura så går det nog hitta en hel del bra, billigt.
I mitt fall sålde jag för 4 100 kr.
Det enda som stökade lite var att man började se tendenser till att det började bränna fast i skärmen (vilket syns om man kör hårda kontraster som ligger på samma ställe väldigt länge, men som släpper efter en stund). Har en polare med en ~lika gammal iMac, som är i bra skick, men där man börjar se symptom på skärmen - i hans fall "rosa glow" längs kanterna.
Hur som haver; Det är rätt bra livstid på de där burkarna. Men går man på något riktigt gammalt så kan det vara bra att spana in skärmen i synnerhet.