Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-29, 14:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I NRK:s radiosändning från sprinten i Goms så sa Torgeir Björn att Jonna alltid åker på tyngre skidor. Vad menar han egentligen med det?

I princip skulle det väl inte vara konstigt om det finns skidor med olika vikt. Det väsentliga är ju då anledningen till detta. Nu vet du ju inte om du hört rätt, men om du gjorde det tycker jag att det är uselt att den som sade det inte förklarade varför. Med andra ord varför finns det olika vikt på skidor, varför kör Sundling med tyngre skidor och vilka effekter kan det ge under olika omständigheter.

Allt är ju i och för sig avhängigt att du hörde rätt och att i i så fall hörde allt.
Citera
2024-01-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
At en løper har styrken til å gå på tyngre gir enn de fleste andre, er noe vi ofte sier her. På svensk sier man vel tyngre växel. Veldig ulike ord på norsk og svensk, men da vet dere neste gang.

Tack för förklaringen, nu vet vi!
Citera
2024-01-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scherer
Tack för förklaringen, nu vet vi!

Norskans Gir motsvaras av engelskans Gear. Fornnordiskt ursprung (Gervi) i betydelsen verktyg, apparat eller mekanism. I svenskan använder vi ett tyskt låneord istället 🤷‍♂️
Citera
2024-01-29, 19:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Norskans Gir motsvaras av engelskans Gear. Fornnordiskt ursprung (Gervi) i betydelsen verktyg, apparat eller mekanism. I svenskan använder vi ett tyskt låneord istället 🤷‍♂️

Ja ibland är norska bättre, det måste man erkänna. De säger ju även "scorer", lånat från engelskan. Vi säger att spelaren "gör mål".
Citera
2024-01-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja ibland är norska bättre, det måste man erkänna. De säger ju även "scorer", lånat från engelskan. Vi säger att spelaren "gör mål".

Här får norrmännen hjälpa för engelskans Score har också fornnordiskt ursprung; skåra. Har norskan lånat tillbaka ordet eller använder ni originalet? Fullständigt logiskt i betydelsen ta och dokumentera poäng i en tävling från tiden innan vi hade pennor och papper och ristade runor. Har inget med längd att göra men etymologi är roligt 🤗
Citera
2024-01-29, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Är det bättre om ett språk är mer »engelskt«? Du har aldrig hört någon säga att en spelare nätar eller målar?

---

Beträffande detta med »tyngre gir« är ju svenskans uttryck högre eller lägre växel. Hög växel kör man på när det går snabbt och låg växel när det går långsamt. Skulle Sundling vara bättre på låg växel, i så fall jämfört med vem/vilka?
Citera
2024-01-29, 19:54
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Här får norrmännen hjälpa för engelskans Score har också fornnordiskt ursprung; skåra. Har norskan lånat tillbaka ordet eller använder ni originalet? Fullständigt logiskt i betydelsen ta och dokumentera poäng i en tävling från tiden innan vi hade pennor och papper och ristade runor. Har inget med längd att göra men etymologi är roligt 🤗

Ordet mål har väl sitt ursprung i mäta. Alltså mäta resultat vilket mål uppenbarligen gör. Gillar ordet skåra i sammanhanget oxå ska sägs.

Lite historik om skidåkning är passande i Jonnatråden tycker jag.
https://www.isof.se/lar-dig-mer/blog...opare-i-norden
Citera
2024-01-29, 19:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det bättre om ett språk är mer »engelskt«? Du har aldrig hört någon säga att en spelare nätar eller målar?

Nej, inte generellt. Men i just fallet med "scorer" tycker jag det låter bättre än "göra mål", vilket inte minst visar sig i handboll där det blir mål stup i kvarten. Jag störde mig en del på handbollskommentatorn nu i EM som sa "...och gör mål" nästan varje gång.

Uttrycken "målar" och "nätar" är inte alls lika slagkraftiga och direkt tramsiga enligt mig.
Citera
2024-01-29, 20:14
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Liker godt dine historiske kunnskaper. Dagens engelsk har veldig mange ord som har sin opprinnelse fra den tiden da Northumbria, Mercia, Anglia, deler av Skottland og Irland, samt øyene utenfor var under delvis nordisk herredømme. Uttale og skriftform på ordene har gått i litt ulike retninger, men ordstammen har ofte en felles norrøn opprinnelse.
Citera
2024-01-29, 20:36
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Hög växel kör man på när det går snabbt och låg växel när det går långsamt. Skulle Sundling vara bättre på låg växel, i så fall jämfört med vem/vilka?
Jonna går ju ofta på högre växel än konkurrenterna, dvs stannar längre på trean när de övriga går över på tvåan. Vet inte om hon är bättre, men hon är väl starkare än i stort sett alla andra. Dvs om det vore en tävling i att köra så länge som möjligt på trean (utan att gå över på tvåan) så skulle väl Jonna vinna. Men det behöver inte alltid vara positivt
Citera
2024-01-29, 20:37
Medlem
Citat:

---

Beträffande detta med »tyngre gir« är ju svenskans uttryck högre eller lägre växel. Hög växel kör man på när det går snabbt och låg växel när det går långsamt. Skulle Sundling vara bättre på låg växel, i så fall jämfört med vem/vilka?
Jag tror(och tycker själv) att Jonna kan gå på en högre växel(tyngre gir) än dom flesta andra när hon är i form.
Jag kommer inte riktigt ihåg i vilket lopp det var men tror att det var i Lahti så var Jonna den enda som gick på 3:ans växel i en av dom första backarna i sprinten.
Citera
2024-01-29, 20:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jonna går ju ofta på högre växel än konkurrenterna, dvs stannar längre på trean när de övriga går över på tvåan. Vet inte om hon är bättre, men hon är väl starkare än i stort sett alla andra. Dvs om det vore en tävling i att köra så länge som möjligt på trean (utan att gå över på tvåan) så skulle väl Jonna vinna. Men det behöver inte alltid vara positivt

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag tror(och tycker själv) att Jonna kan gå på en högre växel(tyngre gir) än dom flesta andra när hon är i form.
Jag kommer inte riktigt ihåg i vilket lopp det var men tror att det var i Lahti så var Jonna den enda som gick på 3:ans växel i en av dom första backarna i sprinten.

Jaha så tyngre växel motsvarar alltså en högre växel? Är det verkligen så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in