• 8
  • 9
2022-02-20, 17:44
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Om förfallet beror på ångest så är det sorgligt, då måste man få hjälp att sälja omedelbart. Om förfallet beror på något annat så får man skylla sig själv. Klart man måste sköta den dyraste investering man någonsin gjort. Annars får man ett dåligt liv. Som ger t.ex ångest.
Om förfallet beror på att man exempelvis får cancer och så pass svåra smärtor att man inte kan ta ta i varken flytt eller renovering? Det finns människor som pga sjukdom får extremt svårt. Du har förmodligen inte varit sjuk en dag i ditt liv.
Citera
2022-02-20, 17:49
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Om förfallet beror på att man exempelvis får cancer och så pass svåra smärtor att man inte kan ta ta i varken flytt eller renovering? Det finns människor som pga sjukdom får extremt svårt. Du har förmodligen inte varit sjuk en dag i ditt liv.
En ensam människa utan vänner föräldrar fru som kan hjälpa till, som bor i en förfallen villa i åratal, med cancer, som inte tar hjälp av t.ex sociala för att flytta. Det är riktigt att det är en jobbig situation. Dock inte säker på att det hjälper så mycket att konstatera denna självklarhet.

Noterar att det finns två tonlägen i tråden. De som ger konkreta förslag. Och de som ojar sig.
Citera
2022-02-20, 18:00
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
En ensam människa utan vänner föräldrar fru som kan hjälpa till, som bor i en förfallen villa i åratal, med cancer, som inte tar hjälp av t.ex sociala för att flytta. Det är riktigt att det är en jobbig situation. Dock inte säker på att det hjälper så mycket att konstatera denna självklarhet.

Noterar att det finns två tonlägen i tråden. De som ger konkreta förslag. Och de som ojar sig.
Nu är det ju så att jag tycker det mest konkreta redan framkommit. Så jag tycker inte jag behövde upprepa detta. Han är oförmögen att renovera och sannolikt lär han vill inte hinna klart ändå. Huset går inte att sälja. Det är väl bara att komma överens med någon driven typ om att testamentera bort eländet till vederbörande. Barnen lär ju knappast via exfrun kräva någon laglott när det framkommer hur det är ställt med det ekonomiska. Så får Kronofogden reda ut saken när döden väl inträtt.

Jag tycker det är svårt att komma med mer konkreta förslag utan att ha sett skicket. Är det så illa som han säger så kanske det är endast med nöd och näppe beboligt.
Citera
2022-02-20, 18:07
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Nu är det ju så att jag tycker det mest konkreta redan framkommit. Så jag tycker inte jag behövde upprepa detta. Han är oförmögen att renovera och sannolikt lär han vill inte hinna klart ändå. Huset går inte att sälja. Det är väl bara att komma överens med någon driven typ om att testamentera bort eländet till vederbörande. Barnen lär ju knappast via exfrun kräva någon laglott när det framkommer hur det är ställt med det ekonomiska. Så får Kronofogden reda ut saken när döden väl inträtt.

Jag tycker det är svårt att komma med mer konkreta förslag utan att ha sett skicket. Är det så illa som han säger så kanske det är endast med nöd och näppe beboligt.
Han behöver (om han inte gjort det, gissa värdet själv räknas inte) kontakta en mäklare som gör en värdering, och kommer mäklaren fram till att huset har värdet Noll så tror jag mäklaren kan hitta en person som åtminstone tar över det gratis och fixar det för att sälja med vinst. Och så är den ångesten över, på ett telefonsamtal till en mäklare.

Om man ska hitta ljus i mörkret så är kombinationen Döende och Har skulder inte totalt fel.
Citera
2022-02-20, 19:33
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Han behöver (om han inte gjort det, gissa värdet själv räknas inte) kontakta en mäklare som gör en värdering, och kommer mäklaren fram till att huset har värdet Noll så tror jag mäklaren kan hitta en person som åtminstone tar över det gratis och fixar det för att sälja med vinst. Och så är den ångesten över, på ett telefonsamtal till en mäklare.

Om man ska hitta ljus i mörkret så är kombinationen Döende och Har skulder inte totalt fel.
Du glömmer banken som vill ha sina pengar.
Citera
2022-02-20, 19:50
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Du glömmer banken som vill ha sina pengar.
Det finns inget i det som försämrar hans liv. Banken tar huset och säljer det. Det tar rimligen riktigt lång tid och under tiden bor han gratis. Kommunen ordnar sedan boende som är bättre än ett fallfärdigt ruckel.

En skuld till har noll värde och ger noll problem om man redan är utfattig. Alla i Sverige har en garanterad minimistandard som i själva verket är ganska hög typ fattigpensionär. Sveriges lagar är skräddarsydda för TS.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-20 kl. 19:54.
Citera
2022-02-20, 19:53
Medlem
Borde vara värt ett försök att skänka bort huset mot att "köparen" tar över lånet.

Bara att lägga ut en annons på Blocket o klart skriva ut att det bortskänkes mot övertagande av lån o se vad som händer.

Det vissa ser som ett ruckel kan en annan se som ett renoveringsobjekt o möjligheter.

Är stommen ok brukar det inte vara några större problem att fixa till. Då handlar det om tid o pengar.
Har det börjat "hänga" är det en annan femma.
Citera
2022-02-20, 19:57
Medlem
Försäkra sen tänd eld bäst är om du och alla saker brinner upp enklast för alla det fattar du va
Citera
2022-02-23, 14:51
Medlem
Citat:
En ensamstående sjukpensionär varken kan eller ska äga ett hus. Hus är inte gratis. Han lever redan på bidrag och det gör man bäst i Sverige helt utan förmögenhet eller lån. Om villa-pannan går sönder kan han inte laga den för 10.000 kr och han får sitta och frysa, hur smart är det.

Så återigen, detta är inte en hus-tråd, detta är en tråd hur man tar hand om livet för någon som tappat det. Sverige är ett bra land att bo i med detta problem så det går att lösa.

Så ditt påstående att "1 mkr kostar 1000 kr per månad att låna på banken, lägger man till 4000 kr i driftkostnad så kan man bo för 5000 kr per månad i egen villa med stor tomt" var inte riktigt sant för dom allra flesta alltså.
Hur var det du sa, vissa kommer med konkreta råd och andra inte? Du tillhör alltså den senare kategorin?
Citera
2022-02-24, 10:43
Medlem
Citat:
Det finns inga "fallfärdiga" hus, kanske något i Krokom, men det kostade heller inget att köpa.
Det finns på de flesta platser i Sverige och mer på vissa än andra sådana i landet, därav frågan. I de fall jag syftar på är det primärt tomten som säljs, så återigen; därav frågan.
Citera
2022-02-24, 22:06
Medlem
Enydrions avatar
Har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag skriver något tokigt...

Du har kronofogden efter dig, så antar att du inte har några pengar direkt..

Hade du haft pengar som du vill ska gå till exfru/barn så är väl det bästa att ge dem dessa i kontanter redan nu.

Jag tror inte det blir så mycket besvär för efterlevande om det är väldigt tydligt att arvet består av en skuld, den kan ingen ärva. Begravningskostnad och begravningsmiddag bekostar kommunen om medel saknas i dödsboet.

Citat:
Finns det inte tillräckligt med tillgångar i dödsboet för att betala begravningen kan man vända sig till den avlidnes hemkommun för att få hjälp, så kallad begravningshjälp. Hur stort belopp man kan få varierar, men Socialstyrelsen rekommendationer är upp till ett halvt basbelopp.

Har du skulder är det väl svårt att få en lägenhet, så det är kanske bättre du bor kvar så länge du kan/får?

Kronofogden får ju inte ta pengar du behöver till hyra/bostad och mat typ och har du ingen inkomst får du ju socialbidrag.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in