• 3
  • 4
2022-02-21, 23:22
Medlem
November: 50.5öre 1036kwh
December: 117.84öre 881kwh
Januari: 53.68öre 515kwh
februari kommer vara runt 30öre på 300kwh då socelllerna börjar jobba nu =)

Elområde se3 stockholm

Jag har 40kwh batterier jag fyller på med energi på nätterna som jag sen förbrukar till uppvärmning.
Har även 6.7 kw solceller men de producerar väldigt lite under vintern.

Även om spotpriserna på el är 0öre så läggs det på 10öre från elhandelsbolaget, 35 öre från staten 20öre? och 350kr fast avgift per månad från elnätsbolaget.
Sen 25% extra igen från staten

Efterblivna priser. Spelar ingen roll hur du gör, det är antingen extremt dyrt om du inte planerar din elhandel men ännu dyrare procentuellt sett från extra avgifter som inte har med elhandel att göra om du handlar mycket billig el.

Min januari räkning borde vara på 250kr egentligen, men pga ocker så fick jag betala 750kr extra i hittepå avgifter som skatt mm.

I år ska jag testa köra offgrid utan elavtal öht mars-oktober (har solcellsanläggning) och teckan elavtal igen nov-feb. Sparar massor pengar av att säga upp elavtal i 8 månader även om jag förbrukar 0kwh.

Självklart började elbolagen jävlas när jag ville stänga av elen säsongsvis. De vill jag betalar 4000kr för 8 månader aav ingenting så de kan underhålla ellledningarna lol. De har hur mycket pengar som helst.
Nej tack. Vill de ha 4000kr får de ebjuda något av 4000kroners värde. Jag betalar fan inte för ingenting. Överallt är det idioter som vill ha pengar utan motprestation.
Senast redigerad av PontusVonPluring 2022-02-21 kl. 23:37.
Citera
2022-02-24, 16:18
Medlem
Angående "Timpris (rörligt elpris timme för timme)" så tjänar man då bara på det i princip om man använder det mesta av elen på tider då de flesta andra inte gör det? T.ex. på natten och tidig morgon?
Senast redigerad av torkskap1 2022-02-24 kl. 16:29.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in