Citat:
Ursprungligen postat av
Chic
Jag tror du får läsa om inlägget då jag vad specifik med att påpeka att Ryssarna också sysslar med propaganda samt att Putin säkerligen inte är någon perfekt ängel. I ett annat inlägg nämnde jag även korruptionen i landet. Så ditt försök att vinkla mina inlägg som om jag "hyllar" Putin och är "enögd" är ju väldigt vilseledande. Jag tror att du har haft för bråttom att dra mig över en kam.
Vi får väl se vad som händer. Kanske hatar de Ryssarna, kanske de välkomnar dom. Ukrainare har ju också olika åsikter precis som vi och alla andra så det är troligtvis att det snarare är en blandad reaktion.
Något som är värt att nämnas dock är att väldigt många Ryssar har släkt i Ukraina (och vice versa) och man har en lång historia av gemenskap, kultur och språk. Så att tro att alla hatar Ryssen tordes ju inte låta rimligt mot denna bakgrund.
De hatar Putin inte ryssarna. Det är där ditt tankefel ligger, Putin är inte en förkämpe för ryssar eller nationalstaten Ryssland; han kämpar för federationen Ryssland som inkluderar många folk, och vill återupprätta ett ryskt imperium. Hans invasionsarmé är troligtvis mindre rysk än Ukrainas armé. Etniska ukrainare är mer ryska (Och Europeiska) än Putins Tjejener och andra folk han säkert skickar till Ukraina. De som nu försvarar Ukraina är även rysktalande och t.o.m. personer som identifierar sig som ryssar. Men de slåss för Ukraina mot Putin. Om ryssarna bara höll sig i Ryssland, eller kom till Ukraina för att turista, besöka släkt och vänner, studera eller arbeta som man gör mellan alla grannländer så är det ju inget problem. Det är när man kommer som soldat och dödar människor som man blir hatad.