2022-02-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Han satt för länge.

Är man en stormakt så tar det på att sitta på toppen fysiskt som psykiskt. Jmf gärna bilder med amerikanska presidenter som suttit bägge ämbetsperioder, gråhåriga allihopa. "Jobbet" tar på.

När han ju kom så fick han landet på rätt köl, fixade stabilitet och en förutsägbarhet som (tör jag säga ?) även uppskattades i väst. Ingen önskar ju kaos. Låt gå med hårdare nypor men det krävdes nog efter Jeltsin.

Men nu.., får jag en känsla att han har utvecklat en paranoia gentemot väst.

"Utvecklat en paranoia mot väst"...men tänk dig att du motar in en vild katt i ett hörn...den skriker o klöser dej. Sedan berättar du för dina vänner att du träffade en katt som var helt paranoid !
Citera
2022-02-24, 00:56
Medlem
Om Putin går ner och tar Ukrainska kusten så är det ren överlevnadsinstinkt. Han vet ju att NATO vill in i Ukraina och ha militärbaser vid havet.
Citera
2022-02-24, 01:01
Medlem
Putin har inte utvecklat en paranoia mot väst, han vet mycket väl att det inte finns något militärt hot mot Ryssland från NATO, vad det handlar om är ju en revanschism gentemot väst efter det förnedrande nederlaget i kalla kriget, det är endast därför han vill ta Ukraina. Att Ukraina vänt sig mot väst har naturligtvis varit extremt provocerande och Kiev har ju även ett symboliskt värde för vilken östslavisk diktator som helst.
Citera
2022-02-24, 01:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Om Putin går ner och tar Ukrainska kusten så är det ren överlevnadsinstinkt. Han vet ju att NATO vill in i Ukraina och ha militärbaser vid havet.

Ja, och speciellt efter att han håller på och "kaozar" som han gör..., så välkomnar nog ukrainas folk NATO med blomster framför deras fötter..

(precis som på samma sätt som folk i mellanöstern, välkomnar religiösa stollar som gjort processen kort med diktatorer)
Citera
2022-02-24, 01:13
Medlem
Balterna och Polackerna visste vad de gjorde när de gick med i NATO, de känner ju ryssen sen tidigare och vad som händer i Ukraina nu bekräftar ju bara det hela ytterligare.
Citera
2022-02-24, 01:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det får man inte. Vad man får är gravallvarliga korrar som meddelar att separatisterna ensidigt granatbeskjutit andra sidan inklusive skolor och sådant.

Om det skall vara någon större strategisk vinning med den stora apparat som Putin dragit i gång, och med det höga pris som finns att betala, så är risken överhängande att det slutar med att Ryssland intar de landområden som ligger öster o söder om floden Dnepr.

Blir det så, så ligger Kiev illa till, då floden Dnepr inte bara delar hela landet Ukraina utan även delar huvudstaden Kiev.

Jag tror att det är ett sannolikt scenario.
Citera
2022-02-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så han tyckte det var viktigare än att ta Ukraina?

Jag tror att hans approval ratings hade varit nere på Bidén-nivå ifall han hade sumpat fotbolls-VM. Dessutom sammanföll vinter-OS med protesterna i Kiev. Fotbolls-EM 2020 var också inplanerat fram till nyligen. Nu sumpar han bara en Champions League-final, och därefter kan han i princip omvandla landet till en totalitär polisstat där bröd och skådespel inte längre behövs och alliera sig med Bolsonaro och Xi Jinping och invänta Helter Skelter i Väst.
Citera
2022-02-24, 01:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Balterna och Polackerna visste vad de gjorde när de gick med i NATO, de känner ju ryssen sen tidigare och vad som händer i Ukraina nu bekräftar ju bara det hela ytterligare.

Ja de visste att de hade en kort tid på sig om de skulle kunna behålla sin nyvunna frihet. Och nu visar Putin att de hade rätt. De som inte var snabba nog att integreras i väst ligger farligt till. Vitryssland är ju en marionett ungefär som Polen, Ungern etc. var under Sovjet.
Citera
2022-02-24, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de visste att de hade en kort tid på sig om de skulle kunna behålla sin nyvunna frihet. Och nu visar Putin att de hade rätt. De som inte var snabba nog att integreras i väst ligger farligt till. Vitryssland är ju en marionett ungefär som Polen, Ungern etc. var under Sovjet.
Ja precis och nu vill Putin göra Ukraina till en marionettstat i samma stil som Belarus, fast får man tolka hans tal så är det väl snarare så att han vill införliva det i Ryska federationen. Hoppas Ukrainarna säljer sig dyrt så att Putin får problem med så många döda ryska soldater som möjligt. Förhoppningsvis kommer Ukraina få hjälp med vapen från väst för att göra den ryska erövringen så svår som möjlig.
Citera
2022-02-24, 01:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ja precis och nu vill Putin göra Ukraina till en marionettstat i samma stil som Belarus, fast får man tolka hans tal så är det väl snarare så att han vill införliva det i Ryska federationen. Hoppas Ukrainarna säljer sig dyrt så att Putin får problem med så många döda ryska soldater som möjligt. Förhoppningsvis kommer Ukraina få hjälp med vapen från väst för att göra den ryska erövringen så svår som möjlig.

Jag tror Ukraina kommer få en massa vapen av väst. Om Ryssland fortsätter till Västra Ukraina så tror jag Polen och kanske Baltstaterna skickar in trupp i Ukraina. Jag tror inte de låter Ryssland ta hela Ukraina. Sedan vet man inte vad Turkiet gör, de vill inte att Ryssland tar över hela Svarta Havet. Jag tror Putin är körd. Kanske blir han mördad av sina generaler.
Citera
2022-02-24, 01:50
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Hur tror ni det är att vara sömnlös i Ukraina i natt?
Citera
2022-02-24, 02:00
Medlem
Ryssland har stängt luftrummet i Rostov-regionen längs med ukrainska gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in