2022-02-22, 11:08
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Du menar att USA inte håller sverige som gisslan?

Vet du vem som äger NATO? Det är USA. Ni är inte mer än bitch boys.
Ok fröken whataboutism.
Men för all del, vi leker din lek lite snabbt. Eftersom du aldrig kan bemöta något som har med sakfrågan att göra ändå.

Vad har NATO tvingat Sverige till?
Ser fram emot ditt icke-svar.

Fram tills dess hoppas jag vi kan komma på något sätt att befria de kidnappade ukrainare som är fast i de av putin ockuperade ukrainska områdena.

Mvh
Citera
2022-02-22, 11:09
Medlem
Ska vi tro att EU lyckas komma överens om ett importförbud på ryska äpplen? Och sedan lite prat? Gör ni det igen blir det också päron och mango på listan!
Citera
2022-02-22, 11:11
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Du som har tillgång till fritt internet och media och iallafall kan både svenska och engelska borde veta att de där skitkanalerna inte är någonting annat än ett medel för ljuga om de kommande övergreppen på Ukraina.

Ukraina försöker skaffa kärnvapen och fan och hans moster .. fan, lägg av.

Tack för detta ovärderliga tips! Jag ska vidarebefordra det till mina kollegor här på Trollfabrik No 98 i Moskva, där vi har har en stab av 500 fullt svensktalande med syfte att infiltrera Flashback. Folk köar utanför varje dag, förr att få jobba här - det är ett sånt spännande jobb! Du kanske undrar vad vi får för lön, efter att ha tillförskansat oss infödd svenska och engelska utöver vårt modersmål? Hela 10 dollar i timmen och betald sommarsemester på Krim!

Äh skärp dig! Ja jag pratar några språk! Ja, jag hänger med i debatten och använder ett brett spektrum av källor för att få ett brett spektrum av perspektiv och sen forma min EGEN åsikt, utifrån vad som känns rimligt och vad jag själv observerat och hört på plats - jag reste mycket innan Covid och har bott i flera länder.

Har det fallit dig in att jag kanske har insikter och erfarenheter som du saknarr - UTÖVER de du tillgodogjort dig i svensk media och med lite amerikansk mainstream? Det kanske är du som kommer till korta?

För att berätta för dig vad som kommer hända nu: Dramat är över, förutom i media.

Ryssland kommer vara på plats militärt i Donbass - på samma sätt som i Transnistrien, Abkhasien och Sydossetien.
Befolkningen i Donbass kommer vara mycket glada åt det och känna sig tryggare. Ungefär hälften av de som bor där är redan, eller håller på att bli ryska medborgare, efter att ha ansökt. De kommer sen kunna resa normalt på ryska pass. Ryssland kommer att se till att den som inte har arbetsinkomst får någon form av minimipension - men det kommer fortsätta vara knappt, precis som i de andra utbrytarrepublikerna jag nämde.

Västvärlden kommer strö lite mer meningslösa restriktioner över Ryssland - som Ryssland är helt förberedda på och i princip struntar i.

Den ryska befolkningen är nöjda att Putin äntligen fått ändan ur vagnen och hjälpt folket i Donbass - vars svårigheter ryska folket följt i 8 år nu. Alla i Ryssland tyckte synd om dem och väntade sig att Putin skulle göra något för att hjälpa dem. Nu har han gjort det - efter att talat i 8 år om hur det var politiskt omöjligt.

De här republikerna har svårt att utvecklas eftersom ingen utom Ryssland gör affärer med dem.
Människorna harr det jobbigt och många unga lämnar områdena för att bo i en rysk storstad. Ryssland kommer se till att ingen kan beskjuta befolkninngen i Donbass, eller jävlas på andra sätt - t.ex. med flygbombning eller terrorism. Männniskorrna kommer hanka sig fram i en svår situation. De är radikalpatriotiska ryssar - men bara halvvägs inne i det ryska samhället - som mest. En svart ekonomi frodas i sådana här områden pga begränsade möjligheter.

En intressant fråga är vad som ska hända med de här utbrytar-republikerna i framtiden.
Hur länge ska de förbli ett ingemansland? Nu finns det 4 stycken. Det är nog uppåt 4-5 miljoner människor totalt, som lever under sådana förhållanden - delvis avklippta från omvärlden. Jag har varit i en sån republik och den är eftersatt - men människorna är tappra och kämpar på. Inte lätt för den som är gammal och har svårt att vara kreativ när det gäller försörjning. Standarden är svenskt 50-60 tal. Men de slipper i alla fall bli diskrimenerade och beskjutna och det är ju skönt!

Kritik mot Ryssland som man kan ge här -
är att varken Donbass. Transnistrien, Sydossetien eller Abkhasien är glammiga eller intressanta för Ryssland. Är det därför de inte fått samma deluxe behandling som Krim? Det tycker många i Ryssland är orättvist. Ryska regeringen säger själva att Krim var ett undantag som kunde annekteras, för de officiellt hade självstyre och rätt att besluta om anslutning till Ryssland. Men om de nya republikerna är egna länder i Rysslands ögon och vill anslutas till Ryssland... Varför får de inte det då? Det cyniska svaret är att Ryssland egentligen inte vill ha de här trista områdena. De har inget viktigt och extra att erbjuda - som Krim hade. Flera av dem har levt nästan 30 år i Limbo - som ingemansland. Putin har nu gjort det minimum som hemmaopinionen och någon slags folklig solidaritet mot sina egna... kräver.

Det är ingen långsiktigt hållbar lösning dock. Områdena behöver antingen internationellt erkännande så de kan funka normalt som ett mindre land... eller införlivas i Ryssland. Annars är de dömda till stagnation, utflyttning och skuggekonomi.
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-22 kl. 11:13.
Citera
2022-02-22, 11:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxido
Ja du verkar vara nått på spåret här.

Putin är av allt och döma en mycket smart man som tänker igenom saker väldigt noga.

Enda sättet att stoppa att Ryssen helt tar över Ukraina bör då vara att låta Ukraina gå med i Nato snabbt som ögat.

Det går inte då alla NATO länder måste rösta för det och Tyskland och Frankrike kommer vara emot eftersom de vill göra affärer med Ryssland. Dessutom enligt NATO stadgar kan de inte ta in ett land som befinner sig i krig eller som inte kontrollerar sitt territorium.

I så fall skulle Ukraina behöva avsäga sig rätten till Krim och de två nyligen annekterade regioner Lugansk och Donbas och snabbt ansöka om medlemskapet men under tiden skulle Putin annektera nya områden
Citera
2022-02-22, 11:12
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det enda de kan är att snacka.. Putin vet att det inte blir några kraftiga sanktioner ändå pga att det kostar för mycket.

Ledare i väst letar nu efter möjligheter till billiga sanktioner som ser bra ut i media så att de framstår som handlingskraftiga. Precis som när Hitler marscherade in i Tjeckoslovakien.....

Ja det är som om Ryssland lever kvar i en kalla-krigetbubbla. Det är bara paraderna på Röda Torget som saknas. Det är bara armén som kan skänka glans åt landet Ryssland. Passar bra nu när västvärlden har gått vilse i kulturmaxrism, globalism och konsumtion. Och har blivit en stor fet däst katt. Länder som Sverige har skrotat sitt försvar. Det finns inga motkrafter till Putin.
Senast redigerad av stevenstills 2022-02-22 kl. 11:18.
Citera
2022-02-22, 11:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hade inte några förhoppningar om att en nyttig idiot som dig skulle kunna se nyanserat på nått.

Var det anledningen till att du började argumentera mot att USA EU Nato etc iscensatte en kupp i Ukraina?

Very clever. Är det det som är femdimensionellt schack?
Citera
2022-02-22, 11:13
Medlem
Det viktiga nu är att situationen lugnar ner sig. Hittills har det inte varit mycket blodspillan, befolkningen i Lugansk och Donetsk är nöjda och flyktingarna kan återvända till sina hem.
Vi får hoppas att det blir så lite sanktioner som möjligt då nästan ingen tjänar på dem.
Citera
2022-02-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Opinionen för att gå med i NATO har ökat på senare år, och det lär inte ha minskat nu med Vladolf Putler på krigsstigen i närområdet. Ca 50/50 är det just nu.

(aktivt troende muslimer i Sverige är så få så det har knappast någon påverkan alls. Dessutom skulle jag tro att de är ganska delade i frågan, liksom alla andra)
Trodde i min enfald att Sverige är neutralt, (alliansfritt)...??
Du tillhör en skara här på FB som inte lärt er kalla Putin för hans rätta namn..
Rätt löjligt måste jag säga..det höjer ju inte en tråd direkt...
Citera
2022-02-22, 11:16
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det enda de kan är att snacka.. Putin vet att det inte blir några kraftiga sanktioner ändå pga att det kostar för mycket.

Ledare i väst letar nu efter möjligheter till billiga sanktioner som ser bra ut i media så att de framstår som handlingskraftiga. Precis som när Hitler marscherade in i Tjeckoslovakien.....

Ja, och det är tragiskt. Tyskland är fan bland de mest patetiska i det här.

Att Kina är likasinnade vet vi redan. Afrikanska länder är helt maktlösa. Indien, pakistan och annat anser nog att det här inte angår dem.

Ukraina här väldigt få vänner i det här.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Är det någonting jag ogillar så är det när kassa debattörer applicerar åsikter på mig med någon form av verkningslös debatteknisk härskarteknik.
Du är en hycklare. Svårt att öht diskutera med någon som tycker att etnisk rensning är en lysande idé:
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Befolkningen du syftar på ockuperar landet. Hade Putin ett hjärta skulle han ta ockupanterna i örat och ta hem dem till Ryssland.
Citera
Medlem
Känns ju som att Putin hade kunnat utnämna dessa områden utan att hålla Ukraina som gisslan med en enorm mobilisering.
Vad är syftet med all militär? Uppvisning? Eller har vi inte sett konfliktens alla sidor ännu?
Citera
2022-02-22, 11:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Vart vill du komma?
Jag har ju klart och tydligt redogjort för bakgrunden. Det är ju bara att läsa fakta, ex.vis här:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...JR0kb_KETpbNon

Ja. Och här står det att https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viktor_Janukovytj förskingrat hundratals miljarder kronor.

Dessutom dömd för högförräderi.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viktor_Janukovytj

Du kanske inser att dina anklagelser att Ukraina präglas av korruption bär samma trovärdighet som att Janukovytj var korrumperad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in