Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Haha, läste inte vem som citerade mitt inlägg och trodde först det var Pilla74. Tyckte det var väldigt märkligt att han faktiskt kunde skriva ett resonerande och insatt svar.
Sen såg jag ju att det inte var han.
Jag har inte varit insatt i hur experter analyserat rysk väpnad förmåga, men har ju förstått att landet är svårt korrumperat, och att det till delar styrs av maffiastrukturer.
Även om Ryssland mobiliserar nu innebär det knappast att de får tillgång till välutbildade soldater. Dock får de tillgång till många soldater
Korruptionen försvårar det hela. Men Ryssland har sedan 1990 försökt omorganisera sin militär. Tankarna fanns redan under Sovjet unionen. Det hände inte så mycket innan 2008 efter invasionen av Georgien. Ryssland vann kriget men det var ett fiasko. Alla visste om det. Då lyckades Putin och andra reformatorer börja lägga ner den gamla "Sovjetiska" armen. Officerare sas upp och man började nyinvestera och omorganisera. Samtidigt började staten (Ja Putin) att gå efter korruptionen i militären med hjälp av försvarsministern. "Allt" går enligt plan.
Sen blir det Fishy. Försvarsministern får sparken 2012 på grund av korruption. Berodde troligen mer på att han hade en älskarinna och hans dåvarande? fru var dotter till en viktig politiker. Det finns en massa historier om det hela. Vår käre Sergej Sjojgu dyker upp och blir försvarsminster. Han har aldrig varit militär, men var/är polare med Putin. Han börjar stoppa och ändra reformerna.
Planerna man hade från början var kanske en slags organisation som USA, Men man kunde inte ta bort de värnpliktiga. Problemet är att reserven av värnpliktiga övar väldigt sällan. Så man har nu stridande förband bestående BTGs som är halvfulla då man inte har förklarat krig utan de består i stort av kontraktssoldater. En officerskår som aldrig har planerat eller utfört stora operationer. De har övat mer men dessa övningar har varit skriptade.
Putin får för sig av någon anledning att Ukraina inte kommer att slåss, samt att EU och väst kommer inte göra mycket. Så han anfaller.
Tre stora frågor
1 Varför anfall Putin med så få styrkor? Även om Ukraina hade fallit så hade inte styrkorna kunnat stoppat partisaner och gerilla. Han måste verkligen ha trott att Ukraina skulle se honom som en befriare. Det hela är helt bisarrt
2 Var är det ryska flygvapnet? På kurs?
3 Hur ska Putin få slut på kriget? Jag gissar att han gärna vill överleva och fortfarande ha makt.