Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Nu gällde min kommentar mera vad Ukraina också har gjort och jag är övertygad om att de har agerat på samma sätt som Ryssland, d.v.s. flyttat trupper till fronten. Förstår inte hur ni rysshatare kan vända allt till negativt för Ryssland men strunta i allt som kan tänkas vara negativt för Ukraina. Båda sidor har det förmodligen tufft nu och det finns ingen given utgång av det här kriget.
Jo, utgången är given:
Fördel Ukraina:
Antal trupper
Moral
Underrättelser
Fördel RySSland:
Antalet fordon, inklusive artilleri.
Antalet stridsflygplan och missiler.
Men dessa rySSka fördelar kan relativt snabbt smälta bort.
För väst levererar att mer vapen av god kvallite till Ukraina. Långräckviddiga raketer och missiler kommer säkert, och på sikt även stridsflygplan.
Jag är ganska övertygad att väst, med bara 80-tals teknologi skulle kunna besegra RySSland i ett konventionellt krig. Faktum är att 60-80-tals teknologi fungerat fint för Ukraina. Alltså allt ifrån amerikanska trupptransportfordon ifrån 60-talet till MIG-29 or ifrån 80-talet. Så den rySSka militären är tämligen oduglig!
RySSland kommer att få det ytterst svårt att ersätta allt material de förlorat. De producerar ca 250 stridsvagnar om året. Blir det T-64 or? För västs sanktioner stoppar all modern teknologi och kineserna vågar inte leverera pga risken för sekundära sanktioner.
Lägg också till att de ukrainska rekryterna/värnpliktiga verkar få bättre utbildning än de ryska. Ukrainarna får, numera, i alla fall några månaders utbildning, de rysks rekryterna en vecka till några veckors utbildning. Och stödtrupperna ifrån ",folkrepublikerna" kastas väl bara ut i skyttegravarna?
Slava Ukraini!