2022-09-22, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, Ukraina är hotat som en suverän stat vilket Putin också har medgivit. Ukrainare kan i värsta fall existera som en etnisk grupp inom Ryssland. Då är frågan. Vad anser du att västvärlden skall göra för att stoppa Ryssland?

Ja, vad är bäst för Ukraina och väst? Det är den frågan vi bör ställa oss. Det finns också en dynamik här. Vad som är nödvändigtvis bra för väst behöver inte nödvändigtvis vara bra för Ukraina och vice versa. Det är en etisk diskussion. Vidare är det också en nationell diskussion. Västvärlden består av många länder, nationer och etniska grupper. Ska någon av dem uppoffra mer än andra?

I ett krig med Ryssland och NATO skulle kriget utspelas i Finland, Baltikum, Polen, Ungern, Rumänien, Slovakien osv. Det är inte helt säker att Estland skulle vilja se sitt land bombas sönder eller för den delen Polen. Vidare tror jag inte heller svenskarna skulle acceptera detta. Det är därför det är viktigt att diskutera hur långt västvärlden är villig att gå för att försvara Ukraina.

Jag har haft den här diskussionen tidigare. De flesta drog gränsen vid en direkt konfrontation med Ryssland. Det betyder att västvärlden kommer fortsätta införa sanktioner och skicka vapen. Det är dock inte säkert att väst skulle vinna ett sådant krig - all propaganda till trots. Expressen är uppenbarligen villig att uppoffra folks jobb och villa - men vågar västvärlden gå längre? Det måste kunna diskuteras öppet och transparent. Ryssland utgår från att västvärlden inte vågar gå hela vägen. Det är därför han fortsätter. Men det är klart - du kanske vill slåss till sista ukrainaren och sedan kasta in handduken? Så vinner man inga krig. Ryssland ser det här som ett krig mellan Ryssland och västvärlden och då främst USA. Det kanske bör erkännas. Sedan bör en seriös diskussion ta vid vad "vi" är villiga att uppoffra och sedan en seriöst diskussion om vad som krävs för att vinna kriget i Ukraina.

På vilket är det intetsägande? Vad var det jag inte förstod vad det var jag fick? Tacksam för svar.
Här skall du få mitt svar på MIN bit i ditt inlägg där. Du ser....när man inte själv vet varför man jagar tomtar som på loftet utan att själv ha ett loft så hamnar man helt enkelt här. Jag skall svara dig på det ödmjukaste av vis jag känner till. Tack för en öppen diskussion
https://www.youtube.com/watch?v=Nb8Zxjnw4sI

EDIT - dumbfuck but that was a given as far as your lost regards to the discussion itself. Even if you had your chance to be heard
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-09-22 kl. 02:04.
Citera
2022-09-22, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nej du, den gubben går inte. Detta är Putins krig. Hans angreppskrig för att fixa Sovjet v.s 2.0. Ryssarna själva vid fronten tror ju inte på detta. Man brottas med en massiv brist i moral..., man vill inte detta ! Och som en konsekvens av detta, inför Putin en delvis mobilisering. Han skall tvinga folk till fronten.
Vad tror du förhindrar honom från att fixa Sovjet 2.0? Det är USA. Vidare har Putin gång på gång - senast igår påpekat att han ser kriget i Ukraina som ett krig mellan Ryssland och USA. Det Putin säger är att USA lägger sig i rysk geopolitiska intressesfär vilket naturligtvis förhindrar honom från att expandera den ryska sfären. Kanske inte till ett Sovjet 2.0 men uppenbarligen har Ryssland ambitioner. Så ja - det är ett krig mellan USA och Ryssland eller det är i alla fall så Ryssland ser det. När det kommer till vilka soldater som skickas framgick det i Russia Today (genom Martyanov's blog)

Citat:
In a nationwide address on Wednesday morning, Russian President Vladimir Putin announced a partial military mobilization. He explained that the Defense Ministry has recommended drawing military reservists into active service, as the country faces a protracted conflict in Ukraine and Donbass. The measure is sensible and necessary under the circumstances, Putin stated, adding that he has already signed an order for the call-up to start immediately. The Armed Forces will draw on military reservists only, and those who have completed national service, the president added. He promised that they will be provided with additional training along with all the benefits due to people involved in active duty.

https://smoothiex12.blogspot.com/202...anted-war.html
De som skickas till Ukraina är reserverna som utgör ungefär två miljoner. Om de kommer skickas till Ukraina är dock oklart. Det är mer troligt att de ersätter de yrkessoldater uppgifter i Ryssland snarare än att de skickas till fronten - med förbehåll att jag inte vet.

Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Här skall du få mitt svar på MIN bit i ditt inlägg där. Du ser....när man inte själv vet varför man jagar tomtar som på loftet utan att själv ha ett loft så hamnar man helt enkelt här. Jag skall svara dig på det ödmjukaste av vis jag känner till. Tack för en öppen diskussion

EDIT - dumbfuck but that was a given as far as your lost regards to the discussion itself. Even if you had your chance to be heard
Vad är du kritisk till i mitt inlägg? Du får ursäkta men du måste vara explicit i din kritik av det jag skriver. Varför förlorade jag? Tala till mig som ett barn eller golden retriever.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-22 kl. 02:11.
Citera
2022-09-22, 02:11
Medlem
Citat:
Vad tror du förhindrar honom från att fixa Sovjet 2.0? Det är USA. Vidare har Putin gång på gång - senast igår påpekat att han ser kriget i Ukraina som ett krig mellan Ryssland och USA. Det Putin säger är att USA lägger sig i rysk geopolitiska intressesfär vilket naturligtvis förhindrar honom från att expandera den ryska sfären. Kanske inte till ett Sovjet 2.0 men uppenbarligen har Ryssland ambitioner. Så ja - det är ett krig mellan USA och Ryssland eller det är i alla fall så Ryssland ser det. När det kommer till vilka soldater som skickas framgick det i Russia Today (genom Martyanov's blog)

De som skickas till Ukraina är reserverna som utgör ungefär två miljoner. Om de kommer skickas till Ukraina är dock oklart. Det är mer troligt att de ersätter de yrkessoldater uppgifter i Ryssland snarare än att de skickas till fronten - med förbehåll att jag inte vet.
där är inga två miljoner i några "reserver" nej. Har aldrig funnits och kommer aldrig att vara så ta den siffran och dra den ett par gågner till genom revideringsapparaturen så att vi kommer till lite mer relativa och sanningsenliga siffror här ok. Vi behöver lite RIKTIG relavans här
Citera
2022-09-22, 02:16
Medlem
Citat:
där är inga två miljoner i några "reserver" nej. Har aldrig funnits och kommer aldrig att vara så ta den siffran och dra den ett par gågner till genom revideringsapparaturen så att vi kommer till lite mer relativa och sanningsenliga siffror här ok. Vi behöver lite RIKTIG relavans här
I Ryssland reserver finns där som till dags dato ungeför 762.000 möjliga "reserver" att kalla in. Utav dessa är runt 76% sådana som gjorde grundutbildning för 20+ år sedan. Utav dessa har endast 6% gjort "repmöte" för att de är officerare eller VAR tillhörande tier 2/1 förband. Alla dessa siffror utav storhet betyder nada om de serveras så som de facto är. Så att de desperata pro-ryssarna helt plötsligt tror att tomten kommer till att befria Donbas är inget annat än en död förhoppning innan den ens har startat
Citera
2022-09-22, 02:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Rysk geopolitik slutar vid gränsen om du vill kan jag lägga upp en karta om något är oklart Det kunde varit Rysk geopolitik om Ukraina bjudit in er . Ni kom oinbjudna som tjuvar mördare och vandaler .
Citera
2022-09-22, 02:22
Medlem
Citat:

Citat:
I Ryssland reserver finns där som till dags dato ungeför 762.000 möjliga "reserver" att kalla in. Utav dessa är runt 76% sådana som gjorde grundutbildning för 20+ år sedan. Utav dessa har endast 6% gjort "repmöte" för att de är officerare eller VAR tillhörande tier 2/1 förband. Alla dessa siffror utav storhet betyder nada om de serveras så som de facto är. Så att de desperata pro-ryssarna helt plötsligt tror att tomten kommer till att befria Donbas är inget annat än en död förhoppning innan den ens har startat

Har jag fel om antalet reserver? Från Wikipedia

Citat:
The Armed Forces of the Russian Federation (AFRF),[note 1] commonly known as the Russian Armed Forces, are the military forces of Russia. They comprise the world's fifth-largest military in terms of active-duty personnel, with at least 2 million reserve personnel

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Armed_Forces

Wikipedia hänvisar till följande källor;

Citat:
1) International Institute for Strategic Studies (25 February 2021). The Military Balance 2021. London: Routledge. p. 191. ISBN 978-1-85743-988-5.

2) Nichol, Jim (24 August 2011). "Russian Military Reform and Defense Policy" (PDF). Congressional Research Service. Library of Congress. Retrieved
Eftersom IISS och Kongressens utredningstjänst har fel får du gärna ge en kompletterande källa som motstrider detta. Däremot är kvaliteten på soldaterna en annan fråga vilket vi också kan diskutera. För att ge mitt bidrag.

Kvaliteten diskuteras i Dr. Lester W. Grau and Charles K. Bartles bok "The Russian Way of War: Force Structure Tactics and Modernization of the Russian Ground Forces" (2016)

https://www.armyupress.army.mil/port...au-bartles.pdf

Samt nämns i den här IISS översikten.
https://hostnezt.com/cssfiles/curren...nce%202021.pdf

Sky News skriver detta;

Citat:
Because of conscription you serve in the military [in Russia] for a short time," he said."They've actually got something like two million reservists who've served in the military in the last five years. If you extrapolate, it's something like 25 million reservists that have at some stage served in the military."The challenge with all these numbers is that they look very grand. "In context, 300,000 sounds a big number but these people are not trained, they're not experienced, they're not ready, and this is an incredibly hostile environment.

https://news.sky.com/story/russian-r...-says-12702607
Det är säkert sant. Det är därför jag tror att reserverna kommer ha en annan roll i kriget. Antagligen skickas de inte till fronten. Men vad vet jag. Vi får nya uppdateringar hela tiden.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-22 kl. 02:41.
Citera
2022-09-22, 02:35
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Lögn. USA förfogar inte över hypersoniska missiler. Vi talar inte om Tomahawk här. Det fallande imperiet klarar inte av att konstruera en sådan.

Du kallar alltså världens största militära makt ock världens största ekonomi för ett fallande imperium?

Samtidigt som piss ryssarna inte ens kan ta östra delen av Ukraina. Ni serber(?) är verkligen lika mycket avskum som ryssarna, det är därför ni har exakt samma taktik ock är på deras sida.
Senast redigerad av brigade 2022-09-22 kl. 02:44.
Citera
2022-09-22, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Du lever under USA 3.0. Är du medveten om att USA nu flyger B:52or i formation över Sveriges huvudstad?
Ja, jag är medveten om detta. Skulle ändra konsekvenserna av ett storkrig? Skulle det förhindra Ryssland att agera? Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Rysk geopolitik slutar vid gränsen om du vill kan jag lägga upp en karta om något är oklart Det kunde varit Rysk geopolitik om Ukraina bjudit in er . Ni kom oinbjudna som tjuvar mördare och vandaler .
Du kanske vill att rysk geopolitik slutar vid gränsen men det betyder inte att den gör det. Vidare förstår jag inte varför du skriver "er" och "ni". Jag har inte tagit en pro-rysk position i tråden. Jag försöker ta en hyfsat neutral och analytisk position. Vad jag har argumenterat för transparens, relevant information och en tydlighet i debatten.
Citera
2022-09-22, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Fast nu är ju lyssnar därför att stoppa nazismen. Förintelsen var hemsk hatar allt som Nazi-tyskland står för det olämpligt från din del och söka sätta dessa åsikter på mig. Jag är demokrat jag är så långt ifrån nazismen som det bara går.

Men tyvärr så är det ju som så att Sverige demokrater är sådär ska bara hålla på smutskasta läser jävla trött på det där förbannade partiet. Men jag Ryssland vill ha fred Ukraina vill ha fred båda vill ha demokrati båda vill leva i välstånd och harmoni. Det är broderfolk dom älskar fortfarande varandra där väst som elda på med deras stödjande av nazistiska azovbataljoner

Stöder du Putins krig med ryska nazister i spetsen som wagner och ruskich du inte långt från nazismen.
Hade du stått långt från nazismen så hade du get stöd till Ukraina och krävt att ryssarna ska lämna landet.
Citera
2022-09-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Lögn. USA förfogar inte över hypersoniska missiler. Vi talar inte om Tomahawk här. Det fallande imperiet klarar inte av att konstruera en sådan.
Trident?
Citera
2022-09-22, 04:27
Medlem
Citat:
Jo, många gånger och det är ju till och med det jag tar betalt för, så jo. Har du funderat på varför du inte blir inbjuden till denna "stereo" utav konkluderingar och diskussioner? Jag gav ju precis dig exakt svaret på detta, men här står du och frågar trots givet svar? Vad var det som saknades i mitt förra svar till dig?

Ditt svar bygger på detta.
Citat:

Jag lyssnade inte på musiken men nu gjorde jag det. Du skriver att jag har "tomtar på loftet" och hänvisar till någon sång om en kille som sjunger detta; "I'll take a drive to Beverly Hills. Just before dawn. An' knock the little jockeys. Off the rich people's lawn". Vad du menar är att jag är dumdryg och skriver människor på näsan. Ja, jag gör det. Jag är en självcentrerad dryg jävel som skriver över användares huvuden. Det medger jag. Jag erkänner att jag medvetet använder min kunskap (som är substantiell jämfört med de flesta i tråden) för att köra över andra användare. Jag gör det på ett subtilt sätt där kunskapen talar snarare än de fula orden. Jag gör det eftersom jag anser (vare sig de är pro-ryska eller pro-ukrainska) att tråden är överfylld med idioter som svär, gormar och kastar anklagelser omkring sig. Vidare skriver de twitterlånga inlägg med ett trist vulgärt språk.

Jag förväntar mig att man skriver till varandra i en anda av (hög)borgerlig andakt, akademisk jargong och ett tämligen elitistiskt språk. Ju mer arrogant akademiskt skitnödig tråden är ju mer läsvärd är den. Det finns ett par trådar (där bland annat Mediakrig om mångkulturen) där kvaliteten är högre och moderator sparkar ut användare som inte skriver 10,000 tecken om någon obskyr avliden reaktionär litteraturvetare. Jag blir direkt uppspelt när någon kastar ett citat från mig från någon för allmänheten nära okänd filosof från antikens Grekland eller ungersk ekonom 1800-tals ekonom ingen har hört talas om. Jag blir våt och det triggar min välvilja till vidare respektfylld konversation.

Den här tråden behöver mer av sådant och mindre av "Slava Ukraini" och "Z-stavningar". Tänk om vi kunde läsa en nytolkning av Clash of Civilizations av Samuel Huntington eller avancerade nationalekonomiska utläggningar eller där någon kommer med någon spännande egenräknat estimat (självklart med källor) över antal döda i kriget. Sådant som vi faktiskt har nytta av. Jag har ingen nytta av användares åsikter. Jag har en nytta av användares analyser alternativt användare som länkar till böcker, peer-reviews, statliga rapporter eller för mig spännande välskrivna blogginlägg av någon överbeläst pensionerad professor emeritus som i sin tweedkavaj sitter ensam i sitt enorma villabibliotek i de lummiga övremedelklasskvarteren i Äppelviken och spyr ut sin spenglerianska dumdryga föraktfullhet på nätet.

Så ja - jag förstod förvisso andemeningen från första stund som sedan bekräftades efter att jag lyssnat på sången.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-22 kl. 05:25.
Citera
2022-09-22, 05:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Blev nazisterna straffade för att de gasade judar? JA
Blev usa straffade för att de atombombade japan? NEJ

Sen kanske det inte är säkert att judeutrotningen skett, om man ser väst lögner om Ryssland nu så börjar jag tvivla på västs ord om judeutrotningar.

Men nu var det inte det som var argumentet. Argumentet var "eftersom USA fick atombomba Japan så får Ryssland göra det också"

Tänker inte ens kommentera ditt tvivel på judeutrotningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in