2022-09-24, 21:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja kanske. Jag har läst att ryssarna har 2000 taktiska stridsspetsar. Det är faktiskt inte sååå många ändå, man får räkna med att en del inte fungerar, några slås ut innan de hinner användas, eller skjuts ned av air defence. Det skulle bli ett sjukt blodigt krig i så fall. Undrar om simuleringar har gjorts på såna slagfält - där ena sidan använder kärnvapen, och andra sidan har ett enormt överläge i stridsflyg. Jag antar att NATO-flyg inte måste operera från flygfält men kan spridas ut? Om de måste ha baser så fungerar det inte, då blir baserna snabbt kanske utslagna och konflikten eskaleras.

Har man ett taktiskt kärnvapen med 1 km destruktionsradie så krävs det 500 stycken för att täcka in 1000 km front. Det är oklart om Ryssland har 500 fungerande kärnvapen. Och eftersom ukrainarna ligger rätt bra nedgrävda och försvara sig på djupet så kommer även en sådan salva med taktiska kärnvapen bara slå ut en mindre del av deras trupper. Visst blir det blodigt. Men det kommer inte ge någon automatisk rysk seger. Inte ens om Nato-flyget inte blandar sig i.

En sak jag har noterat med ryssar, både journalister i tidningsartiklar och vanliga ryssar i sociala media, är att de verkar ha en närmast mytisk övertro på sina egna kärnvapen. Utan att veta säkert så gissar jag att de har matats under lång tid med sagor om sina fantastiska kärnvapenstyrkor. Ryssarna verkar helt enkelt tro att de ryska kärnvapnen är mycket bättre än de västerländska och att väst skulle lida mycket mer än Ryssland vid en kärnvapenkonfrontation. Exakt hur de har hamnat i den villfarelsen vet jag inte men den praktiska effekten skulle i värsta fall kunna vara att Ryssland tror att kärnvapen är deras enda chans att hävda sig vid en konfrontation med väst. Förhoppningsvis kommer det aldrig dithän men man vet ju aldrig.
Citera
2022-09-24, 21:40
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
- Uppmana till fredsförhandlingar (både Ryssland och Ukraina, med "piska & morot")
- Villkorera stöd som optimerar för överlevnad av ukrainska staten, inte ukrainsk militär seger (exempelvis motverka att Ryssland tar hela Ukraina)
- villkorera stöd så det denazifierar Ukraina (misstänker att det görs redan i skymundan), eftersom vi en dag får dem in i EU
- Sanktionera Ryssland (men inte säker på att nuvarande modell var rätt)
- I förhandlingar lobba för självständigt öst-ukraina och inte så som nu, upptagande i Ryssland
- Normalisera relationer med Ryssland så fort som möjligt (min hållning i starten av kriget, börjar också blir svårt nu)
- Försvaga USAs roll i europas försvar., vi ska rusta upp. Vi borde inte ha gått med i NATO, vi ska minska risken att USA orsakar fler krig i vårt närområde.

Allt detta har jag skrivit förr, men inte lätt för någon att hänga med i.

Vad är det du inte förstår ? Folkrätten eller en nations rätt till självbestämmande inom sina egna gränser ?

Det är inte upp till dig eller USA eller EU eller Ryssland att bestämma detta ! Det är Ukrainas val och rätt att bestämma ! Precis som det är Ukrainas rätt och val att söka hjälp av andra nationer mot översittaren Ryssland

Det är det här som är det fiffiga med folkrätten samt internationellt erkända gränser .

Givetvis kommer du att svara med att USA skiter ju i det . Du är lite förutsägbar på det viset
Citera
2022-09-24, 21:42
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Det här är ingen Amerikansk kalkyl utan hel och hållet din egen, Du är sublimt pro-rysk.
Mycket pro-rysk som är för feg att stå för sina åsikter som försöker döljas bakom "Jag är inte för invasionen,,,,,,,,,men,, så kommer evinnerliga tjatet om att Ukraina ska slicka Putins skor för att undvika mer blodspillan.

Kanske inte så anmärkningsvärt att massmördaren Putin kan ha sån dragningskraft på trasiga människor. Kaka söker maka.
Senast redigerad av Taggad 2022-09-24 kl. 21:45.
Citera
2022-09-24, 21:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja fy satan vilken slakt det kommer att bli av ryssar Ukrainas ÖB är rätt så kaxig och säger dom har avslutat striderna mot dom professionella nu återstrå amatörerna.

Ja. Ryssarnas professionella soldater har Ukraina tagit död på eller skadat för livet. Ukraina vann den kampen.

Nu återstår tvångsinkallade motvilliga amatörsoldater helt utan motivation. Det kommer förstås att gå ännu sämre för ryssarna då.
Citera
2022-09-24, 21:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Anledningen är att svaret varken handlade om var du befinner dig demokratiskt eller etiskt i konflikten, vilket var frågan, om du läser igen. Läsa skrift verkar inte vara din grej.

Jag svarade konkret. Att du inte tycker det är "demokratiskt eller etiskt" är nog bara för att du förväntade dig en annan typ av svar. Men det går inte att förstå vad din förväntan är. Vad skulle du själv svara?
Citera
2022-09-24, 21:46
Medlem
Citat:
- Uppmana till fredsförhandlingar (både Ryssland och Ukraina, med "piska & morot")
- Villkorera stöd som optimerar för överlevnad av ukrainska staten, inte ukrainsk militär seger (exempelvis motverka att Ryssland tar hela Ukraina)
- villkorera stöd så det denazifierar Ukraina (misstänker att det görs redan i skymundan), eftersom vi en dag får dem in i EU
- I förhandlingar lobba för självständigt öst-ukraina och inte så som nu, upptagande i Ryssland
- Normalisera relationer med Ryssland så fort som möjligt (min hållning i starten av kriget, börjar också blir svårt nu)
- Försvaga USAs roll i europas försvar., vi ska rusta upp. Vi borde inte ha gått med i NATO, vi ska minska risken att USA orsakar fler krig i vårt närområde.

Nej det är inte lätt att hänga med någon som till 100% gått på Kremls propaganda.
Ukraina är sen 2016 i princip fri från Nazism i alla fall jämfört med Ryssland och Österrike för ex.
Varför skall de 5 % som vill ha självständiga republiker i östra ukraina få det? Är det inte bättre att de dryga 60 % som vill vara kvar i Ukraina få sin vilja tillbaka?
Du har fastnat i nån loop djup påverkad av Kreml propaganda att det finns någon substans i att östra Ukraina helst vill tillhöra Ryssland.
Inte det faktum att Putin vill återställa Sovjet, vakna upp ur dina villfarelsen och ta dig ur Kremls propaganda.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-09-24 kl. 21:51.
Citera
2022-09-24, 21:47
Medlem
jhww82s avatar
Det bästa vore om Putins regim faller samman och Irans regim faller samman. Då kommer vi få se en intressant kedjereaktion där Bashar förmodligen kommer få ett helvete i Syrien då hans bögkompis Putin inte finns där för att hålla honom om ryggen. Miljontals syrier som flytt landet kommer flytta tillbaka och bygga upp landet (det är i af vad jag hört från de syrier jag känner som flytt från Syrien)
Citera
2022-09-24, 21:47
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:

Fast hur ska man kunna förhandla med ett land som bryter mot avtal de skriver på. De lovade Ukraina att de respekterade deras landsgränser och se vad som hände!

För dina punkter, vad menar du med avnazifiera? De finns mer nazister u Rysslands duma!

Hur ska relationer någonsin kunna normaliseras när Ryssland har torterat, våldtagit och mördat Ukrainas innevånare?

Hur har USA fått Ryssland att attackera Ukraina? Menar du att Putin är så dum att han blir lurad av USA att attackera Ukraina?

Egentligen förstår jag i te varför jag orkar svar dig då du bara försöker få Rysslands ansvar att låta mindre genom di a inlägg. Nu vill jag att du svarar på följande frågor:
*Var det Ukraina eller Ryssland som var landet som invaderade?
*Varför har Ryssland våldtagit och torterat ukrainare? Och nämn inget om ukrainare som kanske gjort något liknande utan förklara bara varför ryssar gjort det.
*Varför ska någon lita på ryssar när de lovar att de inta ska attackera Ukraina och sedan gör detta?
Citera
2022-09-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
En miljon man utan modern utrustning betyder inget mer än logistiska problem, som orcherna redan har i överflöd.

Ja hur fan tänker dom använda alla dessa inkallade det finns ju inte en chans att få fram
utrustning till modern krigföring .
Har dom tänkt göra stora infanterianfall typ som i WW1 vore ju rena vansinnet nu då dom kommer mötas av attack helikoptrar med 6 kulsprutor på varje det kan ju bli rena slakten i så fall.
Citera
2022-09-24, 21:49
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Jag svarade konkret. Att du inte tycker det är "demokratiskt eller etiskt" är nog bara för att du förväntade dig en annan typ av svar. Men det går inte att förstå vad din förväntan är. Vad skulle du själv svara?

Men nu gav Putte order om mobilisering som innebär död och lidande för hundratusentals egna medborgare.

Och så åker han själv på spa-semester i Novogorod i två veckor!?!?

Går allt fortfarande enligt plan?
Citera
2022-09-24, 21:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Ryssarnas professionella soldater har Ukraina tagit död på eller skadat för livet. Ukraina vann den kampen.

Nu återstår tvångsinkallade motvilliga amatörsoldater helt utan motivation. Det kommer förstås att gå ännu sämre för ryssarna då.
Så är det med skillnaden att nu tar det militärstrategiska snillet Putin själv över rodret som hans like Hitler gjorde när han skrapade ihop ungar och gamlingar vid sin sista tid på jorden,
Senast redigerad av Taggad 2022-09-24 kl. 21:58.
Citera
2022-09-24, 21:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vad är det du inte förstår ? Folkrätten eller en nations rätt till självbestämmande inom sina egna gränser ?

Det är inte upp till dig eller USA eller EU eller Ryssland att bestämma detta ! Det är Ukrainas val och rätt att bestämma ! Precis som det är Ukrainas rätt och val att söka hjälp av andra nationer mot översittaren Ryssland

Det är det här som är det fiffiga med folkrätten samt internationellt erkända gränser .

Givetvis kommer du att svara med att USA skiter ju i det . Du är lite förutsägbar på det viset

Nej. Det är inte upp till Ukraina att bestämma hur vi ska stödja dem. Däremot som jag skrev, så får de bestämma om de vill slåss eller inte. Jag skrev "lobba".

Du kan ju skriva vilken av mina punkter som strider mot folkrätten och nationers rätt till självbestämmande. Vi är eniga om att Ryssland bryter mot folkrätten och att Ukraina ju kan försöka bestämma inom sina gränser. Men när de väl inser att de inte kan det, så tror jag den minst dåliga lösningen som ger ett minimum av tillfredsställelse hos många aktörer är att göra som i Kosovo, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in