Citat:
Ja kanske. Jag har läst att ryssarna har 2000 taktiska stridsspetsar. Det är faktiskt inte sååå många ändå, man får räkna med att en del inte fungerar, några slås ut innan de hinner användas, eller skjuts ned av air defence. Det skulle bli ett sjukt blodigt krig i så fall. Undrar om simuleringar har gjorts på såna slagfält - där ena sidan använder kärnvapen, och andra sidan har ett enormt överläge i stridsflyg. Jag antar att NATO-flyg inte måste operera från flygfält men kan spridas ut? Om de måste ha baser så fungerar det inte, då blir baserna snabbt kanske utslagna och konflikten eskaleras.
Har man ett taktiskt kärnvapen med 1 km destruktionsradie så krävs det 500 stycken för att täcka in 1000 km front. Det är oklart om Ryssland har 500 fungerande kärnvapen. Och eftersom ukrainarna ligger rätt bra nedgrävda och försvara sig på djupet så kommer även en sådan salva med taktiska kärnvapen bara slå ut en mindre del av deras trupper. Visst blir det blodigt. Men det kommer inte ge någon automatisk rysk seger. Inte ens om Nato-flyget inte blandar sig i.
En sak jag har noterat med ryssar, både journalister i tidningsartiklar och vanliga ryssar i sociala media, är att de verkar ha en närmast mytisk övertro på sina egna kärnvapen. Utan att veta säkert så gissar jag att de har matats under lång tid med sagor om sina fantastiska kärnvapenstyrkor. Ryssarna verkar helt enkelt tro att de ryska kärnvapnen är mycket bättre än de västerländska och att väst skulle lida mycket mer än Ryssland vid en kärnvapenkonfrontation. Exakt hur de har hamnat i den villfarelsen vet jag inte men den praktiska effekten skulle i värsta fall kunna vara att Ryssland tror att kärnvapen är deras enda chans att hävda sig vid en konfrontation med väst. Förhoppningsvis kommer det aldrig dithän men man vet ju aldrig.