2022-10-03, 23:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag påstår nog att den mest påminner om en Tiger I. Ja till och med att det är det.
Hahaha, ja jag såg det tyska malteserkorset nu. Det måste väl vara ett skämt!?!

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_I
Citera
2022-10-03, 23:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är väl ingen trollning. Någon slags uppgörelse blir det väl. Förmodligen inte 100% som Ukraina vill och inte 100% som Ryssland vill.

Skadestånd för hundratusentals döda ukrainare nämns inte?
Citera
2022-10-03, 23:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hahaha, ja jag såg det tyska malteserkorset nu. Det måste väl vara ett skämt!?!
Bildgoogla Tiger I och jämför.

88 mm kanon. Slog ut alla stridsvagnar den träffade.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-03 kl. 23:25.
Citera
2022-10-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Skadestånd för hundratusentals döda ukrainare nämns inte?

Nä, det är en tvåraders tweet. Sånt plus massor av fredsbevarande styrkor etc nämns inte.
Citera
2022-10-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag skulle nog säga att USA spenderar mer än 40x jämfört Ryssland på kriget i termer av reellla effekter. Ryssland använder sig än så länge bara av 5-10% av sin stående militära kapacitet mot Ukraina.

Ha ha 😂 Du menar att resterade 90-95% är stående, sönderrostade, omoderna och försnillade.
Dagens första rätt av dig i alla fall😂

Är det nu man ska skriva 3. Bye Bye? 🤡
Citera
2022-10-03, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk är lika svårbegriplig som Putin men på ett annat plan. Han gör verkligen många coola saker men ibland trampar han i klaveret så det skriker om det.

Det var riktigt häftigt när han öppnade starlink över ukraina och skeppade över tusentals mottagare för internet.

Jo, och samtidigt är det nog viktigt att minnas.., att det är något som detta.., som Putin hoppas på. Något som kan blanda bort korten en smula, få bort fokus på "rätt och fel" för att få lillfingret med in för att börja splittra..

Ger man lillfingret.., ja du vet hur det går. Putin är även en listig räv..
Citera
2022-10-03, 23:28
Bannlyst
Svart i Kharkiv. elen är borta

https://t.me/DonbassDevushka/28235
Citera
2022-10-03, 23:29
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ett gäng med fulla ryssar med rostiga kalaschnikovs är nog mest farliga för de själva!

Får de ett fungerande vapen så lär de väl knäppa sina befäl. De ska ju ändå dö till ingen mening alls så att fimpa ledningen som en ren sympatiåtgärd känns nära till hands.
Citera
2022-10-03, 23:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Dylika tongångar har hörts förut men hittills har inte Ryssland lyckats återta några områden som Ukraina väl befriat. Huruvida marken är "jätteviktig" eller ej är jag inte kvalificerad att bedöma men Izium och Lyman är jag rätt övertygad om att ryssarna brydde sig om. Men visst har du rätt i att det är ryssarnas förluster i norr som står för lejonparten av landvinnigarna.
Finns det någon trovärdig källa som styrker att Ukrainas förluster är "betydligt högre"? Men visst, den anfallande parten brukar lida fler förluster i dödade och sårade - men jag har svårt att se att ryssarna skulle ta många krigsfångar.
Håller dock inte med om att Ukraina har sämre möjligheter att hantera förluster då de har överlägsen moral, utbildar ny trupp i snabb takt (med hjälp av väst) och inte behöver dammsuga landsbygden efter alkisar och invalider som ryssarna gör.
Kommentar:
Jag har redan frågat HepCat om detta flera gånger, och frånvaron av svar gör det uppenbart att han inte har en aning om hur det ligger till med ukrainska förluster vs. ryska. Och hur skulle han kunna veta det?

Det vi vet är att det finns visuellt bekräftade ryska förluster i form av >1200 stridsvagnar och flera tusen andra pansarfordon. Det är såvitt jag förstår fler än vad Ukraina hade då kriget startade, så de ryska förlusterna på detta område är med all säkerhet större. Vad gäller manskap är det svårare, och vi får nog invänta forskning år eller decennier efter krigets slut, precis som i fallet med alla andra krig.

Sedan mobiliserade Ukraina för flera månader sedan och har inga som helst problem att fylla luckorna efter ett par 10 000 förluster. Allt, inklusive den ryska propagandan* (!), talar för att Ukraina kommer att ha ett numerärt övertag även om Ryssland får ut 300’ i fält. Med dessas obefintliga träning har jag mycket svårt att tro att Ryssland kan gå till ny offensiv under 2022 och erövra de regioner Putin utlovat.

—————
*) vi hör regelmässigt i rysk stats-tv att Ukrainarna är 3-5 ggr fler vid fronten. Om ryssarna är 100-150’ så betyder det att Ukraina har upp till 750’ man.
Citera
2022-10-03, 23:38
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ja alla som vill ha fred är rysstroll. För att slippa den stämpeln så måste man krigshetsa ända in i kaklet tillsammans med Zelensky, Biden och Maggan.

Nej, vi andra vill också ha fred, bara för Ryssland att backa till gränsen före 2014. Freden ligger helt i Rysslans händer. Sluta kriga så är det klart.
Citera
2022-10-03, 23:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Nästa motti in the making:

https://twitter.com/mhmck/status/157...iYTp205Zm8sT2g

Ja det går fort nu, 4-6 brigader ser ut att kunna bli omringade om de inte retirerar.
Citera
2022-10-03, 23:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Saken är den att: Antigen gör man fred eller så blir det WW3 och du går in och krigar.
Jag tror inte någon här inne vill kriga för ukraina, det är en korrupt land med många problem och deras folk är nazister, inte alla men de flesta är det.

Nej nu ska vi döda så många ryssar som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in