Citat:
Ursprungligen postat av
Raukberg
Dylika tongångar har hörts förut men hittills har inte Ryssland lyckats återta några områden som Ukraina väl befriat. Huruvida marken är "jätteviktig" eller ej är jag inte kvalificerad att bedöma men Izium och Lyman är jag rätt övertygad om att ryssarna brydde sig om. Men visst har du rätt i att det är ryssarnas förluster i norr som står för lejonparten av landvinnigarna.
Finns det någon trovärdig källa som styrker att Ukrainas förluster är "betydligt högre"? Men visst, den anfallande parten brukar lida fler förluster i dödade och sårade - men jag har svårt att se att ryssarna skulle ta många krigsfångar.
Håller dock inte med om att Ukraina har sämre möjligheter att hantera förluster då de har överlägsen moral, utbildar ny trupp i snabb takt (med hjälp av väst) och inte behöver dammsuga landsbygden efter alkisar och invalider som ryssarna gör.
Kommentar:
Jag har redan frågat HepCat om detta flera gånger, och frånvaron av svar gör det uppenbart att han inte har en aning om hur det ligger till med ukrainska förluster vs. ryska. Och hur skulle han kunna veta det?
Det vi vet är att det finns visuellt bekräftade ryska förluster i form av >1200 stridsvagnar och flera tusen andra pansarfordon. Det är såvitt jag förstår fler än vad Ukraina hade då kriget startade, så de ryska förlusterna på detta område är med all säkerhet större. Vad gäller manskap är det svårare, och vi får nog invänta forskning år eller decennier efter krigets slut, precis som i fallet med alla andra krig.
Sedan mobiliserade Ukraina för flera månader sedan och har inga som helst problem att fylla luckorna efter ett par 10 000 förluster. Allt, inklusive den ryska propagandan* (!), talar för att Ukraina kommer att ha ett numerärt övertag även om Ryssland får ut 300’ i fält. Med dessas obefintliga träning har jag mycket svårt att tro att Ryssland kan gå till ny offensiv under 2022 och erövra de regioner Putin utlovat.
—————
*) vi hör regelmässigt i rysk stats-tv att Ukrainarna är 3-5 ggr fler vid fronten. Om ryssarna är 100-150’ så betyder det att Ukraina har upp till 750’ man.