Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Ingenting är omöjligt, allt är möjligt. Men då får du väl räkna upp ett närmast oändligt antal av möjligheter som kan ske.
Som jag säger kan man bara bedöma vad som är troligt inte vad som är möjligt. Jag tror inte att Putin trycker på knappen inte heller att militären som också ska göra det, gör det. Inte heller att de som ska utföra ordern gör det. Om inte Ryssland först är själva angripna med atomvapen. Jag ser det som ytterst osannolikt för någon atomsmäll. Det är bara munväder.
Jag finner det osannolikt att Biden inte skulle ha meddelat Putin om vad som kommer att hända om ryssarna får för sig att sätta in taktiska kärnvapen i Ukraina. Och jag tror att detta ligger linje med vad general Petraeus sade i intervjun med The Guardian i förrgår.
Därför tror jag inte att detta kommer att ske.
Däremot kostar ju inte ord ett skvatt. I den ryska propagandan tror man nu på ett mirakel, nämligen att "Europa" ska falla till föga inför en kommande isvinter och skräcken inför ett kärnvapenkrig. Därför kör man dessa utspel i tron att stödet till Ukraina kommer att upphöra. Ryssland har alltid haft en benägenhet till att tro på sin egen propaganda.
Men så blir det inte. Europa vill ha fred, men alla vet att något sådant bara är möjligt efter ett entydigt ryskt nederlag. Det är detta alla goda krafter måste sträva efter. Tillsammans.