2022-10-07, 09:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Nu ska jag säga att jag normalt inte sympatiserar med Aftonbladet och Anders Lindberg alls, men det handlar nog mest om inrikespolitiken för denna ledare var bra och stämmer i det mesta med min syn:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...jagas-pa-flykt
Han sägs vara väldigt insatt när det gäller det militära. När det gäller politik är han däremot en ren idiot.
Citera
2022-10-07, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Gammelsvenskbyborna är hellre en del av Ryssland det har 90%+ röstat för.

Var dessutom Katarina den store som är deras hjältinna som lät dem flytta från Estland till det bördiga Ukraina..

Han är bara en propagandanisse för Ukraina. Ukraina har stöd av 30+ länder inklusive USA som påstår sig vara världen starkaste militärmakt. Det enda Ukraina har med allt stöd är att lyckats ockupera några byhålor med babushkas i sin så kallade "blixtoffensiv" och Ryssland har knappt använt en bråkdel av sina resurser.

Nej Ukrainarna går in Ryssarnas fälla. Det är en rävsax och snart kommer ni bli varse om detta. Många förstärkingar kommer, elitsoldater,nya stridsvagnar och flyg, vapen som väst inte har sett ännu.
Allt går helt enligt plan. När vintern och kung Bore kommer är det ryssarna som kommer ta över kommandot. Ukrainare är vana vid varma somrar men några riktiga vintrar existerar inte i Ukraina.
I gammelsvenskbyn kommer troligen blågula flaggor från två nationer hissas så fort dom ukrainska grabbarna befriat byn. Tänk vilka glädjescener som kommer att utspelas. Vi ser ju dessa glädjescener i varje ukrainsk by och samhälle som ukrainska armén återtagit, och fler lär det bli. tyvärr lägger j dessa ryska massgravar lite sorti på stämningen men glädje kan ju faktiskt blandas med sorg utan större problem.
Citera
2022-10-07, 09:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Initialt nej. Men jag tror inte att man kan klassa dessa anfall som "full scale attacks" utan snarare "probing attacks". Ukraina hade i flera månader förvarnat om offensiven i Kherson så jag tror knappast att de genomförde några större anfall. Som vi alla vet vi det här laget så var det troligen en avledningsmanöver för anfallen i Kharkiv. Vi kommer att få läsa om detta i historieböckerna så småningom när man har alla pusselbitar.

Men de attackerna som genomförs nu vill jag klassa som genombrott. Det går fort i Kherson nu och det vet både du och ryssen.
https://mobile.twitter.com/Dancehall...80010817974272
https://mobile.twitter.com/NOELrepor...07525547044866

När faller Kherson?

Håller inte med men ja, vi får facit om ett par år kanske. Jag är ingen russia-bull vad det gäller Kherson, jag ger det 50% chans att Ukraina tar det inom 6 månader, utifrån vad jag kan läsa mig till. Det vore bra för fred om de tappade det.
Citera
2022-10-07, 09:34
Medlem
Nu har det börjat läcka ut siffror för motoffensiven runt Kherson och det är uppenbart att Ukrainas styrka bara blir starkare för varje dag som går medan det är svårt för Ryssland att få dit förstärkningar.
Man får hoppas för de ryska soldaternas skull att deras befäl vågar ta beslut om fullskalig reträtt eller kapitulation snarast. Även om det är starka känslor nu så hoppas jag inte på en slakt av 15000(?) trötta ryssar. Jag tror inte det är bra vare sig för en kommande hållbar fred och för Ukrainska soldaters framtida psykiska välmående.
Citera
2022-10-07, 09:37
Medlem
Reimers avatar
Antalet avlivade orcher ligger stabilt på c:a 350 stycken per dag vilket ger en total på c:a 61600, lysande siffror

Materielförlusterna däremot är rent fantastiska, 17 stridsvagnar, 29 bepansrade fordon, och hela 31 stycken artillerisystem bland mycket annat

https://www.facebook.com/photo/?fbid...34922835486843
Citera
2022-10-07, 09:38
Medlem
Melange5738s avatar
Ukraina betalar alltså 150k USD om ryssarna kapitulerar med en gammal rutten rysk APC. Jämfört med att behöva betala för att få vara soldat i den ryska armén och få mat och matriel skickat från släktingar i Ryssland. Och trollen tror fortfarande att Ryssland kommer vinna.
Citera
2022-10-07, 09:38
Medlem
Nästa massgrav. 534 civila, 19 barn, spår av tortyr. Ett mönster som inte förvånar längre. Charkivområdet.
Citera
2022-10-07, 09:39
Medlem
Var östregionerna befolkade av ryss-talande när gränsdragningarna gjordes 1991. Eller har de flyttat in efteråt?
Citera
2022-10-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Kallar du skåne för svenskt eller danskt, hålls svenska val i skåne?
Är norrland svenskt eller finsk, pryglade svenskar finska barn i skolan när de pratade finska/samiska, hålls "demokratiska" val i norrland. Norrbotten vill inte tillhöra sverige samerna vill ha tillbaka sitt land, jadu är alla demokratiska val ej demokratiska eller bara de som du tycker ska vara det

Det har hållits demokratiska val i fd ukraina och nu attackerar ukraina deras fria vilja

Det har inte hållits några demokratiska val i något "f d Ukraina". Om du syftar på de riggade låtsatsval som nyligen var i den aktiva krigszonen i Ukrainas östra delar, med beväpnade ryssar som bevakade genomskinliga valurnor, så kan meddelas att detta inte anses vara fria och demokratiska val. FN godkänner inte dessa "val" och inget annat av världens fria länder heller. Mordkorea har visst godkänt dem men det är liksom inget väl ansett land det.....

Ingen idé du försöker med whataboutism eller ihopblandning av kort, det fungerar inte. I denna tråd fokuserar vi på Rysslands aggressionskrig mot Ukraina, inte samiska/ finska frågor eller liknande. Inget enda land i världen har någon önskan eller avsikt att ge sig in på ryskt territorium (d v s de internationellt erkända gränserna för Ryssland. Som du kanske vet ingår vare sig Krym eller de östra delarna av Ukraina i dessa erkända gränser) Ryssarna får gärna drömma sina unkna stormaktsdrömmar och tro att de är en särskilt högtstående kultur (vi andra skrattar åt dem) men de får hålla sig inom sina erkända gränser. De ska genast lämna hela Ukraina och tills de gör det ska de stå under hårdast tänkbara sanktioner samt den fria världen ska på alla tänkbara sätt stödja offret Ukraina. Slava Ukraini!
Citera
2022-10-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Zelenskys regim är ganska aggressiv och ingen riktig demokrati: https://twitter.com/ivan_8848/status...18939882926080

Rysslands invasion var ju ursprungligen inte med ett direkt annekterings-sikte. (vad vi vet, men det kan ju ha varit planen hela tiden). Redan innan Ryssland annekterade, blev de bedömda med annan måttstock.

Väst har dock inte haft många konflikter där det varit aktuellt med annektering, de flesta USA-krig har varit på bortaplan, så din metod (jämföra enbart annekteringar) är missvisande.

Annekteringar har skett av Israel (Golanhöjderna, samt defacto kontroll av Libanon, Gaza. Där var väl reaktionen annorlunda?).
Suezkrisen, England+Frankrike invaderade Egypten.
Indien-Pakistan krig
Turkiets invasion av Cypern (får jag pluspoäng för denna?)

Samt diverse afrikakrig som jag ej har koll på...

Exemplen jag nämner fick inte så omfattande sanktioner mot sig, (man kan argumentera för att ej heller fick försvararen motsvarande vapenstöd, men vi kan lämna det därhän för det är komplext, följdkrig m m).

De flesta krig är dock komplicerade. Man kan nästan alltid argumentera för att aggressorn har någon form av "case".

De facto kontroll och annektering är inte samma sak. Av dina exempel är det bara Israels annektering av Golanhöljderna som är en annektering. Därtill har Israel annekterat ena halvan av Jerusalem.

Andra någorlunda kända annekteringar i modern tid är Indiens annekteringar av territorierna Goa, Diu och Daman samt delar av Kashmir samt det f d kungadömet Sikkim. Sedan har vi Iraks annektering av Kuwait (upphävd militärt av FN-alliansen), Argentinas annektering av Falklandsöarna (upphävd militärt av Storbritannien), Sydafrikas annektering av Walvis Bay (återlämnat till Namibia), Indonesiens annektering av Östtimor (upphävd av Indonesien självt).
Citera
2022-10-07, 09:44
Medlem
donald12s avatar
Orchernas förluster på fortsatt hög nivå

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 07.10 were approximately:

personnel / about 61,680 (+350) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2466 (+17) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5093 (+29) units,
artillery systems – 1455 (+31) units,
RSZV / MLRS – 344 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 177 (+0) units,
aircraft – 266 (+0) units,
helicopters – 233 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 1067 (+20),
cruise missiles ‒ 246 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3862 (+8) units,
special equipment ‒ 135 (+1).

The enemy suffered the greatest losses in the Kramatorsk and Kryvorizka directions.

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera
2022-10-07, 09:46
Avstängd
hillsongswedens avatar
Storstilat av ukraina att erbjuda ryska terroristsoldater nåd och förplägning. Stort av vinnarna i kriget att visa sånt förbarmande. Tydligen är deras 'heta linje' totalt nerringd av ryssar som vill ge sig.

Ukraina manar ryssar att lägga ner vapnen – utlovar ”liv, trygghet och säkerhet”

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...ustaskbarhover

Ukrainas försvarsminister Oleksij Reznikov uppmanar de ryska soldaterna att lägga ner vapnen – i utbyte lovar han ”liv och säkerhet”, skriver AFP.

Han menar att de fortfarande har chansen att ”rädda Ryssland från tragedi och den ryska armén från förödmjukelse”.

– Vi garanterar liv, säkerhet och rättvisa för alla som omedelbart vägrar att kriga. Och vi kommer att säkerställa en tribunal för dem som gav straffrättsliga order.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in