Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
I denna artikel diskuterar amerikanerna hur de skall kunna skicka in vapen i Ukraina, men hindret är förstås att Ryssland dominerar luftrummet. Så landvägen genom Polen är det som verkar troligast. Men jag är skeptisk. Jag tror inte mycket kommer att komma fram. Ryssland kommer ju signifikativt avsätta resurser för att hindra vapentransporterna och om Ryssland ser detta som ett stort hot kan det ju hända att det kommer till vapenanvändning även över gränsen till i detta fall Polen.
Jag är inte säker på att Väst känner till att detta är väldigt farligt. Det har underskattat Rysslands beredvillighet att dra en röd gräns och detta indikerar att Väst ytterligare underskattar Ryssland.
Ryssland kan agera offensivt mot vapenleveranserna, säga att i detta fall Polen lägger sig i operationen, se Polen som en part - och därmed aktualisera den varning om enorm vapenkraft som Putin hade i sitt tal i samband med att hand deklarerade att den fredsbevarade insatsen skulle inledas.
Väst bränner nu alla broar med Ryssland så Ryssland har nog inte så mycket att förlora. Det kan mycket väl varna Polen ifall det skickas vapen till Ukraina genom det landet.
Detta blir intressant att följa.
Pentagon studying fallback supply lines to Ukraine ahead of expanded Russian invasion
https://www.defensenews.com/global/e...sian-invasion/
Kanske Putin inte insåg att attackera och invadera en suverän stat 2022 skulle kunna få konsekvenser?
Ja detta blir intressant att följa, men mest vill jag bara att kriget upphör, för krig är hemskt. Både ryssar och ukrainare blöder, både ryssar och ukrainare kommer få gå på begravningar.