2022-02-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Jävlar.. NLAW är alltså ett svenskt vapen.

De övriga vapnena som försvaret eventuellt skulle kunna tänka sig skicka iväg är jävligt gamla vapen, som pensionerats. Är det någonting att ha? Bättre än ingenting antar jag.

Tycker ni att Sverige bryta praxisen om att skicka vapen till länder som befinner sig i krig? Är inte det här extraordinära omständigheter? Live to fight another day eller riskera Adolf Puttlers diverse hot? Kan tänka mig att man skulle kunna gå till attack med ryska sabotörer och drönare... men lika bra att de avslöjar sig nu än vid ett fullskaligt krig?

Självklart ska vi göra det. Andra länder gör det redan och i en ganska stor omfattning, finns inga ursäkter längre för Sverige. Vi framstår som illojala och falska i den nära omvärlden och det skrivs om det lite då o då i utlänskmedia, men aldrig eller mkt sällan något som skrivs om i svenska media.

Dessutom så skickas det redan vapen till krigförande länder, så detta med en praxis är också ett Sosse påhitt för att rättfärdiga sin svajande politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du vet att pengarna till Ryssland går bl.a till försvaga Putin och göra rent Östersjön.

Skitsnack. Vi behöver inte skicka pengar till Ryssland för att göra rent Östersjön och hur Putin skulle aldrig tillåta att Sverige finansierade smutskastningskampanjer mot honom i Ryssland.

Sverige ska inte skicka en enda krona till Ryssland.

Är du helt från vettet?
Citera
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det är alltså redan på gång. Och verkar inte vara slutet heller.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sv...met-1.66783496

Absolut men det har inte skett ännu. 11.45 landade ett Aeroflot på ARN.

Edit: 11.28 till och med.
https://www.swedavia.se/arlanda/anko...2-02-27/SU2210
Citera
2022-02-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Berätta mer om hur vårt bistånd till Ryssland försvagar Putin.

Man utbildar ryssar i demokrati och rättssäkerhet. Det är två saker Putin är i mot. Och om ryska folket tröttnar så faller Putin.
Citera
2022-02-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
2700 demonstranter greps, iofs inte i bara Moskva men det säger rätt mycket vilken kloak ryssland är som land.

Ärligt talat fattar jag inte. Om Sverige oprovocerat invaderade t.ex Norge så skulle Stockholm fyllas med 50.000 demonstranter redan efter en dag. Ryssland går in i Ukraina och runt 3000 ryssar protesterar? Har jag missat något?
Citera
2022-02-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Vi får hoppas att det blir så pass dyrt för Ryssland att intresset för Sverige och Finland svalnar... Att Ryssland vinner mot Ukraina är jag övertygad om. De har ju bara aktiverat en del av sina trupper vid gränsen och håller redan på att ta huvudstaden.

Men herre gud, efter den hör invasionen har de lärt sig en jävligt fet läxa. Finland och Sverige är nog tryggare än på länge. Länder som befinner sig under hot har fått en repetitionskurs av Ukraina vad gäller eget försvar. Dock vore det bästa om Ryssland vinner detta för terrorbalansen med minimala förluster på båda sidor.
Citera
2022-02-27, 12:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tyskland fördubblar sin årliga militärbudget från 50miljarder € till 100miljarder €.

https://www.dw.com/en/germany-commit...ing/a-60933724
Citera
2022-02-27, 12:42
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är för tattigt, jag tror inte att det är en riktig general som tar besluten. Jag tror det är Hobby-Hitler som sitter bakom en kamera och ger order individuellt till divisionerna och att det är därför vi ser tanks som har soppatorsk några mil från ryska gränsen. Allt saknar den fundamentala nivån av kompetens som man kan förvänta sig av en yrkesmilitär. Det här är grejer man inte ens ser i militära övningar för fan.
Absolut. Men Putin kanske på fullaste allvar tror att hans trupper är top notch då han fått höra det av sina lismande undersåtar.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Ärligt talat fattar jag inte. Om Sverige oprovocerat invaderade t.ex Norge så skulle Stockholm fyllas med 50.000 demonstranter redan efter en dag. Ryssland går in i Ukraina och runt 3000 ryssar protesterar? Har jag missat något?

I Ryssland är det olagligt att demonstrera mot regimen och milisen ingriper. Det är inte dialogpoliser där.
Citera
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret

Skillnanden är att blir du gripen i Sverige så kommer du inte råka ut för lika hårda straff vs. blir gripen i Ryssland.
Det är stort av de ryssar som vågar sig ut på gatorna i Ryssland.
Citera
Medlem
Ukrainas ockupationsregering vill inte ens ha fredssamtal som Ryssland är redo att genomföra för att få en fredlig lösning och för att Ukrainska extremister inte ska hinna ta fler civilas liv. Detta är Russofobi multiplicerat med feghet. Och de försöker föra åsikter från sådana människor till oss som en moralisk riktlinje i förhållande till räddningen av Donbass och Rysslands operation i Ukraina

Vem sa att de borde vara auktoriteter för oss? En russofob som är redo att enas mot Ryssland även med Bandera och nazister är avskum, inte auktoritet. Därför är Ukrainas regering illegitim och operationerna kommer fortsätta för att städa bort avskummet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Skitsnack. Vi behöver inte skicka pengar till Ryssland för att göra rent Östersjön och hur Putin skulle aldrig tillåta att Sverige finansierade smutskastningskampanjer mot honom i Ryssland.

Sverige ska inte skicka en enda krona till Ryssland.

Är du helt från vettet?

Om du vill ha ett fortsatt skitig österjö, så är det OK. Sen bygger svensk hjälp upp organisationer som är i mot Putin. Det är ju bra få ut folk på gatorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in