Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Det är ganska självklart om man vill hålla ned förlusterna. Säkra av gata för gata. Men då går allt väldigt långsamt. Alternativet är att i väldigt hög takt pressa sig fram med blietzkrieg-taktik och med mycket högre risk och förluster. Det hade funkat mycket bättre om anfallet hade kommit utan att Ukraina varit förberedda. Eftersom Kiev ligger nära ryska gränsen hade den taktiken nog fungerat bra. Starta bombanfall mitt i natten och träng in med pansarkolonner i väldigt hög fart. De hade inte haft en chans att mobilisera tillräckligt i tid.
Om det hade varit möjligt hade det kanske varit ett alternativ.
Men som jag förstår det så finns det olika saker som begränsar Rysslands mililtär för att nyttja all sin kraft.
Hade det varit praktiskt att bomba byggnader i städer på det sättet? Ja, men konsekvensen är ju bl.a. att civila dör, och mer motiverande för civil olydnad och civila att delta i striden.
Medans Ukrainsk militär placerar sina fordon vid skolor, ställen där folk söker skydd.
Så Ukraina har ett övertag på det sättet, de håller inte tillbaka någonting känns det som. Men jag tror inte det är tillräckligt för att stå emot en militärmakts om Ryssland.
Om inget annat lär väl det bli en lösning på problemen om de inte går att lösa på annat sätt, att man börjar bomba i städer.