2022-02-27, 17:23
Medlem
Davys avatar
https://english.elpais.com/opinion/2...-by-putin.html

Citat:
The Russian spy boss humiliated by Putin
Sergey Naryshkin was put on the spot for suggesting Russia consider giving the West one last ultimatum.

Inte många som vågar komma med en avvikande åsikt. Hoppas de avsätter Putin.
Citera
Medlem
villass avatar
Flyglarm i Kyiv återigen.
Citera
Medlem
Även Tyskland och Estland har avrått sina medborgare från resor till Ryssland.
Citera
2022-02-27, 17:24
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Konstigt att ingen nämnt här eller i media att Putin kanske överväger använda taktiska kärnvapen.

Enda som kommit upp hittills är att de sätter kärnvapenförsvaret i högre beredskap.
Citera
Medlem
tarek90s avatar
https://youtu.be/HIPNVm6lNfM

flyglarmet går!!!
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Han kanske menar som Kosovo vad vet jag.

It´s only ok when we do it

Jag tror inte han själv vet vad han menar. Han har sett två dokumentärer på RT och är plötsligt en expertkommentator. Håller med om den sista meningen.
Citera
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det är ganska självklart om man vill hålla ned förlusterna. Säkra av gata för gata. Men då går allt väldigt långsamt. Alternativet är att i väldigt hög takt pressa sig fram med blietzkrieg-taktik och med mycket högre risk och förluster. Det hade funkat mycket bättre om anfallet hade kommit utan att Ukraina varit förberedda. Eftersom Kiev ligger nära ryska gränsen hade den taktiken nog fungerat bra. Starta bombanfall mitt i natten och träng in med pansarkolonner i väldigt hög fart. De hade inte haft en chans att mobilisera tillräckligt i tid.

Om det hade varit möjligt hade det kanske varit ett alternativ.
Men som jag förstår det så finns det olika saker som begränsar Rysslands mililtär för att nyttja all sin kraft.
Hade det varit praktiskt att bomba byggnader i städer på det sättet? Ja, men konsekvensen är ju bl.a. att civila dör, och mer motiverande för civil olydnad och civila att delta i striden.

Medans Ukrainsk militär placerar sina fordon vid skolor, ställen där folk söker skydd.
Så Ukraina har ett övertag på det sättet, de håller inte tillbaka någonting känns det som. Men jag tror inte det är tillräckligt för att stå emot en militärmakts om Ryssland.
Om inget annat lär väl det bli en lösning på problemen om de inte går att lösa på annat sätt, att man börjar bomba i städer.
Citera
Medlem
Ryssland avfyrar cirka 100 missiler om dagen mot Ukraina, sen har Kadyrov begärt Putin att ryska styrkorna ska få order att starta en mer storskaligare attack.
Citera
2022-02-27, 17:25
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Länk?

Ingen aning om det är fake eller inte, men finns video klipp osv på sidan.

https://charter97.org/en/news/2022/2/27/456648/
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Flyglarmet går i kiev antar att mötet inte gick bra😅
Citera
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Funderar på min bild av Ryssland, den måste vara formad av "Nu kommer ryssen" uppfostran man alltid fått i skolan osv.

Ryssland är allt annat än en stormakt om detta är 2/3 av vad de har att komma med
Tänker samma. Den spjutspets man borde (? jag är ingen militärstrateg) vid en fullskalig invasion bör väl vara mycket bättre koordinerad, planerad och utrustad. Övertygad om att vi svenskar hade kunnat ge Ryssen en ordentlig match. De hade inte kunnat ta sig hit med samma kvantitet heller i samma utsträckning och framförallt inte lika fort.

DOCK misstänker jag att de nu syftar på 2/3 av den personell man kan avvara för en invasion? Dvs. den truppsamling man haft runt gränserna osv...
Citera
2022-02-27, 17:26
Medlem
rokossovskys avatar
Vad tror ni om de där samtalen som juntan skall hålla med Moskva?

Jag tror att det är spel för gallerierna, båda skall för omvärlden visa att de vill sluta strida, men båda parter saknar intresse av att sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in