2022-02-28, 15:26
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Hur står sig vitryska IL-76 mot stinger? Motmedel? Räcker en träff på så stora flygplan?

En Stinger är en liten robot som inte gör tillräcklig skada på så stora multimotor-flyg som IL-76r. Fungerar utmärkt att ta kål på helikoptrar då dessa ofta skadar bakre sidoriktade rotorn så helikoptern bara snurrar runt och kraschar.

När ryssarna fabulerade fritt om att det var en ukrainsk SU-25:a som skjutit ner KLM-Boeingen så postades det i den tråden bilder på stora plan som beskjutits med IR-målsökande AA-robotar (går mot motorer som är varma och i fallet R60 / AA-8 (SU-25) har lika mycket sprängämne som Stinger, ca 3kg) där dessa flygplan hade lite skadade motorer men hade inga problem att flyga vidare och landa.

Vs den BUK som ryssarna sköt ner KLM-planet. Radarstyrd (går mot största radarekot vilket brukar kunna vara mot flygkropp) och har ca 70 kg sprängämne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ukraina är en judisk svinstia och definitivt ingen riktig demokrati. Det är man inte när man olagligen kuppar bort en folkvald president, förbjuder östukrainare att rösta, fängslar regimkritiker och stänger ned regimkritisk media. Ukrainarna har det fattigare och eländigare än någonsin. Ukraina har plundrats på tusentals miljarder USD sen 2014 av den kriminella maffian i väst. Centrum för penningtvätt och människohandel i Europa är Ukraina också.

Jag tror inte Ukrainas befolkning håller med dig med tanke hur hårt de kämpar för sitt land.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Du avfärdar rapporter som propaganda.

Och sen direkt ge rapporter helt utan källor om hur Ryssland vinner mark.

Ta fram en karta över vilka områden i Ukraina som Ryssland kontrollerar. CNN brukar regelbundet publicera en, t ex senast igår på sin liveblog.

Alla kan se vad Ryssland håller på med och de tar mer territorium för varje timme och Ukraina har inga utsikter att stoppa den ryska krigsmakten.
Citera
2022-02-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Det kommer bli mer av den varan. Om du inte förstått detta så brinner Ukraina för att Oligarkerna stödjer Putin, och det ryska folket har röstat fram honom. Ryssland ska betala återuppbyggnaden och sedan krälai dynga de närmaste 50-100 åren.

Oligarkerna har gjort sig förtjänat av sina pengar. Jag hatar putin och ryssland. Men oligarkerna bor i london har sina barn på fina skolor där.
Citera
Medlem
Förhandlingar pågår just nu, tankar?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Faran med eldupphör är att det kan leda till en "frusen konflikt". Det är så Putin alltid gör med trupper här och var som Moldavien, Krim och Donbas. Då kan man aldrig få tillbaka de områdena i praktiken. Utan bara vänta på att han expanderar igen och du gör eldupphör med ännu mindre territorium.

Visst, det finns för och nackdelar även med ett eldupphör. En annan nackdel är väl att man ger samtliga parter andrum men mindre stridigheter känns åtminstone som ett steg i rätt riktning.
Citera
Medlem
Mitt under pågående ”fredsförhandlingar” så attackeras Charkiv hårdare än någonsin. Vilka jävla ormar.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
När tror ni andra länders trupper åker och hjälper till. Vet att många soldater skulle vilja slakta ryssar.
Så fort som möjligt förhoppningsvis. Full mobilisering och marsch till Moskva där Putins huvud fästs på en påle på röda torget skulle vara nått.
Citera
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Då gör Sverige, Norge, Danmark sig medskyldiga till andra människors död. De har egentligen inte med saken att göra. De har verkligen tagit parti! De hjälper ett folk med ena handen för att utrota ett annat folk med andra handen. Jag vet inte jag om jag tycker det är så speciellt snyggt jobbat!

Nej. Pitt-Putin gör sig skyldig till död. Länder som hjälper Ukraina bidrar med hjälp till Ukraina.

Fattar du inte detta grundläggande kommer jag gärna hem till dig och bär ut din dator och platt-TV ur din lägenhet. Hoppas du inte försöker försvara din egendom, eller ännu värre ringer på polisen för då gör du dig skyldig till våld.
Citera
Medlem
ananasskivas avatar
Citat:
Vad har han med Taiwan att göra? Äger han dem! Vad är kopplingen Ukraina - Taiwan!
Taiwan producerar halvledare. Ukraina är stor leverantör av råmaterialgaser för halvledare..
Citera
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Var med sarkasm jag sa det såklart Ryssarna kan inte precisionsbomba ett dugg.

Det är dock bara fredsbevarande missilattacker, så civilbefolkningen kan känna sig kolugna..!
Citera
2022-02-28, 15:28
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Då gör Sverige, Norge, Danmark sig medskyldiga till andra människors död. De har egentligen inte med saken att göra. De har verkligen tagit parti! De hjälper ett folk med ena handen för att utrota ett annat folk med andra handen. Jag vet inte jag om jag tycker det är så speciellt snyggt jobbat!

Du vet att Sverige vanligtvis exporterar vapen va? Tror du dom ställs ut som dekorationer i länderna som köper dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in