2022-03-01, 01:20
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Kossakerna är också en bra start. De bestod dock av flera nationaliteter, bl.a. lottlösa polska adelsmän som Bohdan Chmielnicki.
Bohdan var ukrainare.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Kanske att vissa hjälmar som Ukrainarna har det. Men tvekar starkt på att det är så väletablerat i rysk armé. Deras pansarvagnar saknar t.o.m. GPS så den enda vägledningen de får är från en vanlig papperskarta. Häpnas över vilken undermålig utrustning de skickats iväg med.
Maten som soldaterna hade fått med sig från Ryssland visade sig ha gått ut för sju år sedan, snacka om att Putin pissar på folket som krigar för honom.
Citera
Medlem
Tyvärr ingenting, det är nog något varenda västledare redan räknat med ska hända/bör hänt redan. Tragiskt dock och omvärldens reaktioner lär vara brutal.

Förvånad han fortfarande är vid liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nu när Putin har gått ut med att 400 legosoldater har fått i uppdrag att mörda Zelensky så har jag en fråga till er alla.

- Skulle det visa sig att dom lyckas mörda Zelensky, hur tror ni övriga länder hade reagerat?

NATO går officiellt in i Ukraina?
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Riktigt så enkelt är det ju aldrig. Det här är en långt gående konflikt där det finns flera parter involverade. Det är aldrig bara en.

Jag är själv emot Rysslands invasion, men debattklimatet som rör just Ryssland är av helt nya nivåer av nollchalans och motstridighet att höra andra åsikter. Det är ju inte bara här, det är överallt.

En ryss får inte ens framföra en åsikt eller input från en annan vinkel längre. Ingen människa någonstans får göra det, alla som överhuvudtaget inte stryker media medhårs och tycker exakt likadant klassas by default som avlönade troll och därmed slipper man bemöta den saklighet som faktiskt framförs. Det är ju inte seriöst.

Aldrig förut har vi sett något liknande. Är det rimligt att alla som inte håller med om allt är troll eller medvetet sprider "propaganda"? Folk måste väl kunna lyssna på andra sidan också. Ryssar är för fan inte aliens.

Det blir ju komiskt när vi påstår att ryssarna är hjärntvättade samtidigt som vi gör allt för att andra åsikter eller fakta inte ska komma fram till vår egen befolkning. Väst gör ju allt för att alla alternativa informationskanaler ska blockeras, men gör Ryssland det så kallas det diktatur

Informationskriget är ju fullkomligt urspårat.
Hur menar du det ska diskuteras saklighet medans ryssland avfyrar raketer mot städer hus och människor.
Först måste Ryssland lägga ner vapnen!
Fatta.
Ingen i väst är hjärntvättad.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Angående alla videos som postats så kommer 99% från Ukrainskt håll. Flera har redan visat sig vara fejkade, från andra kris osv.

Det jag fått höra från olika håll är följande. De ryska soldaterna har fått direktiv att undvika civila offer så långt det går, att vissa maximal respekt till de ukrainska tillfångatagna soldaterna. Detta då man inte vill alienera det Ukrainska folket. Därför har man också undvikit att gå in i stora städer då det finns risk för småskaligt dörr till dörr krig med många döda. Detta låter vettigt då man kanske planerar tillsätta en prorysk regim i framtiden. Jag tror nog alla förstår att ryssarna försöker åtminstone genomföra detta krig med silkesvantar på i den mån det är möjligt. Inte för att de är några änglar men för att de som sagt inte vill alienera det ukrainska folket samtidigt som de vet att hela Världens ögon är på dem.

Om Ryssland så önskade har de vapen att jämna Ukraina med marken men det är inte deras mål uppenbarligen.

Det jag hört att de Ukrainska soldaterna fått direktiv om i fall de tillfångatar ryska soldater är att skjuta dem på plats.

Ryska soldater har säkert fått höra att de skall vara snälla och att ukrainarna egentligen vill bli befriade.

Det sista stämmer dock förmodligen inte och är nog bara rysk propaganda. Ukraina har inget att tjäna på en sådan politik. De vill inte galvanisera ryssarna, utan få dem att ge sig så enkelt som möjligt.

Uppgifterna om att ryska soldater också erbjuds pengar mot att de ger upp tyder på samma sak.

Ett förslag i all välmening är att du inte enbart hämtar dina nyheter från sajter med bas i Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Riktigt så enkelt är det ju aldrig. Det här är en långt gående konflikt där det finns flera parter involverade. Det är aldrig bara en.

Jag är själv emot Rysslands invasion, men debattklimatet som rör just Ryssland är av helt nya nivåer av nollchalans och motstridighet att höra andra åsikter. Det är ju inte bara här, det är överallt.

En ryss får inte ens framföra en åsikt eller input från en annan vinkel längre. Ingen människa någonstans får göra det, alla som överhuvudtaget inte stryker media medhårs och tycker exakt likadant klassas by default som avlönade troll och därmed slipper man bemöta den saklighet som faktiskt framförs. Det är ju inte seriöst.

Aldrig förut har vi sett något liknande. Är det rimligt att alla som inte håller med om allt är troll eller medvetet sprider "propaganda"? Folk måste väl kunna lyssna på andra sidan också. Ryssar är för fan inte aliens.

Det blir ju komiskt när vi påstår att ryssarna är hjärntvättade samtidigt som vi gör allt för att andra åsikter eller fakta inte ska komma fram till vår egen befolkning. Väst gör ju allt för att alla alternativa informationskanaler ska blockeras, men gör Ryssland det så kallas det diktatur

Informationskriget är ju fullkomligt urspårat.

Det har med att göra att ryssarna har fel. Det är ingen åsikt, det är fakta.

Ponera att Sverige skulle anektera Åland 2014.
"Alla talar Svenska och för 500 år sedan var det vårat"

Sedan får vi för oss att nae, nu skall vi ta Helsingfors o hela find land för aja paja det hotar vår säkerhet. Finland får inte heller göra som de vill.

Eller varför inte applicera detta på Danmark och Skåne...

Ukraina är ett land. En nation. De bör ha rätt att göra vad de vill med tex. NATO, gå med i EU osv. Precis som alla andra.

Det ger inte Ryssland rätt att få in och slakta civila.
Citera
Bannlyst
Nu kan vem som helst åka ner och kriga för ukraina, sjukt.

Citat:
Ukraine opens entry to foreign war volunteers
Ukraine’s president has signed a decree temporarily lifting the requirement for entry visas for any foreigner willing to join Ukraine’s International Defense Legion and fight on Ukraine’s side against invading Russian troops.

Zelenskyy’s decree takes effect Tuesday and will remain in effect as long as martial law is in place.

Citera
2022-03-01, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Precis som jag spekulerade i tidigare idag kalkylerade Putin med att Väst var för försvagat, polariserat och söndercuckat för att orka sätta emot en invasionsstyrka. Det räckte med några möten med Biden där telepromptern inte kunde rädda honom för Putin att dra de slutsatserna (något Fox varnat för länge). Det är möjligt att detta hade varit sant om ryssarna inte körde fast själva och invasionen hade varit snabb.

Biden är bara en front även om han är en senildement pedofil vet alla att CIA är den riktiga regeringen, kolla Trumps snack om drain the swamp hit och dit blev inte ett skit med det. Den enda presidenten som riktigt gick emot CIA var JFK och fick sätta livet till. På samma sätt styr lite FSB Ryssland även om presidenten har mer makt, även om Putin skulle få sätta livet till i en palatskupp eller liknande så skulle det nog inte kunna komma en efterträdare som var godkänd av vissa figurer inom FSB. Presidenter byts ut men underättelsetjänsterna består.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
En ung rysk soldat smsade med sin mor från slagfältet i Ukraina. Kort så berättade han att han var rädd, att det är krig och ingen övning som militären hade kallat det innan kriget bröt ut, att de skjuter alla, tom civila. Soldaten berättade för sin mor att de övre befälen hade sagt att ”Ukraina skulle välkomna er med öppna armar”.

Om det här är budskapen som Putins armé har lurat i stackars unga soldater så förvånar det mig inte att så många unga militärer knappt har förstått vad de ska göra.

Det här är så jävla sjukt så jag saknar ord. Vad är människoliv värda för Putin? Jag börjar på riktigt tro att han vill ha världskrig. Är allt bara ett enda gigantiskt självmordsuppdrag?

https://twitter.com/arashgilan/statu...627587586?s=21

Fast stämmer verkligen det där till 100%? Jag menar, den soldaten måste väl fan haft koll på läget själv, hur det har sett ut senaste 8 åren?
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hela tanken var att Ukraina skulle kollapsa tämligen omgående.
Att trots ett förkrossande övertag inte lyckas bättte på 5 dagar och samtidigt lyckas ens västvärlden samt Japan och Sydkorea mot Ryssland är nästan en bedrift i sig.

Det är väl klart att det tar tid. Fem dagar, vi får väl se.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fullständigt vedervärdigt, chockerande

Twitterposten raderades precis när jag tittade på det, såg typ 10sek. Verkar som att Ryska soldater sliter ut dom för att... ja sen tog det slut
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Ursäkt godtagen. Nu be alla andra som du har gjort hatiska påhopp om ursäkt också.

Fredliga medel är att diskutera som vi gör i tråden och med våra bekanta. Informera oss själva och andra. Människor i regel vill varandra väl och vill stå upp för sanningen. Klyshor som att utvekcla sig själv, utvecklar världen. På det viset så lär vi oss att förstå andra och genomskåda krigspropagandan som vill att vi skall hata andra.

Inget hat. Jag trodde att du skulle be mig om ursäkt men jag är en mycket större man.

Att vi avslutar kriget genom att diskutera i tråden?

Och se igenom propaganda?

Jag har följt ämnet och sett videos och jag är säker på att det inte kommer hjälpa. Putin är helt galen och ur balans. Det är bara en tidsfråga innan en modig man puttar ner honom från ett stup för han kommer aldrig sluta.

Han har hotat Finland och Sverige nyligen.
Visste du det?
Senast redigerad av Mayahem 2022-03-01 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in