Citat:
Ursprungligen postat av
Snyggast.i.Speedo
Nej, jag tänker inte på någon särskild tradition alls gällande Sankt Nikolaus, Santa Claus eller tomten och vad det blivit till vad det är just i detta nu.
Det jag opponerar mig mot är ryska CCCP-diktaturens totalt påhittade anti-västliga alternativ-frostgubbe som till 100% "firades" med konstruerade ryska CCCP-traditioner och rysk CCCP-kultur. Det är till denna frostgubbe nuvarande ryska diktaturen vill byta ut den sk utländska agenten "jultomten"/Sankt Nikolaus/Santa Claus. Bisarrt, desperat och tecken på att man totalt tappat greppet. Oavsett vad man har för åsikt i frågan är jultomten en fiktiv barnkulturpersonlighet idag.
Men är det inte rätt skönt, rätt härligt? Vi alla som var med på CCCP-tiden vet att CCCP till slut imploderade, att själva samhällsmodellen och samhällskontraktet till slut (efter decennier av livsuppehållande, konstgjorda åtgärder) löstes upp, att verkligheten och praktiken är skoningslösa mot teoretiska modeller och skrivbordsprodukter.
Nu, i detta nu, så backar alltså det värdelösa ryzzhelvetet tillbaka in i CCCP, långsamt, steg för steg, på område efter område. Eller, det finns inte ett enda område som är heligt eller kan freda sig från CCCP-omgörningen. Från att ha börjat använda lite utdaterade CCCP-symboler på sina stridsvagnar, inklusive flaggan med hammare och skäran, så dammar man av precis varenda misslyckad CCCP-företeelse.
Förvissade om att "den här gången kommer det att gå bättre....!".
Trots att alla vet att det enda som skapades i CCCP, av värde, det skapades i Ukraina och i Baltstaterna.
Märklig logik, minst sagt.