Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-22, 16:05
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagAlskarTjejer
Om mitt mål är att sno allt på ditt bankkonto, men lyckas bara sno hälften, så har jag ändå vunnit något. Eller hur?
Fattar inte varför vi behöver tjafsa om såna här självklara saker. Och att jag ska behöva komma med liknelser som om jag pratar med dagisbarn.

Jag menar mest psykologiskt.
"Ok då Ryssland behåller Krim men inte.."
Så går tankegångarna i allt fler hjärnor.
Även ukrainarna själva har halv-accepterat det.
Inte raketforskning hur människans psyke funkar i dessa fall. Desto längre tid går desto mer accepterar man förlusten.

https://theconversation.com/growing-...-survey-238285

Notera att jag inte är för att man någonsin ska släppa en millimeter av Ukraina till Ryssland.

Se mitt inlägg ovan.

Läs ditt egna inlägg.
Du sa själv att Ryssland kommer sluta vara paria efter 50 år. Då har Ryssland vunnit ju.
Från samma artikel du hänvisar till:

But when asked directly in the 2024 survey if they agreed with the statement “Russia should be allowed to control the territory it has occupied since 2022”, 90% disagreed. So while there is still majority – if diminished – support for fighting to restore full territorial integrity, there is growing support for negotiations.

For two and a half years, the brutal war has affected everyday lives of Ukrainians, and many (43%) believe that the war will last at least another year. Most of the respondents in our survey had not been physically injured in Russian violence (12% had), but about half had witnessed Russian violence, and most had lost a close family member or friend (62%). About one-third had been displaced from their homes.

As the authors of the study pointed out: “Russian control of the government in Kyiv or of territories in the east would put the lives of many Ukrainians at risk, as it is well documented that Russia has committed widespread human rights violations in temporarily occupied territories.”

Och som avslut:

What we also know from our surveys is that there is very little evidence that Russia’s territorial annexations will ever have any legitimacy among Ukrainians.

https://theconversation.com/growing-...-survey-238285

Sen handlar det om att det Ukrainska folket kan tänka sig att ge upp Ukrainskt territorium till ryssland ENDAST för att spara LIV till sina nära och kära, bekanta och hela den Ukrainska befolkningen.

Många i undersökningen hade fått sina familjemedlemmar, vänner, bekanta dödade, torterade etc.. av ryska kräk!

Så ta mig fan inte konstigt dom vill ha ett slut på Putins mördande av den Ukrainska befolkningen som nu pågått i 3 år, och detta är för att SPARA LIV till sina Ukrainska medmänniskor!
Citera
2024-12-22, 16:06
Medlem
HerrKralls avatar
Och i Novocherkassk

https://www.instagram.com/reel/DD4mc...lrNXhvNGxxNmdk

”Overnight in the Rostov region, Ukrainian drones blew up a Russian ammunition depot.
The video shows the moment of the explosion with a striking mushroom cloud near Novocherkassk.”
Citera
2024-12-22, 16:08
Medlem
Desperationen lyser igenom Ryssland ha ha

"You will come back [from the war] as men!"

Russian conscripts are sent to Russia's Belgorod region.

https://x.com/i/status/1870769191948779876

Vänta nu var det inte förbjudet att använda värnpliktiga i krig och rysskvinnan gjorde bort sig som sa krig bör åka i fängelse då "Daz spezial operatione" inte får kallas krig.
Senast redigerad av pettersson72 2024-12-22 kl. 16:12.
Citera
2024-12-22, 16:09
Medlem
North Koreans in Kursk region

Drones in the Kursk region are really making a difference against the N. Koreans.

The lion's share of the DPRK's destroyed soldiers is the merit of operators of various types of drones: from Mavic drones to heavy Vampire bombers.

N. Koreans are largely unprepared for the modern battlefield of our war

https://x.com/i/status/1870802517988200678
Citera
2024-12-22, 16:15
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Om mitt mål är att sno allt på ditt bankkonto, men lyckas bara sno hälften, så har jag ändå vunnit något. Eller hur?
Fattar inte varför vi behöver tjafsa om såna här självklara saker. Och att jag ska behöva komma med liknelser som om jag pratar med dagisbarn.

Kan man gå in, ta 20% av landet utan större förluster så hade svaret varit ja.
Men med dessa katastrofala förluster så vet i katten. Visst man kan ju säga att Ryssland har vunnit mark, men har det varit värt priset? Skulle man vara villig att göra om det igen? Kanske. Fast när då? Om 20 år när folk kanske glömt bort hur katastrofala förluster man åsamkat landet.

Jag är skeptisk till om man även ur Rysk synvinkel kan säga att man faktiskt vunnit om ett "fredsavtal" redan nästa år innebär att Ryssland får behålla det man tagit.
Vi får vänta och se hur avtalet faktiskt ser ut först.
Citera
2024-12-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har inte hört Putin säga något liknande. Antalet döda och skadade i både Ryssland och Ukraian är statshemligheter. Vad det gäller ukrainska förluster så har ryssarna enligt mig högre trovärdighet. Du får gärna visa bevis på den kommentaren från Putin, video och tidangivelse på när (han kan ha långa tal). Det är enkelt att själv syfta genom att veta att Ryssland har 5-10 gånger mer vapen och ammunition och man har många fler missiler, den stora delen död kommer från granater och drönare, kyrkogårdarna i Ukraina är propfulla och växer, Kievregimen har ont om soldater och måste ständigt mobilisera, snart från 18 år, sen kan man avläsa hur många fler som blivit svårt handikapade de senaste 3 åren.

Jag uppskattar Rysslands förluster till 100 000 döda och 300 000 skadade, för Ukraina multiplicera med minst 5. Varken du eller jag har exakta siffror men Ryssland har mycket mer vapen av olika slag och det ger effekt.

Det är nog du som behöver blöja och barnvagn.

Det är helt orimliga siffror du kommer dragandes med. Ukraina skulle aldrig kunna stå emot Rysslands invasion om en halv miljon soldater dödats och 1,5 miljoner soldater skadats, det fattar vem som helst. Dessa siffror anser du dessutom är i underkant. Förstår du inte själv vilken dynga du skriver?
Citera
2024-12-22, 16:22
Medlem
Citat:
Det är väl självklart att Ryssland lider förluster. 5000 i månaden var lågt. Ukrainas förluster just nu är mellan 1500 och 2000 om dagen enligt ryska MoD. Det är därför Washington kräver att mönstringsåldern sänks till 18 år så att det riktigt blir till siste ukrainske man. Man kan ju tro vad man vill.

Vad menar du med framgång? Ryssland har fyra regioner och Krim och mal ner Kievregimens soldater nära sina egna försörjningsleder med minimala egna förluster. Snart är en miljon man borta för Kiev, ska man lägga till en miljon till bara för att glädja Washington och London? Träning, vapen, ammunition och pengar från väst och NATO hjälper inte Ukraina utan Ryssland avmilitariserar effektivt och snart är det glest med soldater och vapen men du kan knappast förutse vad som händer sen.

Du måste fråga dig själv om Ukraina kan vinna. Kievregimen kan inte vinna och det ukrainska folket inser nu att det trots allt finns begränsningar vad det gäller vapen och pengar i väst. Ukraina blev pålurad en konflikt med sin goda slaviska granne, en militär stormakt, i tron att superhjältar från Marvel finns och pengar växer på träd. Det tror ju många i den politiska eliten med i väst samt sådana som du och ni får ett bryskt uppvaknande.

Ukrainarna frågar sig nog mest vad de skulle ha att vinna på att sluta slåss. Utifrån vad du själv uppgivit vara de ryska kraven på Ukraina, så har ju Ukraina att välja mellan dödsstraff eller livstids fängelse. Med de alternativen kanske döden på slagfältet inte är ett konstigt val.
Citera
2024-12-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det är helt orimliga siffror du kommer dragandes med. Ukraina skulle aldrig kunna stå emot Rysslands invasion om en halv miljon soldater dödats och 1,5 miljoner soldater skadats, det fattar vem som helst. Dessa siffror anser du dessutom är i underkant. Förstår du inte själv vilken dynga du skriver?

Det roliga är att Mertext trollet inte kan förklara om nu Ukraina slåss med spöken varför inte dassriket Ryssland redan har tagit alla fyra oblast de illegalt annekterat så även Mertext trollet inser att logiken inte går ihop annars har man svar på det. Alla ryska tanks som förstörs och alla ryska drägg som dör av drönare antar att det är då är AI drönare som styr själv ha ha för de kan väl omöjligt vara någon som kontrollerar dem om nu alla Ukrainska soldater är döda.
Citera
2024-12-22, 16:37
Medlem
Citat:
Klart att det accepteras förr eller senare. Som det accepterades att Ryssland tog en bit av Finland.
Det är redan halv-accepterat att Ryssland har tagit Krim.

För det var i början av kriget så frontlinjerna var ännu inte stabiliserade.

I Syrien och Afghanistan så var inte Rysslands/Sovjetunionens mål ens att annektera länderna. Ryssland/Sovjetunionen ville bara stötta den som satt vid makten.

Fel! Det var de facto accepterat av omvärlden. Ända fram till dess att Putin ville ta ännu mer av Ukraina 2022. Då tröttnade omvärlden på Putins imperialism.
Citera
2024-12-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Det roliga är att Mertext trollet inte kan förklara om nu Ukraina slåss med spöken varför inte dassriket Ryssland redan har tagit alla fyra oblast de illegalt annekterat så även Mertext trollet inser att logiken inte går ihop annars har man svar på det. Alla ryska tanks som förstörs och alla ryska drägg som dör av drönare antar att det är då är AI drönare som styr själv ha ha för de kan väl omöjligt vara någon som kontrollerar dem om nu alla Ukrainska soldater är döda.

Ja precis, rysskramarna fattar inte att om deras hysteriskt uppblåsta siffror faktiskt stämde överens med verkligheten skulle det vara ett brutalt underbetyg för den ryska armén som fortfarande inte har kontroll över områdena.
Citera
2024-12-22, 16:42
Medlem
Silfverryggs avatar
Lite angående hur ryssen använder sig av inhemska "säkerhetsfirmor".
Under de senaste ett och ett halvt åren har många anhängare trätt fram ur skuggan av Wagner, Rysslands mest kända privatarmé. En av de mest kända är Redut, vars ägare ofta nämns som den rysk-finska oligarken Gennadi Timtjenko.
[...]
Det är svårt att få exakt information om Reduts historia, men enligt utredarna har ett säkerhetsföretag verkat under det namnet sedan åtminstone 2008. Reduti ska ha skyddat gasfält och andra företag som ägdes av Timtjenko i Syrien, där den kallades Shths (sköld). En av Wagners tidigare officer kallade Timtjenko Reduts "gudfader" i ett uttalande till det brittiska parlamentet i juli 2023.
[...]
Den ryske oppositionsaktivisten Vladimir Osetshkin har, baserat på sina egna källor, sagt att Redut förvandlades från ett säkerhetsföretag till en privatarmé på Timtjenkos initiativ för att han ville behaga Vladimir Putin. Wagner var inte inblandad när Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022, men Redut var det.
Enligt Osetshkin var målet för styrkan på mer än tusen soldater att avancera mot Kiev och erövra högkvarteret för Ukrainas säkerhetstjänst. Enligt Insider led Reduts förkrossande förluster under krigets första dagar och återvände inte som en fungerande styrka. När Ryssland misslyckades med att inta Kiev kallades Wagner in för att hjälpa till i Ukraina.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010918402.html
Och resten får ni självklart översätta och läsa själva.
Citera
2024-12-22, 16:50
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Putin anser att Ryssland borde ha startat SMO:n tidigare och han anser att om Ryssland inte gjort något så skulle man ha förlorat sin suveränitet precis som övriga Europa gjort med undantag av Ungern och Slovakien.
Putin i Kreml kunde ha gjort som suveräna Slovakiens ledare
Michal Kováč
Rudolf Schuster
Ivan Gašparovič
Andrej Kiska
Zuzana Čaputová
och Fico, och premiärministrarna före honom. De har alla avstått från väpnade attacker mot andra länder.

Putin i Kreml kunde ha gjort som suveräna Ungerns ledare
Árpád Göncz
Ferenc Mádl
László Sólyom
Pál Schmitt
János Áder
Katalin Novák
och Orban, och premiärministrarna före honom. De har alla avstått från väpnade attacker mot andra länder.

Kremls Putin hade inte behövt intervenera med våld i Georgien, Moldavien, Belarus, Kazakstan, på Krim, i Donbas, Charkiv, Sumy, Chernihiv och Kyiv.
Inte heller i Zaporizjzja, Kherson eller Mykolaiv.

Putin kunde leda en suverän stat utan attacker mot grannländer, som Ficos och Orbans suveräna Slovakien och Ungern.

Du är ett riktigt klappträ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in