2024-12-27, 19:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Fiber? Är väl snarare koppartråd?

Missiler vet jag brukade styras med koppartråd. Men det var på åttiotalet. Nu är det billig Kinesisk optofiber som gäller om man vill undvika EW.

https://www.forbes.com/sites/davidha...-attack-drone/
Citat:
Ukraine Fields Unjammable Fiber Optic FPV Attack Drone

Khyzak REBOFF is a new Ukrainian FPV kamikaze drone with fiber optic cable for communication instead of radio. This makes it immune to jamming , the most effective protection against small drones.

Russia has deployed similar technology with the Prince Vandal FPV used in action since August, and which has been lethally effective. However, Ukrainian expert Serhii Flash believes this is a Chinese model which the Russian suppliers rebranded and sold to the military (at a 750% markup), and which was not designed for military use.

Hyfsad räckvidd och det fungerar i väntan på AI-drönare (Här tror jag inte det är tekniknen som väntar utan priset på AI.korten behöver gå ner)

Citat:
The only challenge is the weight of the spool. Later, we assembled working versions of the drone with a 5 kilometer [ 3.1 mile] spool
Citera
2024-12-27, 19:44
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Tydligen behövs det, då NATO länder nu går ombord privatägda fartyg med dragna vapen. Det är en ny era på gång, där väst har tappat det helt.

Förväntade sig den finska polisen kinesiska specialstyrkor ombord på båten? Komedi på hög nivå.

Skeppet var misstänkt för sabotage och eftersom det har hänt förr att fraktfartyg med kopplingar till Ryssland har haft militär utrustning för avlyssning ombord, går det ju inte att utesluta att det fanns beväpnad underrättelspersonal ombord.

Det hade blivit behandlade på samma sätt i de flesta länder, definitivt i Ryssland. Du verkar väldigt naiv och tro att ryssarna inte konstant spionerar på andra länder. Och tror att alla är pacifister.
Du kan ju åka till Ryssland tillsammans med de där feministerna som för några år sedan ville lägga ner försvaret och istället sticka till Moskva och med blommor och choklad prata med Putin och be han sluta spionera och rusta upp.

Du verkar väldigt känslig och tror att det går att gulla och kramas med Putin så slutar han hota sina grannländer
Citera
2024-12-27, 19:52
Medlem
En intressant youtuber, som pratar om hur Putin eskalerar. Greg Terry.
Analys av Putin och Lavrovs senaste utspel.
Han pratar senaste utvecklingen kring drönare. AI.
Utbildningen i Ukraina ökar. Mobilisering på g?

Han berör 4 olika områden.
Sevärt.

https://youtu.be/BSIQvN3NUxs?si=winQYqFWyNgcLxif
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2024-12-27 kl. 19:57.
Citera
2024-12-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej, däremot så krävdes eldtillstånd för att utlösa minspärr och det var det som inte gavs vid passage av en ubåt man följt under rätt lång tid. Det spekuleras i att just detta kan ha varit en tysk ubåt, därav inget eldtillstånd.

En KJ-pluton med grg i skarpt läge inväntar inga order från högre ort för att bekämpa identifierad fi.

Du menar att en kustjägarpluton (numera amfibie) skulle ges befogenheter till att självständigt tolka IKFN (140 sidor lång), klockan tre på natten? Att de avger verkanseld, i fredstid, mot identifierat, men passivt, statsfartyg, utan att kommunicera med (begära tillstånd från) militärområdeschefen?

Oj, då har försvaret verkligen utvecklats, de senaste 30-40 åren. Eller också fått en helt ny generation plutonchefer med ballar av stål.

😊

Ytterligare bilder på nordkoreanskt ”assault meat”.

Självklart handlar det en ukrainsk skådespelare som har klätt ut sig, en ukrainsk, skådespelare som någon har sminkat och fått på en ansiktsmask. Riktigt bra gjort. Det bara måste vara någon Zelenskys gamla filmpolare…!😁

https://m.youtube.com/watch?v=JpANWMwfrtI
Citera
2024-12-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
En intressant youtuber, som pratar om hur Putin eskalerar. Greg Terry.
Analys av Putin och Lavrovs senaste utspel.
Han pratar senaste utvecklingen kring drönare. AI.
Utbildningen i Ukraina ökar. Mobilisering på g?

Han berör 4 olika områden.
Sevärt.

https://youtu.be/dde1o7Eh4PU?si=FMBbB7R7SjtG5vhQ
Det är något TV-spel du har länkat..
Citera
2024-12-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Det är något TV-spel du har länkat..
Tack 🙏

Fixat.
Citera
2024-12-27, 19:59
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Missiler vet jag brukade styras med koppartråd. Men det var på åttiotalet. Nu är det billig Kinesisk optofiber som gäller om man vill undvika EW.

https://www.forbes.com/sites/davidha...-attack-drone/

Hyfsad räckvidd och det fungerar i väntan på AI-drönare (Här tror jag inte det är tekniknen som väntar utan priset på AI.korten behöver gå ner)
Jag kan såklart ha fel, men vad jag vill minnas går det inte att böja en fiberkabel särskilt mycket innan kärnan knäcks. Detta gäller både glas och plast. Koppar är betydligt mer tåligt, men väger såklart mer och kostar förmodligen mer.
Citera
2024-12-27, 20:02
Medlem
Taggads avatar
Nya ryska framgångar - oaktat liken.
Massiva nordkoreanska förluster i ryska Kursk
Av Kinga Sandén
Publicerad 27 december, 18:02
Över tusen nordkoreanska soldater som strider för Ryssland har dödats eller skadats i den ryska regionen Kursk bara den senaste veckan. Det uppger Vita husets talesperson John Kirby enligt Reuters.

Siffran är betydligt högre än tidigare underrättelsebaserade uppskattningar från USA.

– Det är uppenbart att ryska och nordkoreanska befälhavare ser de här soldaterna som förbrukningsvaror och skickar ut dem på hopplösa anfall mot Ukrainas försvar, säger Kirby.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27...b-a1398b2d5707
Slava Ukraini 🇺🇦🇸🇪
Senast redigerad av Taggad 2024-12-27 kl. 20:08.
Citera
2024-12-27, 20:08
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag kan såklart ha fel, men vad jag vill minnas går det inte att böja en fiberkabel särskilt mycket innan kärnan knäcks. Detta gäller både glas och plast. Koppar är betydligt mer tåligt, men väger såklart mer och kostar förmodligen mer.

Jag känner till att tekniken existerar och används. Jag är inte så insatt i för och nackdelar.

-He.. Går att köpa på aliexpress ser jag nu. (Dyrt pris, men det varierar från vilket land man surfar in från)

https://pt.aliexpress.com/item/1005007633819991.html

Citat:
Optical Fiber Image Data Module para FPV Drone, Transmissão de imagem para receptor de terra, Sky Endpoint Underwater Robot
Citera
2024-12-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag känner till att tekniken existerar och används. Jag är inte så insatt i för och nackdelar.

-He.. Går att köpa på aliexpress ser jag nu. (Dyrt pris, men det varierar från vilket land man surfar in från)

https://pt.aliexpress.com/item/1005007633819991.html

Såg en video i morse som visade på att spolen var på marken och inte på drönaren.
Hade inverkan på två saker.
Payload. Laddningen klarade mindre fordon eller infanteri. Man tappade 2 kilo. Eller om man kunde bära 2 kg. Minns inte vilket.
Sedan var det en längdbegränsning. Max 15 km vill jag minnas.

Letat efter videon. Hittar inte nu.
Det var optokabel.
Citera
2024-12-27, 20:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Såg en video i morse som visade på att spolen var på marken och inte på drönaren.

Jag har sett båda sakerna, dom första vill jag dock minnas var av modellen spolen på drönaren. Men sedan och som du nämner det finns fördelar med att ha spolen på backen.
Citera
2024-12-27, 21:26
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Vi borde kanske ta efter ryssarna och skjuta ner trafikflygplan istället, kanske bomba dagis och barnsjukhus i våra grannländer.
Problemet är att det inte hade gett nån effekt, kreml är ett kriminellt gäng och att spela med i deras spel leder inte till nåt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in