2025-01-24, 17:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Putin börjar vackla. Han är redo att kompromissa.
"Putin is open to negotiations on Ukraine and sees Trump’s statements about cooperation as promising. He claims Zelensky’s ban on talks with Moscow makes any negotiations illegitimate, the Ukraine war wouldn’t have happened if Trump’s 2020 victory hadn’t been “stolen.” His past relationship with Trump was businesslike yet pragmatic and trusting, it would be best to meet Trump based on current realities and have a calm discussion."

https://x.com/NOELreports/status/1882808137767350424

Jag tror Putin insett att det blir inga lättnader av sanktioner eller andra eftergifter från USA i närtid, hans hopp om en snabb förändring med Trump vid makten är grusade. Han kan också använda maktskiftet som ett sätt att sälja in en fred till hemmapubliken; ungefär samma resultat kan säljas in som att nu får de gehör p.g.a. ny president.
Citera
2025-01-24, 17:33
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nog har Ukraina förlorat mark. Men Ryssland har inte lyckats med sina mål i kriget.
Nu är det dags för avtal och fred och Ukraina går till väst.

Jag tycker INTE detta låter som en vinnande strategi för Putin. Tänk...han tjänar 20% av Ukraina...men förlorar 80%.

Målet var 100% av Ukraina. Tänk dig själv. Du offrar allt, vinner bara 20% men du hade planerat 100% för det var ju så enkelt att köra dit med armén till Kiev och köra ut Zelensky. 3 dagar!!!!

Putin förlorade 80%
Och Ukraina är fortfarande i Kursk.
Citera
2025-01-24, 17:39
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Senaste raffinaderiet brinner utav bara h-vete! Folk springer därifrån.
https://x.com/NOELreports/status/188...268964/video/2

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En till kaosvideo från raffinaderi-branden.
https://x.com/bayraktar_1love/status...65329320395053

Så där ser dokumentationen alltså ut från "oövervinnerliga" ryska luftvärnets "seger" enligt ryssarna själva. Resten av omvärlden bevittnar ryska nederlaget i realtid.
Citera
2025-01-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Eftersom jag inte läser väst-tidningar eller lyssnar på väst-propaganda så är den här diskussionen underlig. På riktigt. Jag började följa med internationella tidningar och så småningom poddar 2013 - och då får jag faktiska fakta. Fakta som de övriga använder sig av när de tolkar beteenden som sker.
Men väst-tidningar och media gör inte det. Det finns väldigt få fakta där...

Och den här uppfattningen om Putin eller Trump är också märkliga. Ingen av dessa herrar är envåldshärskare. Trump kan lova vad som helst - bara han blir omvald - men när verkligheten möter honom så börjar han svamla. Putin påstår inte så mycket för att bli omvald - men därför att hans nyårstal stämmer in på alla delar - så blir han återvald. Nu sist valde många kommunister honom och de flesta Navalji stödare. Två kvinnor som var på väg att rösta i Berlin och hade flaggor med Navalji på sig och BBC-reportern frågade dem vem de skulle rösta på - Putin, svarade de.

Och nu när Trump och Putin skall mötas för att diskutera freden i Ukraina... men ingen av dem är ju envåldshärskare - vad kommer att hända då? Kan Trump lova något - och hålla det? Eller bör Putin underhandla med "the deep state" i stället. Eller finns det någon "karl" alls i den västliga politiken. En karl som står vid sitt ord?
Du följer uppenbart inte den ryska stats-TVkanalen Russia 1, till och med där pratar man om den kommande ryska ekonomiska kollapsen.

Frågan är om de gör det med livet som insats?
Eller om deltagarna försöker att bädda för att få tillgång till sina tillgångar i väst efter kollapsen?

Vad tror du?
Citera
2025-01-24, 17:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det går inte att sammanfatta en bok på 250 sidor på några rader. Just den boken är dessutom skriven 2014, alltså långt innan invasionen av Ukraina, och innan sanktioner och blockader gjort livet svårare för många ryssar. Men kortfattat kan man säga att Putin är populär bland ryssarna, och han skulle sannolikt blivit vald även utan valfusk. Putin har förbättrat ekonomi och levnadsstandard för den genomsnittliga ryssen, och ryssarna är ett pragmatiskt folk som ser till de faktiska resultaten.
Jag borde inte behöva påpeka det uppenbara, men jag misstänker att det behövs i detta fallet.
Valfusk är det minsta problemet när det gäller Putins prenumeration på makten. Det absolut viktigaste är att ingen opposition tillåts. Ytterst få ryssar känner ens till någon som man ens i teorin kan rösta på, som vill föra en annan politik än Putin.
Med det i åtanke kan det säkert stämma att Putin hade vunnit utan valfusk (även om det är omöjligt att avgöra utifrån) eftersom alla försök till att organisera en opposition slås ner.
En fungerande demokrati är mycket mer än att hålla val.
Citera
2025-01-24, 17:46
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Så där ser dokumentationen alltså ut från "oövervinnerliga" ryska luftvärnets "seger" enligt ryssarna själva. Resten av omvärlden bevittnar ryska nederlaget i realtid.

Ja hjälp! Först nu en annan förstår idiotin med att terrorbomba sina grannar, när ens egna största inkomst är högst lättantändligt och utan skydd för vedergällningen.

Snälla rara Ryzztroll, få ryzzarna att dra sig ur Ukraina. Ni märker väl att detta knappast gör livet lättare för de i ryzzland som endast har utedass?
Citera
2025-01-24, 17:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Ukrainian soldiers in the Kurakhov area report that they haven’t seen a single armored vehicle during Russian attacks since the New Year. “In September 2024, it was the norm, daily attacks with armored units, now they’re either on foot, motorcycles, or in Ladas.”
Dylan Combellick, ” Ukraine Update January 24”, Medium

Om det stämmer att "allt går enligt plan" så undrar man verkligen om den planen är speciellt genomtänkt...
Citera
2025-01-24, 18:00
Medlem
monken1s avatar
Kriget i Ukraina kommer inte att avslutas så länge de globala oljepriserna förblir höga, säger Trump återigen.
https://x.com/noelreports/status/188...H3nhkcBddhGDww
Citera
2025-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag borde inte behöva påpeka det uppenbara, men jag misstänker att det behövs i detta fallet.
Valfusk är det minsta problemet när det gäller Putins prenumeration på makten. Det absolut viktigaste är att ingen opposition tillåts. Ytterst få ryssar känner ens till någon som man ens i teorin kan rösta på, som vill föra en annan politik än Putin.
Med det i åtanke kan det säkert stämma att Putin hade vunnit utan valfusk (även om det är omöjligt att avgöra utifrån) eftersom alla försök till att organisera en opposition slås ner.
En fungerande demokrati är mycket mer än att hålla val.
Ryssar utanför de asfalterade områden är i (mer än) absolut majoritet och de ger fullständigt fan i politik.
De röstar på den som ger rovor och vodka på bordet vilket alla ryska ledare hittills har säkerställt.

Stalin såg dessutom till att vodkan var billig då en berusad befolkning inte klagar.
Putins nya kompis Kim änvänder istället svält, en hungrig befolkning orkar inte klaga.
Citera
2025-01-24, 18:10
Medlem
monken1s avatar
"Vi behöver militär neutralisering av de baltiska staterna" och "Att tillåta de baltiska staterna att bli länder var ett misstag" - en ny omgång av påståenden från Kremls propagandister i rysk tv.
https://x.com/cforcd/status/18828213...H3nhkcBddhGDww
Citera
2025-01-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ryssar utanför de asfalterade områden är i (mer än) absolut majoritet och de ger fullständigt fan i politik.
De röstar på den som ger rovor och vodka på bordet vilket alla ryska ledare hittills har säkerställt.
Stalin såg dessutom till att vodkan var billig då en berusad befolkning inte klagar.
Putins nya kompis Kim änvänder istället svält, en hungrig befolkning orkar inte klaga.
Det sups ungefär lika mycket i Ukraina som i Ryssland.
En berusad befolkning som inte klagar?
Här har du lite siffror... liter ren alkohol per person
Vitryssland, 17,5 liter.
Moldavien, 16,8 liter.
Litauen, 15,4 liter.
Ryssland, 15,1 liter.
Ukraina, 13,9 liter.

Svälten lär inte heller vara rätt recept.

"Jag vill se feta människor omkring mig”
Jag tänker på William Shakespeares skådespel Julius Caesar från 1599. I den hotande åskstämningen som föregår sammansvärjningen. Caesar säger till Antonius:

Jag vill se feta människor omkring mig,
Slätkammat folk, som sova gott om natten...
Citera
2025-01-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Det sups ungefär lika mycket i Ukraina som i Ryssland.
En berusad befolkning som inte klagar?
Här har du lite siffror... liter ren alkohol per person
Vitryssland, 17,5 liter.
Moldavien, 16,8 liter.
Litauen, 15,4 liter.
Ryssland, 15,1 liter.
Ukraina, 13,9 liter.

Svälten lär inte heller vara rätt recept.

"Jag vill se feta människor omkring mig”
Jag tänker på William Shakespeares skådespel Julius Caesar från 1599. I den hotande åskstämningen som föregår sammansvärjningen. Caesar säger till Antonius:

Jag vill se feta människor omkring mig,
Slätkammat folk, som sova gott om natten...

På den ryska landsbygden ger man fan i politiken så länge det finns rovor och vodka på bordet, där spelar det ingen roll vem man röstar på. Det är i de oasfalterade områdena som majoriteten av den ryska befolkningen finns.

Vad beträffar Nordkorea så lär Kim aldrig se några feta människor omkring sig. Där är svälten vapnet mot uppror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in