2025-01-29, 21:11
Medlem
Ursprungligen postat av IVidere
Frågan är korrekt ställd och du förstår den men du vill undvika att svara på den. Så, bryter ett Ukrainskt medlemskap i NATO mot Budapestavtalet om att Ukraina ska vara en kärnvapenfri nation ?

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Men då ryssland bröt mot avtalet redan 2014 så är det en väldigt irrelevant frågeställning, men du kanske kan vända dig till jourhavande jurist och fråga.

Men vad fan har detta med tråden att göra?
Tråden handlar väl inte om Ukrainas framtida medlemskap i Nato?
Inte heller om det kommer finnas kärnvapen i Ukraina.
Inte heller handlar tråden om att ett ev framtida medlemskap i Nato skulle bryta mot Budapestavtalet.

Nu får ni väl för fan ge er.
Citera
2025-01-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Mhm, hade jag det?
Ukraina själva erkänner det, men det måste ha passerat obemärkt förbi ett klappmongo som dig

https://europeanconservative.com/art...an-peace-deal/

"Russia was ready to end the war and withdraw its troops in exchange for Ukrainian neutrality just a few months after the invasion began and was refused partly because of ex-British PM Boris Johnson, who pressured Kyiv into continuing the fight, David Arahamiya, the leader of Ukraine’s ruling party confirmed in a recent interview, published on Friday, November 24th.

The lawmaker is not only leading the parliamentary faction of Zelensky’s Servant of the People party but was also appointed as the head of the Ukrainian delegation during the initial, tentative peace talks in March and April, hosted by Turkey.

Russia’s ultimate goal was to press Ukraine into neutrality, Arahamiya explained, adding that all other requests (like the elusive ‘de-nazification’) were essentially empty cosmetics, and neutrality would have been enough for Russia to agree to withdraw beyond the February 24th frontlines.

They [Russia] were ready to end the war if we took neutrality—as Finland once did—and made commitments that we would not join NATO. This was the key point.

According to Arahamiya, there were several reasons for Ukraine’s refusal, and one of them was direct Western influence on the peace talks.

The lawmaker recalled that while the negotiations between Kyiv and Moscow were underway in Istanbul, Johnson unexpectedly arrived in Kyiv on April 9th, 2022, telling Zelensky that he

shouldn’t sign anything with them at all—and let’s just fight."

Så, vilket ämne vill du bli bortgjord i nu? Eller ska du ta till verbala hot igen

Tittar man på Rysslands krav som hotade Ukrainas existens så förstår vi varför Ukraina inte gick med på något avtal i Istanbul.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Putin har råd att kriga 1-2 år max enligt de senaste jag läst från experter. Tror det var i Dagens PS jag läste .

Jag läser annat.
Dock var det någon expert som uppgav att Ryssland nog hade 2 års förbrukning av gammalt sovjetiskt material.
Under förutsättning att Nordkorea förser Ryssland med ammunition.
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Även om eventuella länder som skulle ha garanterat Ukrainas säkerhet så var Rysslands krav att de skulle ha vetorätt för ett eventuellt ingripande.
Dvs garantin skulle inte gälla vid en ny rysk invasion.

Huvudet på spiken . Det är dock jävligt trist att " vissa individer " försöker recycla ett ämne vi besvarat och bemött i mer än 2 års tid . Det är ungefär som att de tror att lögnerna de sprider funkar bättre om de upprepar dom .
Citera
2025-01-29, 21:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Vad jag läser i tråden är det bara vinster för Ukraina hela tiden. Så med denna takten borde ju Ryssland förlora kriget inom en snar framtid, eller ?

Ryssland har redan förlorat kriget. Faktum är att inget av ryska målen med kriget kommer någonsin att uppnås. Vi som följer kriget betraktar KGB-Putins förstörelse av ryska federationen, psykopatens massmord på ryssar och tyrannens ödeläggelse av ryska ekonomin. KGB-Putins bästascenario är frusen konflikt vilket i sig är ett ryskt nederlag och enormt fiasko för KGB-Putin.

Sir Bill Browder är tillbaka med en analys.

Sir Bill Browder speaks to Times Radio’s Maddie Hale about how Vladimir Putin is “lying” about being ready to talk negotiations to Donald Trump over ending the war in Ukraine and why the US President should use his “enormous power” to attack Russia's economy.

Trump has ‘enormous power’ over Putin: Why he needs to ‘hit’ Russia’s pocketbook | Sir Bill Browder
https://www.youtube.com/watch?v=QLu_3Uh8f7E
Citera
Medlem
Citat:
Putin har råd att kriga 1-2 år max enligt de senaste jag läst från experter. Tror det var i Dagens PS jag läste .

Detta menar du?
Ta på dig glasögonen….

Citat:
Enligt svenske Rysslandsexperten Anders Åslund, som uttalar sig i artikeln, är den ryska ekonomin nu så allvarligt stukad att Putin kan tvingas upphöra med sitt invasionskrig i Ukraina i slutet av 2025.

https://www.dagensps.se/varlden/sven...-kriga-langre/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Komiskt hur ni klänger er fast vid fantasier likt en mammas boy klänger sej fast vid sin mammas tutte. Budanov har inte dementeret något, utan HUR har. Dessutom är ursprungskällan Ukrainas pravda. Varför skulle dom gå ut med något som Budanov inte har sagt? Det är Budanov som gjort en groda och sagt saker han inte har fått säga.

Det ser verkligen dystert ut för pissUkrainarna vid fronten.

Nej ursprungskällan är en MP.
Hur som helst är det dementerat.
Citera
2025-01-29, 21:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Man kan nog också fråga sig, hur kommer detta krig att se ut.., dessa 1-2 år ?

Ifrån tanks i långa, långa kolonner det första året...till det man ser idag..., och att egna raffinaderier/industrier brinner ? Sedan skall man givetvis inte underskatta Putin. Han kan nog "krama ur stenen" lite till.

Jokern är Trump. Men..desto mer Rysslands raff o annat brinner, desto bättre blir det tror jag. För det absolut sista Trump vill uppfattas att göra (med sitt ego) är : att stötta en loser !
Citera
2025-01-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ryssland har redan förlorat kriget. Faktum är att inget av ryska målen med kriget kommer någonsin att uppnås. Vi som följer kriget betraktar KGB-Putins förstörelse av ryska federationen, psykopatens massmord på ryssar och tyrannens ödeläggelse av ryska ekonomin. KGB-Putins bästascenario är frusen konflikt vilket i sig är ett ryskt nederlag och enormt fiasko för KGB-Putin.

Sir Bill Browder är tillbaka med en analys.

Sir Bill Browder speaks to Times Radio’s Maddie Hale about how Vladimir Putin is “lying” about being ready to talk negotiations to Donald Trump over ending the war in Ukraine and why the US President should use his “enormous power” to attack Russia's economy.

Trump has ‘enormous power’ over Putin: Why he needs to ‘hit’ Russia’s pocketbook | Sir Bill Browder
https://www.youtube.com/watch?v=QLu_3Uh8f7E

Det är det jag frågar mig också. Vad vann Putin med detta krig och hur hade Ryssland sett ut om de inte invaderat Ukraina ? Det hade räckt med Krim. Gasledningarna hade varit kvar. Finland och Sverige gick med i NATO också.
Citera
2025-01-29, 21:21
Medlem
Citat:
Det är en fråga som eventuellt är att betrakta som kopplad till Budapestavtalet. Putin har också sagt att medlemskap i NATO var en absolut röd gräns för honom. Och kärnvapen i Ukraina är väl en relevant fråga. Men det kanske finns andra trådar om det också. Lite kritik kanske är sunt också bland alla inlägg med dagliga hyllningar av Ukraina utan kritik och att de snart kommer vinna kriget.

Vad kommer hända med Putin om Ryssland förlorar? Kommer han hängas eller skjutas?
Kommer Ryssland att styckas upp, om Ryssland förlorar?
Kommer Putin tvingas till Haag om Ryssland förlorar?
Kommer Kina ta tillbaka de östra delarna av Ryssland om Ryssland förlorar?
Citera
2025-01-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Klyftigt du...😏
Så bra att Kievregimen kunde offra sina bästa soldater. Ukraina har förlorat mer 52 870 soldater sedan fientligheterna startade i Kurskområdet.

Är det sant så skulle det skulle betyda att ryssarnas förluster i Kursk är över 100k.
Citera
2025-01-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill inte straffa ukrainarna, detta Rysslands broderfolk. Han vill bara avstyra att landet går med i Nato, det har varit målet hela tiden. Den dag Zelenskyj ger upp kravet på Nato och EU, då är det dags för Ukraina och Ryssland att förhandla om fred. Kan vi hoppas på att Trump kan medla i konflikten?

Ukraina var neutralt och inte på väg in i NATO när Ryssland invaderade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in