Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Jag hoppas att det du förmedlar är sant. Men jag är tveksam.
1. Hur kan dessa mycket konfidentiella samtal läcka ut och så i detalj?
2. På måndag är bl a Macron i USA. Detta budskap kunde lämnas då.
Det som talar för, är att
Polen var briefad om oortodox hantering från Trump.
Vad som händer i Europa är kraftiga försvarssatsningar som Trump krävt länge.
Trump är och förblir en stor idiot för mig.
Kanske får jag äta upp min hatt 🎩.
Ska det visa sig att Trump var den som satte fart på Europa, för att vi ska kunna försvara oss själva?
Ja, man ska vara försiktig nu med att tro på allt som kommer ut under täckmantel "en källa".
I detta fall skrev media att det var via avlyssnade telefonsamtal om jag minns rätt, det stod i texten jag länkade till. Och det i sig ställer ju nya frågor, om det nu skulle stämma.
Ja, Trump för min del är en farlig person. Ytterst opålitlig på alla vis men värst är att han är totalt hänsynslös och metoderna han använder (liksom Musk) är inte alls acceptabla.
Jag har redan varit så kritisk i över ett år här på FB vad gäller dem båda så jag känner inte jag vill upprepa mig för mycket.
Jag förutsåg, liksom många andra, vad detta i längden kan leda till. Vilket hot han är mot USA självt främst och därefter resten av Väst, Europa och världen.. Dock betyder det inte att jag ibland anar hur han tänker och varför han gör som han gör.. svårt förklara.
Han använder en märklig teknik/retorik/metod/strategi full av hat, hot och attacker-för att sätta press (!) och vinna en del, vilket han troligen också lyckas med då. Han fattar dock inte att han tyvärr förlorar många på vägen (!) eftersom gemene man kräver en viss nivå av hederlighet, respektfullhet, pålitlighet osv... Förtroendekapitalet är det ALLRA viktigaste.
Orsakar han att USA mister sitt höga förtroendekapital-så kommer det bli stora negativa effekter!
Gör han bort sig för mycket som USAs president via de olika steg han väljer att ta här, så kommer dollarn ta stryk, så enkelt är det.
Han gör, med andra ord, fienden en stor tjänst.
Samma med Starlink nu... dom bör vara försiktiga innan de stänger av något till Ukraina..
Nu såg jag att muskotnöten (musk) har förnekat planen att stänga ner över UA men jag säger ändå... att förtroendekapitalet även för Starlink är grunden till framgången.
Gör dom bort sig här-då lär det få allvarliga följder för dem själva.
Så både Trump och Musk och även resten av USA i förlängningen, kommer att få betala ett väldigt högt och tråkigt pris OM de inte tar hänsyn till Europa tillräckligt i denna situation!
Visst, hela skiten med Trump kan dock leda till EN bra sak och det är att Europa nu slutar dadda när det kommer till sin egen säkerhet och sitt försvar. Men det är mycket jobb framåt, många kluriga frågor som måste tas hänsyn till. Men jag har hela tiden sagt att detta kan vi självklart göra men börja då med att ta tillbaka självförtroendet! Underskatta inte Väst, sa jag till "psykseglaren" redan 2022.
Vi har alla möjligheter och allt som behövs för att vidareutveckla! Vi behöver inte heller skämmas för att vi har allt! Sluta spela ner oss själva. Utnyttja vår kraft, vår rikedom, vår innovationsförmåga-och tillåt inga att trycka ner oss! Det finns dom som vill sänka vår moral-även genom att skuldbelägga oss på olika vis. TILLÅT INGET SÅDANT.
Vi behöver inte känna skam för något-utan använd vår makt med mera för att istället skapa en riktig jävla trygghet, säkerhet och en känsla av gemensam stolthet över vår del av världen och över allt vårt folk.
Och främst då att se till att INGEN femtekolonnare/trojansk häst är med i det arbetet eftersom det skulle riskera omkullkasta allt. Tillåt inte spionage inom känsliga områden!
Och vi måste börja med att ta fram metoder till att höja/garantera säkerheten av all vår infrastruktur, mobil/elnät, havsledningar etc. Eftersom de redan har varit ansatta under flertalet år av fienden,
är det viktigt att förstå att "fienden" redan har ett visst försprång, som vi måste ta tillbaka!!
Parallellt med det så måste "vi" kanske skapa en egen motsvarande grupp (Europeisk) som sysslar med samma typ av sabotage av fiendens motsvarande olika system, för att möta upp.
Inte för att eskalera men för att inte hamna i underläge!
För att visa: -slår du mig - då slår jag tillbaka, jävligt hårt!
Ursäkta långt svar men mycket rör sig i skallen på oss alla nu, så klart.
Det är en tid man önskar vi slapp-men nu är det som det är.