Idag, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Bra gjort av Frankrike! Sen tror jag nog att underrättelseuppgifter av viktigt slag ändå kommer att "råka" läcka till Ukraina från amerikansk militär. Men otroligt dåligt av Trump att ge sig på Ukraina på alla möjliga olika vis medans inga krav verkar ställas på angriparen Ryssland. Obegripligt faktiskt. Jag har i många olika sammanhang och trådar uttalat viss förståelse för Trump och sett honom som nödvändig motvikt till the crazy left. Här går emellertid min gräns. Hans agerande nu finns det ingen ursäkt för. Borta är den bufflige spjuvern och istället finns nu bara kvar en mobbande och motbjudande pajas. I värsta fall är han också köpt av ryssen, utesluter det inte i alla fall.

Vi some inte har varit helt jävla hjärntvättade har ju sett vartåt det barkar, och vem Trump är, sedan långt innan han blev återvald. Du är som de amerikaner tidningarna intervjuar, som gnäller för att de får det de röstat för
Citera
Idag, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vi some inte har varit helt jävla hjärntvättade har ju sett vartåt det barkar, och vem Trump är, sedan långt innan han blev återvald. Du är som de amerikaner tidningarna intervjuar, som gnäller för att de får det de röstat för

Trumps inställning i Ukrainafrågan var för mig det största frågetecknet inför valet, och ett mycket viktigt sådant. Men; nu får ju jag som svensk inte rösta i det amerikanska presidentvalet. Så jag har inte "fått vad jag röstat för".

Min tro är att väldigt mycket nu pågår under ytan som inte vi vanliga får reda på av olika anledningar. Jag hoppas och tror att allt kommer ordna sig på ett bra sätt med Ukrainafrågan. Rysslands krig mot Ukraina har varit en viktig ögonöppnare för oss alla på många sätt. Framförallt vet vi nu att ryssen är som ryssen alltid varit. Bara att planera därefter och alltid sova med ena ögat (det östra) öppet.
Citera
Idag, 10:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du klarar inte att besvara frågor du får. Varför skulle inte Rumänien, Estland och Polen äga rätten att välja sin säkerhet, inom sina gränser?

Varför ska något ta sig rätten att hindra dem från att dra slutsatser av sin historia?

Om t ex NB8+Polen+Tjeckien bildar försvarsallians, försöker du stoppa den? Är den för provokativ? Är den över din gräns?

Hade Ukraina varit med i en västlig allians 2013 så hade dess gränser aldrig kränkts idag. Kreml hade fått ägna sig åt helt andra saker, som Armenien. Eller mycket hellre: Ryska inrikes frågor.
Så klart kan man kan vara idealist och fantisera om en perfekt värld, men det finns något som heter verkligheten också och den måste man ta hänsyn till för att skapa en säker värld. Eftersom jag redan bevisat att USA redan 2008 visste att det var en "röd linje" för Ryssland om Ukraina närmade sig Nato, var det enligt min mening fel och dumdristigt att fortsätta på det spåret.

Ukriana kunde i stället ha varit en neutral "buffertsstat", kanske till och med som medlemmar EU och med sina dåvarande gränser. I stället valde man att ånga på och därför står både väst och Ukraina idag i en mycket sämre sits, med sämre framtidsutsikter.
Citera
Idag, 10:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Frågan var varför Ryssland ska ha rätt att sätta upp "röda linjer" för andra länder och vilka beslut de tar.
Om Nato säger att det är en "röd linje" att invadera ett fredligt grannland, då är det OK om Nato sedan attackerar Ryssland? En världsordning som styrs av "röda linjer" gällande andra länders interna politik ger en värld i kaos.
Ok. Men vad tror du hade hänt om Mexiko gick i försvarsallians med Ryssland och Kina, hjälpte till att bygga upp och träna den mexikanska armén och började bygga militära baser längs södra sidan av Rio Grande?
Citera
Idag, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så klart kan man kan vara idealist och fantisera om en perfekt värld, men det finns något som heter verkligheten också och den måste man ta hänsyn till för att skapa en säker värld. Eftersom jag redan bevisat att USA redan 2008 visste att det var en "röd linje" för Ryssland om Ukraina närmade sig Nato, var det enligt min mening fel och dumdristigt att fortsätta på det spåret.

Ukriana kunde i stället ha varit en neutral "buffertsstat", kanske till och med som medlemmar EU och med sina dåvarande gränser. I stället valde man att ånga på och därför står både väst och Ukraina idag i en mycket sämre sits, med sämre framtidsutsikter.

Men nu var ju Ukraina en neutral buffertstat som hade avskrivit tankarna på Natomedlemskap när Ryssland angrep 2014. Att Ukraina sedan tänkt om och velat närma sig Nato igen kan kanske ha något att göra med att Ryssland annekterat Krim och tagit kontroll över delar av Donbas. Eller tror du att Rysslands angrepp på Ukraina 2014 saknar betydelse för Ukrainas agerande efter 2014?
Citera
Idag, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Trumps inställning i Ukrainafrågan var för mig det största frågetecknet inför valet, och ett mycket viktigt sådant. Men; nu får ju jag som svensk inte rösta i det amerikanska presidentvalet. Så jag har inte "fått vad jag röstat för".

Min tro är att väldigt mycket nu pågår under ytan som inte vi vanliga får reda på av olika anledningar. Jag hoppas och tror att allt kommer ordna sig på ett bra sätt med Ukrainafrågan. Rysslands krig mot Ukraina har varit en viktig ögonöppnare för oss alla på många sätt. Framförallt vet vi nu att ryssen är som ryssen alltid varit. Bara att planera därefter och alltid sova med ena ögat (det östra) öppet.

Det var mindre än fråga om du hade röstat eller inte, än just folkflertalets (vare sig de har rösträtt eller inte) enorma ignorans om den person de föredrar, och den känslodrivna röst som burit Trump. Relativt få personer har objektivt bedömt Trumps politik eller förmågor. De flesta har projicerat på honom sina egna känslor och ideal, och trott att det räcker. Det är i dessa tuffa tider en klen tröst men tröst ändock att se folk klaga på sånt som vi andra såg skulle hända hela tiden. Fuck around - find out, som Trumps vänner kallar det.

Vad gäller ryssen är det dessvärre uppenbart att vi får handskas med honom själv. Medan en rättvis lösning för Ukraina dessvärre är utesluten, hoppas jag att vår nyvunna självständighet från USA kan föra något gott med sig, även om det såklart också blir väldigt dyrt.
Citera
Idag, 10:49
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall bli intressant att notera vad oppositionen i Ukraina tycker om Trumps 'Machiavelli-drag'. De vet ju vid detta laget att Trump är 'pro-Ryssland och skurit ner på allt till Ukraina.

Man kan ju lätt att bli att uppfatta, att Trump önskar att splittra Ukraina politiskt i en stund då enighet är viktigt.

Hade det handlat om kompetenta amerikaner så skulle man uppfattat kontakten som seriösa förberedelser inför ett kommande val i hela Ukraina, dvs inklusive Donbass och Krim. Nu när dessa amatörer är i farten kan det inte tolkas som något annat än att man underminerar en allierad.

Kan inte se någon annan upplösning av denna cirkus än att amatörerna i trump team synas och hela clowneriet drabbas av ett sammanbrott. Clownen Trump och hans minions har pumpat upp Trump som den ende som kan stoppa kriget och mästerförhandlare när han i själva verket är en simpel och bedräglig skoförsäljare på sin höjd.
Citera
Idag, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Framtidsutsikterna för Europa är avsevärt förbättrade, för förverkligandet av Rysslands territoriella imperialistiska strategi har gått upp för alla europeiska länder, och en gigantisk upprustning har påbörjats, så att Europa inte överkörs av en överväldigande överlägsen anfallsstyrka, vilket eventuellt möjliggörs av amerikansk passivitet, eller direkt hjälpsamhet.
Citera
Idag, 11:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Framtidsutsikterna för Europa är avsevärt förbättrade, för förverkligandet av Rysslands territoriella imperialistiska strategi har gått upp för alla europeiska länder, och en gigantisk upprustning har påbörjats, så att Europa inte överkörs av en överväldigande överlägsen anfallsstyrka, vilket eventuellt möjliggörs av amerikansk passivitet, eller direkt hjälpsamhet.
Ursäkta, det känns väldigt naivt från dig. Kanske det här är ett sidospår från ämnet, men du tror alltså att EU, en superbyråkrati, som inte alls är designad för krigsföring, dessutom splittrad, kommer kunna bygga upp ett starkt försvar på kort tid? Dessutom, EU sladdar efter ekonomiskt, har låg innovationsförmåga och stora delar av världen emot oss. Det kunde ha varit helt annorlunda. Det kunde verkligen också ha varit mycket bättre om Europa spelat korten smartare.
Citera
Idag, 11:07
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Trump tror att Julia Tymosjenko, tidigare premiärminister, och Petro Porosjenko, tidigare president, ska vara mer lätthanterade än Zelensky. Så Trump-administrationen för nu samtal med deras respektive staber.

Både Julia Tymosjenko och Petro Porosjenko har tidigare motsatt sig val under pågående krig. Men Trump tror att de är medgörligare och Trumps nya idé tycks vara en tillfällig vapenvila så att val kan hållas och därefter riktiga fredsförhandlingar.

Med tanke på att Julia Tymosjenko och Petro Porosjenko båda är centrala figurer för Ukrainas närmande till väst och avståndstagandet från Ryssland är frågan om de verkligen är så mer lätthanterade än Zelensky som Trump tror.

Expressen återger även en opinionsmätning som säger att 44 procent av de ukrainska väljarna skulle rösta på presidenten igen, vilket är mer än 20 procentenheter högre än närmsta utmanaren Valerij Zaluzjnyj. Bara 10 respektive 5,7 procent backade Porosjenko och Tymosjenko, enligt Expressen.

Ryssland vill ju att det ska vara val i Ukraina så om nu Trumps plan genomförs ska det bli intressant att se om ryssen kan hålla fingret borta från avtryckaren under den tillfälliga vapenvilan.

https://www.expressen.se/nyheter/var...s-motstandare/

Står inget om hur valet ska genomföras i de delar av Ukraina som Ryssland ockuperar? Ska Trump se till att ryssarna retirerar därifrån så att ett öppet och fritt val kan hållas i hela Ukraina?
Citera
Idag, 11:08
Medlem
Ryssland är enormt stort, räcker det inte med den mark de redan har? Ingen land i världen tänker att invadera Ryssland, de lever säkert. Även om Ukraina gått med NATO var det inget hot mot Ryssland. NATO skulle aldrig börja bomba Ryssland om inte Ryssland började bomba först.
Citera
Idag, 11:10
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det här är rent önsketänkande. Vad du kallar "riktig Republikanism" har alltid varit näst intill en fetisch, begränsad till en liberal, intellektuell Republikansk elit av politiker och offentliganställda i Washington D.C. med omnejd, och en handfull väljare koncentrerade i städer som ändå röstar blått. Som Trump har visat så har majoriteten Republikanska väljare inget problem med vare sig auktoritär eller reaktionär politik, eller de ofta rent barnsliga uttryck detta ter sig i under Trump. Det är de som är de "riktiga" Republikanerna, det är de som sedan Trumps uppgång fått återtaga sitt parti från den liberala elit de tvingats rösta på bara för att hålla Demokraterna ute.

Din analys kommer helt enkelt från fel håll. Det är det du kallar "riktiga Republikaner" som har åkt snålskjuts på den reaktionära rörelse som finns utanför D.C.:s ringväg. Och med några få undantag är dessa "riktiga Republikaner" uppenbarligen inte mer principfasta än att de nu slickar Trumps röv så hårt att det finns kineser som är oroade för Amerikansk demokrati.

Vissa gör det mot sin vilja, för att de förstår att det är det här som gäller nu och i framtiden. Andra är, i likhet med sina väljare, är glada att ha kastat av de liberala och pro-institutionella bojor som partietablissemanget påbjudit i flera decennier.

Alla gör det av den enkla orsaken att när en konservativ tvingas välja mellan ideologi och demokrati, kommer han att välja det förra.

Där får vi återigen vara överens om att vi inte är överens. Tittar du på en politisk skala ligger människor ungefär i mitten . Mycket få människor är extremister helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in