Citat:
Ursprungligen postat av
serbiskneger
Ukraina har som det ser ut omringat mongolen norr om Kyiv och tagit tillbaka flygplatsen Gostomel.
https://twitter.com/Eleskola/status/1499491079338528768
Well done!
Någon postade en karta över storleken på de förband som invaderade. Nu hittar jag den inte, men jag skulle tro att de ryska styrkorna där utgör inte fullt tio procent av det totala antalet.
De skulle kunna förlora dem och ändå vinna.
Enligt samma karta var den största ansamlingen den som närmar sig Kyiv från öst, och det är väl rätt naturligt. De styrkorna startade i Belgorod och Kursk där infrastrukturen bör ha varit den bästa, men dessa styrkor kommer att ha ett helvete i försök att hjälpa den nordvästra kolonnen eftersom de måste ta sig över Dnepr. Floden är megabred på många ställen, och där den inte är det ligger halva Kyiv i vägen.
De förband som tog sig söderut genom Tjernobyl kan ligga riktigt risigt till, och särskilt om ukrainska förband har nått staden Ivankiv från väst.
Vi får se hur det utvecklar sig, men om jag hade varit ryss hade jag kastat mina vapen och givit upp.
Förresten, att det var frestande att försöka något här för Ukraina är inte svårt att förstå. Kolonnen har stått still i flera dagar, så man har haft god tid till att planera ett anfall och inhämta information.