Citat:
Ursprungligen postat av
redshift
Ok, eftersom du inte kan tänka själv.
1. Naturgas
2. Olja
3. Mat
4. Malm, mineraler, etc.
Inget som sätter väst i en olöslig situation. Kommer det att kosta oss pengar att hitta andra lösningar? Japp. Kommer det att krascha våra ekonomier? Näpp. Och det verkar ju vara konsensus på marknaderna. Det är ju inte direkt så att det är de västerländska börserna som hållt stängt för att inte krascha. Det är ju inte direkt så att det är de västerländska valutorna som fallit, det är rubeln som blivit skräpvaluta. Titta, för underhållningsvärdet, på kursutvecklingen på Londonbörsen för Sberbank, Rysslands största bank, som handlas både på Moskvabörsen och Londonbörsen. Den har på en vecka gått från 15:00 $ till 0.05 $. Har de amerikanska eller brittiska bankerna kraschat? Nej. Har vi i väst infört valutarestriktioner, annat än mot Ryssland och Vitryssland? Nej, det går fint att växla SEK mot EUR eller EUR mot USD. De ryska statsobligationerna har nedvärderats till status som junk bond, här glänser det fortfarande av triple-A. Antingen har alltså hela världsmarknaden fel, det är ju fler än bara européer och jänkare som investerar i väst vet du, eller så har du fel. Du är säkert jättebra på att köra gaffeltruck, eller handlägga bygglov eller laga skolmat eller vad fan du nu har som profession, men du känns inte, om du ursäktar, som särskilt kunnig när det gäller ekonomi på den här nivån, så jag tar nog mina lektioner rörande de finare poängerna i råvaruarbitrage och valutaflöde från någon annan.
Men nu gällde ju vår diskussion inte om väst skulle drabbas illa eller inte utan om Ryssland skulle göra det, vilket jag menar medan du förfäktar den motsatta uppfattningen. I ditt inlägg saknas inte bara belägg utan nu också helt argument för din tidigare uppfattning, vilket jag väl får tolka som att du nu håller med mig. Toppen!
Och sedan var det det där med belägg för påståendet om de hemliga ryska tillgångarna i Kina du kände till, fortfarande inget där?