Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag är iof ingen militärstrateg, men den ryska insatsen imponerar inte. Skulle USA/NATO göra samma insats emot Ryssland, ( med undantag av markinvasion, som endast skulle ske emot Kaliningrad enklaven), så skulle följande ske:
All datakommunikation skulle ha upphört inom några minuter.
All tele/,mobiltelefontrafik skulle ha upphört inom några minuter.
All el försörjning skulle upphöra inom några minuter..
Minst 10 000 konventionella precisionsmissiler skulle ha regnat över ryskt luftvärn, flygbaser, stridsledningcentraler, (om inte ryssarna gjort dem mobila), armebaser, militära förråd, m.m. Och, naturligtvis, skulle det regnat precisionsmissiler, mot de kärnvapenbestyckad rakettrupperna. Samtidigt som amerikanska/NATO attackubåtar attackerar samtliga ryska strategiska ubåtar som är till sjöss. Även trupper med tillgång till taktiska kärvapen skulle attackeras med precisionsmissiler Viktiga broar och andra viktiga fysiska kommunikationsleder skulle slås ut. Sedan skulle man slå emot den ryska statsledning.
Viktigt att veta att USA har tillgång till all rysk kommunikation, i klartext. Detta eftersom USA har tillgång till extremt kraftfulla kvantdatorer och vanliga superdatorer. Det gör att de kan knäcka alla chiffer som ryssarna kan tänkas hitta på. Plus, givetvis, spioner som rekryterades på 90 talet, då allt kunde köpas för pengar i Ryssland. Detta gör att USA kan förutse om galningen Putler planerar ett överraskande kärnvapenanfall. Och,om, han gör det blir scenariot ovan, verklighet.
Du målar upp en stjärnspäckad actionfilm, men jag har själv ingen koll så jag får väl lita på dig.
MEN min fråga var vad tror du/ni kunniga är ryssens strategi, nästa drag?