Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 50
  • 51
  • 52
  • 101
  • 151
  • 551
2022-02-22, 21:04
Medlem
Kedoslavs avatar
Ryska konsulatet i odessa evakueras och brinner!

https://liveuamap.com/en/2022/22-feb...neral-in-odesa
Citera
2022-02-22, 21:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Kan det vara så att Kina väntar på att något bryter ut i Ukraina för att sedan norpa Taiwan?
Har tänkt att Kina nog mobiliserar för att plocka Taiwan ifall NATO/USA aktivt blandar sig i Ukraina konflikten. Dom kommer nog att lurpassa och avvakta tillsvidare. USA har nog inga möjligheter att kriga emot ett förenat Ryssland och Kina.
Citera
2022-02-22, 21:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Situationen i östra Ukraina är ju lite speciell. Det bor nästan bara ryssar där. Samtidigt trakasseras och förföljs dessa hårt av den odemokratiska västvänliga marionettregimen i Kiev. Bland annat har man förbjudit all import av rysk litteratur till Ukraina och såna som blir påkomna med ryskspråkiga böcker bötfälls. Dom har också infört Ukrainska som enda myndighetsspråk i östra Ukraina trots att nästan alla som bor där pratar ryska. Ryssar förföljs och mördas, väst väljer att inte skriva om detta då det går emot agendan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...ban_in_Ukraine

https://en.wikipedia.org/wiki/Langua...icy_in_Ukraine

Är det din hobby att länka till artiklar som säger emot det du påstår? Det är inte vackert, men varje person får ta in 10 ryska böcker, enligt din länk.

Så ’all import’ är alltså inte förbjuden. Ytterst tveksamt om det medför böter att i så fall bli ertappad med rysk bok.

Läser du inte dina egna länkar?
Senast redigerad av Clay Allison 2022-02-22 kl. 21:12.
Citera
2022-02-22, 21:07
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Sämsta jämförelsen någonsin.

Det var Ryssland som erkände Donbass. Men om du istället vinklar det såhär. 10,000 ryssar på Gotland kräver att Gotland blir deras. 7,000 gotlänningar lämnar Gotland i rädsla. Ryssland skickar in omärkta soldater för att upprätthålla de 10,000 ryssarnas rätt till Gotland. Sverige vill ha tillbaka Gotland då det tillhör Sverige.

Ryssland erkänner Gotland som självständigt och delar ut ryska pass. 7,000 gotlänningar får aldrig komma tillbaka.

Ja, före invasionen 2014 så var det ca 40% etniska ryssar i Donbas, och 60% ukrainare. Siffrorna verkar ha varit ganska stabila sedan 1920-talet... Och långt i från alla etniska ryssar vill ansluta till Ryssland under Putins diktatur.

Så din jämförelse stämmer rätt bra. Nu har ett par miljoner etniska ukrainare flytt undan terrorn.
Citera
2022-02-22, 21:07
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Sveriges regering och hela svenska folket, borde försöka sätta sig in i hur det är för folket där nere i Donbass, och bilda sig en åsikt om vad som är rätt och fel utifrån det, istället för att bara bry sig om vad den internationella folkrätten säger.
Skulle Sveriges regering kunna göra på tex Gotland, det som Ukrainas regering gör i Donbass?

Om majoriteten av gotlänningarna hade utropat Gotland som självständig stat, då hade majoriteten av svenska folket troligen aldrig gått med på att kriga mot gotlänningarna.
Men trots det, så tycker Sveriges regering och antagligen också många svenskar, uppenbarligen nu att den ukrainska regeringen har rätt att kriga mot folket i Donbass och även mot folket i Krim antar jag.

Svenskarna verkar FORTFARANDE använda de förljugna propagandakanalerna för inhämtning av information. Hur är det möjligt att så många svenskar engagerar sig i en fråga och samtidigt HELT missat grundproblematiken?

Man förstår att bedragare är framgångsrika i Sverige. Går inte att hitta en mer lättjobbad målgrupp än svenskarna.
Citera
2022-02-22, 21:08
Medlem
Stormakter har förmåga oavsett usa eller Ryssland och göra som de vill!
Usa och resten av världen står och klappar när israel invaderar palestina!
Jävla korruption!!! Alla gör som de vill så länge man e stor!
Mönster som man ser överallt m
Makt!!
Citera
2022-02-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Sveriges regering och hela svenska folket, borde försöka sätta sig in i hur det är för folket där nere i Donbass, och bilda sig en åsikt om vad som är rätt och fel utifrån det, istället för att bara bry sig om vad den internationella folkrätten säger.
Skulle Sveriges regering kunna göra på tex Gotland, det som Ukrainas regering gör i Donbass?

Om majoriteten av gotlänningarna hade utropat Gotland som självständig stat, då hade majoriteten av svenska folket troligen aldrig gått med på att kriga mot gotlänningarna.
Men trots det, så tycker Sveriges regering och antagligen också många svenskar, uppenbarligen nu att den ukrainska regeringen har rätt att kriga mot folket i Donbass och även mot folket i Krim antar jag.

Att Putin inte är ute efter att "skydda ryska medborgare" i Donbass visas just av exemplet Krim. Ryssland kontrollerar sedan länge Krim efter sin olagliga annektering 2014. Ukrainas "korrupta och elaka" regim har alltså noll inflytande över Krim. Trots detta har Putin nu ikväll krävt att omvärlden ska erkänna Krim som ryskt. Det är landområdet han är ute efter. Moder Rysslands "rättmätiga" områden som han på Blofeld-vis mässade i en timme om igår om. Han har helt tappat det.

https://www.di.se/live/putin-kraver-...l-av-ryssland/
Citera
2022-02-22, 21:11
Medlem
trngws avatar
Sveriges regering erkänner Norge som en del av Sverige, och för att förhindra inkräktare i denna nya svenska region så rullar svensk militär in för att kunna skydda våra nya svenska medborgare och vår nya region. Eftersom vi har erkänt Norge som svenskt, så är det så klart ingen invasion

Ett gäng skåningar vill att Skåne skall bli danskt, får stöd från Danmarks militär som bistår med vapen och militärer under beteckningen "skånska rebeller", som utövar militärt våld och skjuter över "gränsen" för att driva sin kamp. Självklart skall Sverige då bara släppa Skåne, att skicka in militär för att hävda vår svenska suveränitet och upprätthålla våra gränser skulle ses som den initiala krigshandlingen mot ett annat land.

Självklart är det en invasion som Ryssland begår i de "erkända staterna" och självklart är det Ryssland som begår krigshandlingar när de genom sina soldater maskerade till "rebeller" tar till militärt våld mot Ukraina, eller för den delen skjuter ner civila trafikflygplan med missiler.

Putin är lika farlig som Hitler var.
Citera
2022-02-22, 21:12
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har tänkt att Kina nog mobiliserar för att plocka Taiwan ifall NATO/USA aktivt blandar sig i Ukraina konflikten. Dom kommer nog att lurpassa och avvakta tillsvidare. USA har nog inga möjligheter att kriga emot ett förenat Ryssland och Kina.

Ja, så tänker jag med. Klockrent att Kina att ställa sig på Rysslands sida och få en officiell anledning till mobilisering bara för att plocka Taiwan när det är precis rätt läge.

Tror tom att Kina lurat NATO att försätta sig i denna situation.

Ett kina som idag kontrollerar Taiwan äger världen.
Citera
2022-02-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Säkert. Not.

Du tror inte Ryssland har kalkylerat mycket av sin ekonomi baserat på intäkter från NS2?
De bara startar ett sådant kostsamt projekt utan att räkna på någon EBITDA alls?

Förmodligen..

Det jag menar är att Ryssland får sålt sin gas ändå.

Det finns artiklar att läsa om en gigantiskt pipeline till Kina och efterfrågan från Kina är mycket mycket större än den är från Tyskland, vilket betyder att ryssarna lär klara sin ekonomi.
Citera
2022-02-22, 21:13
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Men gör nåt åt det, sitt inte som små fittor bakom era pinsamma restriktioner.

Om ni nu är så jävla arga, gå in militärt och kör Hammertime mot Putler.

Nä. Kommer aldrig ske för ni är vänsterliberala kycklingar.

Lite långa steg från att jag kallar Rysslands propaganda vek till att jag borde gå med Ukrainas trupper.

Vad vill du egentligen jag ska göra här? Ukraina ber om västerländsk hjälp, i formen av utrustning mestadels. De har specifikt inte bett om trupper för då är det NATO-inblandning (inte för att det inte redan är det men ändå). Ska jag gå med i de irregulära trupper som finns i de utsatta områdena? Hur då, när de är invaderade och gränserna kollas? Kommer Sverige att skicka trupper när de inte ens är med i NATO? Inte troligt, så inget jag kan pusha för här hemma heller.

Jag ser jättegärna att Putin stoppas. Och jag frågar dig, helt ärligt: Vad kan jag göra för att hjälpa till där? För som vänster (inte liberal, de är mera höger) så står jag gärna emot diktaturer.
Citera
2022-02-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Anser att det är ren idioti, tar inte de människorna på allvar. Varför undrar du?
Så mycket skatt, år ut och år in, till ingen nytta.
Ser fram emot en omställning till diktatur faktiskt.
Citera
  • 50
  • 51
  • 52
  • 101
  • 151
  • 551

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem