2022-02-24, 19:07
Medlem
Honklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Antagligen beskjuter man den rysktalande staden med raketartilleri.
Är det Azovnazisterna som skjuter?
Citera
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Någon som läst något om hur Kina reagerat/uttalat sig offentligt?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vad ska man med Tjernobyl till? Utpressning?

Tjernobyl är bara byn i sammanhanget. De har förvisso även tagit över reaktorområdet utanför Pripyat.

Tjernobyl är en bebodd by om 1000 inv och strategiskt viktig plats då det leder raka vägen till Kiev därifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är liksom där skillnaden ligger. Jag inser att konceptet med yttrandefrihet är rätt obegripligt för ett troll i Putin-land
Bara ryska troll som inte vill behöva välja mellan 1984 och brave new world? Censur är inte bättre för att den är "frivillig".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Putin må vara ex KGB.
Nu är han dessvärre mentalsjuk.

Putin var ingen "riktig" kgb-agent. noll erfarenhet från fältet utan snarare en medioker pappersvändare. Knappast någon att se upp till. Att han vill ta Ryssland tillbaka till hur det såg ut på 20-talet säger väl allt. Hungersnöd, teknologiskt sett stenålder, massiv stadsskuld samt icke-fungerande industri.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
En del här verkar tro att Ryssland bara kör över Ukraina.
De har väldigt mycket militär, frivilliga.

Och att Ukraina skulle ha dålig militär utrustning, nej du så är det inte.

Frågan är dock hur moralen är kring de Ukrainska soldaterna.
Förmodligen högre moral att försvara sitt land än att invadera ett land för något som ingen vet målet med.

Alla ryssar stödjer inte detta, och knappast alla soldater heller.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Är det judar eller nazister som styr i Ukraina, kan ni bestämma er någon gång...
Om du besöker NS-delen här på FB så tar man inte åt sig för att det tydligen är judiskstyrda ”nassar” som styr UA och det därmed är OK att Putin ”denazifierar” dessa.
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag lurar på ifall Polen och Ungern kan byta sida här. De har sett hur USA och globalisterna håller på.

USA ligger ju illa till redan, när dollarn faller är det kört.
Om Polen och Ungern börjar ty sig till Ryssland så kommer nog ryssen och tar över dem.

Jag tror de inte glömt Ungern och Tjeckosovakien. Särskilt inte inte Ungern som just blev ockuperade av sovjet långt efter WWII.

Polen blev ockuperat under WWII. Men Polen slogs sig fri från sovjet med Gdansk-rörelsen med Lech Wałęsa som ledare. Det var en lång kamp långt innan sovjets upplösning. Som ungdom på 80-talet var det ofta nyheter om han, som var en gruvarbetare och hans fackförbund Solidaritet. Han blev sedemera president i Polen.

Jag kan inget om Polen, men varför skulle ett land med en så stor del av befolkningen som kämpande mot den kommunistiska diktaturen vilja välkomna en annan diktatur som Putins.

Känns obegripligt för mig men kännare i Polens inre liv och debatter vet bättre om hur polacker tänker. Vore intressant att höra hur gemene man i Polen tänker och känner.

Ungern blev ju ockuperat av sovjet 1956, så jag undrar hur många ungrare som ser fram emot ockupation 2.0?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Har Ryssarna kommit någon vart överhuvudtaget idag? De har nu krigat i 14 timmar men så vitt jag vet har inte en enda stad övertagits, inte ens nära gränsområdena.
Däremot har de lyckats få ett antal flygplan, helikoptrar och tanks pulvriserade av Ukraina.
Tydligen pågår strider runt Chernobyl just nu, och detta är ju alldeles vid gränsen mellan Ukraina och Belarus.

Man trodde att modern krigsföring innebar snabb framryckning, men kanske är inte kompetensen/moralen speciellt hög hos de rostiga ryska förbanden med material från Kalla kriget...

Det går nog långsammare än de tänkt men de har kommit en bit. Det går bäst i Söder från Krim. De är på väg mot Mariupol som de inte verkar kunnat erövra. Det här är några timmar sedan så de har nog kommit längre nu. https://twitter.com/JulianRoepcke/st...145478/photo/1

"Ukrainian army confirms fighting in the direction of Melitopol. With Russians advancing along the E105 highway amidst resistance"

Tjernobyl har de erövrat och tillfångatagit de som arbetar med att driva kärnkraftverket.
Citera
2022-02-24, 19:08
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Någon som läst något om hur Kina reagerat/uttalat sig offentligt?

De har manat till lugn i FN:s säkerhetsråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Putin må vara ex KGB.
Nu är han dessvärre mentalsjuk.

Absolut INTE.

Han är exakt som vilken rysk ledare som helst. När chansen finns så tar de över de länder de kan.
Så har det alltid varit. Kolla historien.

Ryska ledare har varit likadana allihop sedan 1600-talet.

Möjligen undantaget Jeltsin. Men han var alkis istället
Citera
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Jag är född 1962 så jag kan inte jämföra.

Du är född 62 och kan således inte läsa historieböcker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in