2022-02-24, 22:03
1968 gick Warszawapakten in i Tjeckoslovakien.. Mycket likt det som händer nu.
Senast redigerad av Neltet 2022-02-24 kl. 22:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Att du jämför det där med ryssarna säger ju en del om din intelligens. Hur många civila har ryssarna slaktat senaste dygnet? Ingen vet

Googla dig fram och jämför vilket land av USA och Ryssland som slaktat flest civila sedan efter andra världskriget och återkom sen. Du verkar rejält okunnig alternativt efterbliven.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Tveksamt.
Det vi sett hittills är soldater som lämnar sina poster och ger upp.

Dock är strid i bebyggelse aldrig något att leka med. Men Putin lär snart skicka in sina tjetjenska förband "Death unit" och rensa upp.https://www.youtube.com/watch?v=fIK5s3KkpRk

Ja du må hoppas. Ukrainarna slåss för sitt land. Glöm inte det. Vad slåss de ryska soldaterna för? Putin börjar redan tala om ett demilitariserat Ukraina. Han kan ju besegra Ukraina först innan han inleder förhandlingarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det var dumt att förstöra den.

Jag är inte säkert på vad som är förstört. Det är lite förvirrat på twitter just nu. Kan vara infrastrukturen som är skadad.

Banorna kan fortfarande användas för landsättning via helikoptrar. Men föra in stora trupper tror jag inte Ryssland kan.

Men read my lips: Nyheterna är osäkra.
Citera
2022-02-24, 22:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
De hade i varje fall luftlandsatt trupp, möjligen också fallskärmsjägare. Huruvida operationen var lyckad eller inte tvistas det om. Jag har hört både att de bitit sig fast och att de fick rejält med däng tämligen omgående.

På det stora hela är läget rätt kaotiskt nu, vi får nog vänta något dygn på mer uttömmande information om vad som sker.

Personligen tror jag ingalunda på uppgifter om att Ukraina skulle ha gett sig.
Att ryssarna luftlandsätter nära Kiev tyder på att de skulle starta en fullskalig invasion.

Jag kan bara säga att det vore en av de mest osannolika händelser jag varit med om. (Men jag kan ha fel, förstås.) Det baseras mest på några besök jag gjort i Ukraina, senast förra året. Ryssarna har t.ex bara att förlora på det. Ukraina är redan vikt för EU.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det var dumt att förstöra den.
Ukrainska luftvapnet har inget att sätta emot. Bättre att omöjliggöra att den kommer till användning för fienden.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Från och med idag måste alla medier i Ryssland få sina konfliknyheter från regeringen, allt annat kommer att betraktas som desinformation och kommer att blockeras. Kriget kommer att pågå länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Han har nog inte deltagit aktivt i strider på över 5-6 år, tror jag läste att han utbildade soldater där nere ett tag efter striderna hade kallnat av sedan lämnade ukraina kanske 2017

Ok. Tack för svar.
Citera
Medlem
Naofumis avatar
Ryssland ger Kiev sina kapituleringsvillkor.
Ukraina ska anta en pacifist konstitution som Japan, där det ska vara neutrala och får inte ha en armé.

Citat:
Putins krav: Ukraina ska bli demilitariserad zon
https://www.friatider.se/ryska-bombe...ukraina-i-natt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Den stora frågan är hur priset på spannmål kommer påverkas?
Sydöstra Ukraina är en av världens största producenter av spannmål.
Det var Sovjetunionens kornbod.

Allt tal om sanktioner kommer troligtvis inte påverka Ryssland så som alla "Rysslands kännare" i SVT säger.
Ryssland är världens 5:e-6:e största ekonomi. de är helt självförsörjande av naturresurser som gas och olja och när de nu utvidgat Ryssland med Östra Ukraina har de säkrat upp mat för sitt eget folk.

Medan svensken får köpa ännu dyrare kol från Tyskland och vårt land har en självförsörjningsgrad på 10-12%. De mesta av vår mat är importerat. Våra åkrar har de senaste 20 åren cementerats över till följd av nyproducerade radhus så att bolåntetorskar skall kunna njuta av en huslåda på 74kvm.

Känns som Sverige dragit det kortaste strået.
Ryssarna är inte ens topp tio världens största ekonomier och definitivt inte 5-6, Italien tex har större ekonomi än Ryssland
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Det är ganska sjukt att vi lever i en värld där vi kan bara stå och se på medan diktaturer erövrar sina grannländer samtidigt som de hotar oss med kärnvapenkrig.

Jaha, men gör något själv då istället för att se på eller sluta referera till ett vi som bara är tomma ord i luften.
Citera
2022-02-24, 22:05
Medlem
Verkar som att den ryska björnen får ordentligt med motstånd. Ingen walk in the park direkt.., men så kan det skifta väldigt, väldigt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in