Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 14:04
  #1
Medlem
De senaste två veckorna har jag vaknat upp vid några tillfällen av att jag väcker mig själv med höga ljud/skrik? Vaknar upp i panik och det enda jag kan minnas då är att jag vaknat av att någon (jag??) låtit väldigt högt. Det är riktigt jobbigt och jävligt läskigt men framförallt blir jag bara så trött av det så vad fan kan det vara och hur ska jag lösa det? Silvertejp på munnen???
Citera
2022-02-22, 14:07
  #2
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Du har återkommande mardrömmar som slutar i detta crescendo.

Har du någon gång bearbetat vad som nu är jobbigt för dig i terapi eller rekorderlig introspektion?
Citera
2022-02-22, 14:07
  #3
Medlem
Emellies avatar
Är det mycket stress eller något annat som tynger dig just nu?
Citera
2022-02-22, 14:28
  #4
Medlem
maxatdunders avatar
Måste vara hemskt för din partner att vakna upp av att någon skriker som fan. Sätt på kameror över natten, du kanske är en läskig typ som går upp och stirrar i kameran också?
Citera
2022-02-22, 14:34
  #5
Medlem
Är väl i en ganska jobbig period just nu med stress men har aldrig varit med om likande innan. Har så länge jag kan minnas haft problem med sömnen men detta är nått nytt. Kommer nästan alltid ihåg vad jag drömmer och inatt när jag vaknade hade jag iaf ingen mardröm utan en vanlig dröm bara…

Har ingen partner heller men vet inte ens om jag verkligen gör något ljud så jag vaknar utan känslan är mer att jag hör något skrik/likande som är försvunnet när jag väl vaknat upp. Ush
Citera
2022-02-22, 14:42
  #6
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hontaspocas
Är väl i en ganska jobbig period just nu med stress men har aldrig varit med om likande innan. Har så länge jag kan minnas haft problem med sömnen men detta är nått nytt. Kommer nästan alltid ihåg vad jag drömmer och inatt när jag vaknade hade jag iaf ingen mardröm utan en vanlig dröm bara…

Har ingen partner heller men vet inte ens om jag verkligen gör något ljud så jag vaknar utan känslan är mer att jag hör något skrik/likande som är försvunnet när jag väl vaknat upp. Ush

Funderat på att lägga upp det på TikTok eller något? Köp en bra kamera med extern mikrofon (ASMR) och dra volymen på högsta så man hör ända upp till crescendot (skriket), du kommer bli populär.
Citera
2022-02-22, 14:46
  #7
Medlem
vadsadusadus avatar
Det låter som jag när jag drabbas av sömnparalys, fast då upplever jag det där med paralysen också vilket du inte verkar göra. Garanterat stresspåverkat i mitt fall, säkert i ditt fall också. För mig går det över när stressen minskat, ofta gör jag inget särskilt utan det blir bättre i perioder för att situationen löser sig eller jag vänjer mig vid nya grejer som först stressar mig (ex inför nytt jobb som jag kommer in i efterhand). Kan du prova att tex sova med podcast eller tv:n på i bakgrunden? Det brukar lindra för mig.
Citera
2022-02-28, 05:09
  #8
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Det måste du analysera orsakerna till. Min tanke är att orsaken är någon form av starkare inre konflikt eller tidigare erfarenhet som du ej bearbetat eller har ånger över.
Citera
2022-03-02, 21:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hontaspocas
De senaste två veckorna har jag vaknat upp vid några tillfällen av att jag väcker mig själv med höga ljud/skrik? Vaknar upp i panik och det enda jag kan minnas då är att jag vaknat av att någon (jag??) låtit väldigt högt. Det är riktigt jobbigt och jävligt läskigt men framförallt blir jag bara så trött av det så vad fan kan det vara och hur ska jag lösa det? Silvertejp på munnen???

Nattskräck.

Sluta stressa och försök att bli av med din ångest.
Citera
2024-01-17, 17:16
  #10
Medlem
Jag har samma problem, har hänt 5-6 gånger under de senaste 2 åren och några få gånger tidigare under mitt liv. Skriker högt så jag väcker mig själv (och säkert mina stackars grannar..), och springer också oftast upp ur sängen i panik. Senast det hände var igår natt då jag hade somnat på armen och den var helt bortdomnad och jag blev livrädd för att jag skulle tappa den eller inte kunna använda den mer. Ibland beror det på annat, hemska mardrömmar till exempel.

För min del beror det nog på en hel del stress och ångest samt otillräcklig/oregelbunden sömn.

Silvertejp tror jag kan bli traumatiskt, att vaknar med tejp över munnen tror jag skapar lika mycket eller mer panik
Citera
2024-01-22, 00:21
  #11
Medlem
VillageOblivias avatar
Som andra redan varit inne på kallas detta fenomen för nattskräck (Night Terror på engelska). Det är ganska vanligt hos barn (hade det själv ett par gånger i väldigt tidig barndom), men när det uppstår hos vuxna beror det ofta på diverse psykiska problem såsom PTSD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback