2022-02-23, 12:42
Medlem
Hej jag är 27 bast och vill börja plugga men vet inte vad. Jag har knegat och rest runt och alltid dragit det framför mig. Lön är sekundärt. Jobbmöjligheter är bättre. Har teknikbehörighet. Jag har läst två kurser på universitetet. Jobbmöjligheter är viktigt. Är inte läshuvud gick samprogrammet med mediåkra betyg och 1.1 på HP
Senast redigerad av reackon 2022-02-23 kl. 13:01.
Citera
2022-02-23, 12:51
Medlem
Får nog utveckla din trådstart lite om du ska få någon bra hjälp här, tex vad är du intresserad av egentligen?

Om du INTE är ett läshuvud hade jag satsat på någon YH-utbildning inom bristyrke. CE-körkort är också jäkligt bra i dessa tider och kommer ge dig massa jobbmöjligheter en lång tid framöver. Tror dessutom vissa åkerier samt komvux kan betala det åt dig.
Citera
2022-02-23, 12:52
Medlem
StudiumValors avatar
Studera IT.
På högskola https://ju.se/studera/valj-utbildnin...tik&tagcloud=1
eller KYH https://kyh.se/utbildningar/applikationsutvecklare/

Eller liknande kurser/program/linjer
Är du osäker så ta första terminen och känn efter.
Citera
2022-02-23, 13:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det blir ganska svårt att svara på då du inte nämner någonting om vad du är intresserad av, vad du kan tänka dig att jobba med, vart du vill jobba, hur länge du kan tänkas plugga mm. Tror rätt få flasbackanvändare spontant orkar sätta sig ner och lista samtliga för- och nackdelar med samtliga utbildningar, så du får nog ge oss lite ledtrådar istället.
Citera
2022-02-23, 13:37
Medlem
Bucketshops avatar
rubrik justerad

/mod
Citera
2022-02-23, 14:31
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Kolla bristyrken.
Citera
2022-02-23, 16:50
Medlem
Allt inom vården är väl brist? Speciellt nu efter 2 års pandemi! Kan jobba i hela världen också, vård behövs överallt
Citera
2022-02-24, 13:07
Medlem
Tänk istället på vad du tycker om. Pluggar du något du är bra på och tycker om, kommer studierna bli enklare, det kommer gå bättre och du kommer få massa saker som är bra inför jobbsök gratis. Är du rätt man på rätt plats kommer du automatiskt nätvärka, skaffa dig extra kunskaper, bra betyg, kunna motivera varför du ska ha en tjänst osv osv.

Motsatsen till det tror jag bara blir pannkaka. Exempelvis sjuksköterska. Ja där har du ett bristyrke som har många fördelar; du kan flytta var som helst, inrikta dig på olika saker, ibland få hög lön. Men alla vill inte vara det. Tänk om blod, att träffa människor, skiftarbete, kroppar och multitasking är det värsta du vet? Då spelar det ju ingen roll hur lätt det är att få jobb, du kommer ju inte må bra i den rollen i alla fall.

Nä försök tänka på vem du är och vad du vill och ta det utifrån det.
Citera
2022-02-24, 14:02
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Börja inte plugga om du inte har någon slags idé om vad du vill plugga. Gå annars på öppet hus på närmaste universitet och se om något fastnar.
Citera
2025-01-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reackon
Hej jag är 27 bast och vill börja plugga men vet inte vad. Jag har knegat och rest runt och alltid dragit det framför mig. Lön är sekundärt. Jobbmöjligheter är bättre. Har teknikbehörighet. Jag har läst två kurser på universitetet. Jobbmöjligheter är viktigt. Är inte läshuvud gick samprogrammet med mediåkra betyg och 1.1 på HP

Problemet är inte vad du vill läsa utan om det ger jobb efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in