• 7
  • 8
2022-02-25, 07:04
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Jag länge gjort mitt bästa för att undvika att köpa kinesiska varor, men gör ett undantag för vissa elektroniska komponenter inuti datorer/telefoner, detta undantag verkar vara omöjligt att skippa om jag inte vill anamma en Amish-livsstil.

Ryska varor, det är väl ändå inte så otroligt vanligt? Jag kan inte på rak arm nämna några ryska märken, vare sig på bilar, kläder eller elektronik. Jag kanske missar något uppenbart dock.

För övrigt tycker jag att länder ska göra sitt bästa att vara självförsörjande med råvaror, och att våra ekonomier ska nationaliseras, därför är det bäst att så långt det går alltid köpa närproducerat. Eller åtminstone europeiska varor. Blir som tidigare sagt svårt med elektronik dock, man får vara realistisk.

Denna nationalistiska syn på ekonomi och ekologi har mer eller mindre dumförklarat mig i ögonen på flera "ekonomiskt kunniga" som självbelåtet förklarat för mig hur globalism och internationell handel är det absolut bästa systemet och hur jag är en dum "redneck" som inte förstår mig på världen. De har försökt använda "I-pencil"-berättelsen för att beskriva hur förträfflig globalismen egentligen är. Men nu när försörjningskedjor faller till höger och vänster pga corona, och nu eventuellt blockeras pga ett krig, så undrar jag on jag inte fick rätt till slut.

TLDR: Köp svenskt och europeiskt om ni kan, köp av kinesisk skit är vad som som ligger bakom Kinas enorma tillväxt. Rösta med era pengar, vem vill ni stödja?
Senast redigerad av S.W.I.M 2022-02-25 kl. 07:15.
Citera
2022-02-25, 10:24
Medlem
Jobbigt för alla i Stockholm som inte längre får ta tunnelbanan. Eller folk som inte längre får använda internet osv.

Men rent ut sagt ett jävla idiot och snudd på rasism att inte handla "skit" från vissa nationaliteter. Rent rationellt så ökar handel relationer och även fred. Är man för bättre relationer och fred så bör man vara för handel mellan länder särskilt länder där det finns dåliga relationer.

Att vara emot handel så då är man för krig. Och visst nog kan man vara för krig, man då är det bara att man åker till exempelvis Ukraina och skriker Leeroy jenkins medan man springer in mot Donbas regionen och skjuter vilt runt omkring sig.

Så slipper man en till idiot.
Citera
2022-02-25, 13:22
Medlem
Jag sålde mina innehav i Ryssland och kommer att undvika ryskt. Därtill har jag varit skeptisk till Kina länge.

I den mån jag kan håller jag mig till demokratier. Jag förstår dock att mycket av det man importerar från Ryssland inte är saker man kan välja bort, då det är saker jag så att säga köper indirekt.

Hur som helst tror jag att det är en väckarklocka för Europa att försöka göra sig fria från beroendet av rysk gas.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in