2022-04-20, 07:46
Medlem
Sextiopluss avatar
Idag diskuterar finska riksdagen NATO. Ryssland förväntas störa med gränskränkningar.

Troligtvis står det gamla storhertigdömet på Putins lista att erövras men just nu har han annat för sig.
Citera
2022-04-20, 07:58
Medlem
COV-NL63s avatar
ni har väl röstat ? (FB) Vill ni se Sverige i NATO?
Citera
2022-04-20, 08:58
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag håller med om att ryssarna är slut men du vet inte ett dugg om hur bra Sverige står sig mot Ryssland. Det kan du omöjligt veta så kom inte och försök att inbilla oss nåt annat.

skönt att du pratar i "oss" termer. Troll?
Följer diskussionerna här och det är väldigt intressant att se hur västs propaganda maskin påverkar.

1. Varför skulle Ryssen helt plötsligt få för sig att angripa en alliansfri nation?
Vilka tecken tyder på det?

2. Varför är media så angelägen att sverige och finland ska gå med i Nato?

3. Varför är du arg? Kan du se några nackdelar med ett Nato medlemskap?
Citera
2022-04-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Tror du på det själv? Jag tror inte att Sverige skulle ha en Janne mot ryssarna.
Vi behöver NATO nu!
Den svenska försvarsmakten har bättre utrustning och är mera kompetent än ryssen och hade stoppat första vågen. Men ett långdraget krig hade inte Sverige klarat av.
NATO däremot klarar av att bekämpa allt ryssen har att bjuda på i lång tid.
Citera
2022-04-20, 10:37
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina

Nu är blondinen(hatar henne) igång och varnar hotar Sverige och Finland.
Citera
2022-04-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina

Nu är blondinen(hatar henne) igång och varnar hotar Sverige och Finland.

Det var väntat.
Vi ska vänta oss mer utspel av samma sort.
Citera
2022-04-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
skönt att du pratar i "oss" termer. Troll?
Följer diskussionerna här och det är väldigt intressant att se hur västs propaganda maskin påverkar.

1. Varför skulle Ryssen helt plötsligt få för sig att angripa en alliansfri nation?
Vilka tecken tyder på det?

2. Varför är media så angelägen att sverige och finland ska gå med i Nato?

3. Varför är du arg? Kan du se några nackdelar med ett Nato medlemskap?
Vilken allians var Ukraina med i när de angreps?
Citera
2022-04-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det var väntat.
Vi ska vänta oss mer utspel av samma sort.
Bättre Nato gör mos av henne även resten av Ryssland.
Citera
2022-04-20, 10:44
Medlem
Varför välja NATO när vi kan välja Soviet?
Citera
2022-04-20, 10:46
Avstängd
Aftonbladets ledarsektion ändrar ståndpunkt angående NATO-ansökan:

"Men om vi inte böjer oss för Moskvas krav på en ny säkerhetsordning i Europa så kan Vladimir Putin förr eller senare välja att sätta makt bakom orden även om oss. Det behöver inte handla om militära hot eller våld men det kan göra det.
Vid ett krig skulle Sverige och Finland få hjälp av västmakterna, men det är inte säkert att det blir så mycket mer hjälp än Ukraina får just nu. Strida skulle vi få göra själva.
Klarar vi det? Vill vi ta den risken?
Slutsatsen är att Rysslands invasion 24 februari har skapat ett underskott av säkerhet i norra Europa.
När jag läser argumenten för fortsatt militär alliansfrihet saknar jag ett svar på frågan hur vi ska kompensera för detta underskott."

Lite glatt överraskad att självaste Anders Lindberg tydligt argumenterar för ett NATO-medlemskap.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-ga-med-i-nato
Citera
2022-04-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Aftonbladets ledarsektion ändrar ståndpunkt angående NATO-ansökan:

"Men om vi inte böjer oss för Moskvas krav på en ny säkerhetsordning i Europa så kan Vladimir Putin förr eller senare välja att sätta makt bakom orden även om oss. Det behöver inte handla om militära hot eller våld men det kan göra det.
Vid ett krig skulle Sverige och Finland få hjälp av västmakterna, men det är inte säkert att det blir så mycket mer hjälp än Ukraina får just nu. Strida skulle vi få göra själva.
Klarar vi det? Vill vi ta den risken?
Slutsatsen är att Rysslands invasion 24 februari har skapat ett underskott av säkerhet i norra Europa.
När jag läser argumenten för fortsatt militär alliansfrihet saknar jag ett svar på frågan hur vi ska kompensera för detta underskott."

Lite glatt överraskad att självaste Anders Lindberg tydligt argumenterar för ett NATO-medlemskap.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-ga-med-i-nato

"Jag har aldrig tidigare varit positiv till ett svenskt medlemskap i Nato. Tvärtom anser jag att vår militära alliansfrihet i kombination med ett starkt försvar och en pragmatisk utrikes- och säkerhetspolitik har fungerat utmärkt. Den har hållit oss utanför krig och främjat våra nationella intressen."

Hah!

Han inser helt enkelt att Finlands ansökan kommer att ske inom 2-3 veckor och vill inte vara på "fel" sida, eftersom Sverige "automatiskt" följer Finlands exempel.
Citera
2022-04-20, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Jag har aldrig tidigare varit positiv till ett svenskt medlemskap i Nato. Tvärtom anser jag att vår militära alliansfrihet i kombination med ett starkt försvar och en pragmatisk utrikes- och säkerhetspolitik har fungerat utmärkt. Den har hållit oss utanför krig och främjat våra nationella intressen."

Hah!

Han inser helt enkelt att Finlands ansökan kommer att ske inom 2-3 veckor och vill inte vara på "fel" sida, eftersom Sverige "automatiskt" följer Finlands exempel.

Så kan det vara såklart! Han uppger också att han "lite motvilligt" ändrat åsikt: kanske för att blidka bägge lägren av tidningens läsare

Men ändå lite kudos till honom att ändra åsikt.
Senast redigerad av Leland1979 2022-04-20 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in