Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-26, 09:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dina argument är inte bara svaga, de är helt hypotetiska. Givetvis blir hela livet otäckt farligt om man ska gardera sig mot alla fakta med ett ”om”. Det finns inte ett enda konkret argument i ditt inlägg som talar emot en Natoanslutning.

Naturligtvis är argumenten hypotetiska. Så är det i säkerhetspolitik, man planerar utifrån diverse hypotetiska worst case-scenarier.
Citera
2022-04-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är tveksamt att lägga ett hangarfartyg i östersjön gissar jag. Otäckt med ubåtar i bräckt vatten och nära kusten.
Ett besök av USS Forrest Sherman i Visby hamn är ett likvärdigt besök. Hon finns redan i närheten.
Citera
2022-04-26, 09:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är tveksamt att lägga ett hangarfartyg i östersjön gissar jag. Otäckt med ubåtar i bräckt vatten och nära kusten.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Okej, men en flicka får väl drömma?
Gotland kan fungera som ett jättelikt hangarfartyg, plats med massor av plan luftvärn, sjömålsrobotar och det är osänkbart!
Citera
2022-04-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Naturligtvis är argumenten hypotetiska. Så är det i säkerhetspolitik, man planerar utifrån diverse hypotetiska worst case-scenarier.
Rysslands angrepp på Ukraina och hoten att använda kärnvapen är inte hypotetiska.

Att ryssarna agerar mot folkrätt och inte respekterar suveräna staters rätt att existera är inte hypotetiskt.

Att Ryssland försöker påverka Sveriges och Finlands suveränitet är inte hypotetiskt.

Att gå med i världens mäktigaste försvarsallians är inte hypotetiskt.

Alla argument mot är hypotetiska och känslomässiga.
Citera
2022-04-26, 09:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Gotland kan fungera som ett jättelikt hangarfartyg, plats med massor av plan luftvärn, sjömålsrobotar och det är osänkbart!

Jo, men jag tänkte på den ’ökade militära närvaro’ som utlovats under en Natoansökan.

Där har i alla fall jag lättare att se att USA närvarar med flottan, än placerar trupp, sjömålsrobotar och luftvärn på Gotland.
Citera
2022-04-26, 09:24
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo, men jag tänkte på den ’ökade militära närvaro’ som utlovats under en Natoansökan.

Där har i alla fall jag lättare att se att USA närvarar med flottan, än placerar trupp, sjömålsrobotar och luftvärn på Gotland.
Ah! då förstår jag!
Citera
2022-04-26, 09:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rysslands angrepp på Ukraina och hoten att använda kärnvapen är inte hypotetiska.

Att ryssarna agerar mot folkrätt och inte respekterar suveräna staters rätt att existera är inte hypotetiskt.

Att Ryssland försöker påverka Sveriges och Finlands suveränitet är inte hypotetiskt.

Att gå med i världens mäktigaste försvarsallians är inte hypotetiskt.

Alla argument mot är hypotetiska och känslomässiga.

Det där är whataboutism. Nu diskuterade vi om hypotetiska argument är giltiga eller inte.
Citera
2022-04-26, 09:32
Medlem
wwrs avatar
Har det verkligen inte gjorts någon färsk utredning med argument för eller emot. Jag tycker det hela verkar hopplöst. Alla våra köpta politiker bara skriker NATO i kör. Jag har inte kollat så mycket. Men det man sett översiktligt i tidningarna så verkar det som om Maggan går runt med Sanna Marin och funderar. Maggan har tänkt mycket och nu kommit på att NATO är bra, verkar vara tidningsbilden.

Vad har man hämtat in för uttalanden från viktigare instanser?
Citera
2022-04-26, 09:33
Medlem
SweKingCalles avatar
Ett enkelt svar på frågan.
Svar: Nej absolut inte !!!
Citera
2022-04-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne

Jo.

Nu har vi inte så mycket luftvärn. Det var grejen tyckte jag, att ett enda örlogsfartyg kan ha mer luftvärn än vi.

Flyg har vi ju så in i Norden.
Citera
2022-04-26, 09:40
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu när Ryssland visar sin aggressiv mot Ukraina, är frågan huruvida Sverige och Finland ska gå med i Nato för att möjligtvis säkra oss från framtida attacker? Eller är det så vår neutralitet kommer att tjäna oss bättre långsiktigt?

Trådens diskussionsämnen:

Bör Sverige och/eller Finland blev en del av Nato?
Är Sverige neutralitetsprincip gynnsam för oss?
Kan verkligen Sverige idag räknas som en neutral part?

Håll till godo

Kort svar Ja..

MEN många som nu vill att Sverige går med missar vad det egentligen betyder..

Vi pratar samtidigt om att många fler skall göra värnplikten och att det blir allmän värnplikt eller näst därtill.

Går Sverige med i NATO så måste också Svensken vara beredd på att det kommer hem döda Svenskar efter olika konflikter på olika platser på klotet. Folk tyck tro att det bara kommer hem döda Svenskar om Putin startar krig med Sverige och NATO är beskyddaren.

Vi kommer få flera större baser med NATO personal förlagda i landet möjligen även kärnvapenbunkrar och platser där det förvaras och eller forskas i andra "tvivelaktiga"" vapensystem.

Rent ekonomiskt lär det skapa en del arbeten och även en hel del avknoppnings företag som levererar till NATO och dess medlemsländer. Svensk vapenindustri lär gynnas på sikt och liknande fördelar.

Svensk militärutbildning kommer få ett kvalitets lyft och det möjliggör även karriär avancemang till andra länder och att Sverige har NATO utbildad personal ex. i USA eller Turkiet.

Då Sverige kommer ha en del soldater i aktiv tjänst så gott som hela tiden så kommer också Svenskar dödas vid olika konflikter utomlands. Den sidan tycks folk inte tänka på alls i debatten.

Det brukar ju skrivas en hel del om en Svensk soldat skadas/dödas ex i FN tjänst eller som frivillig i någon konflikt.. Detta lär vi få se mer av om Sverige går med.
Citera
2022-04-26, 09:46
Medlem
wwrs avatar
När USA går in i olika länder världen över ökas också pressen på oss att vara med, med åtföljande ökad risk för terrorattacker. Det behöver vi verkligen inte.

Vi har ju inget otalt med ryssarna, som Ukraina hade. Vi gör oss bara till måltavla för ryssar, terror och annat genom att dras ännu mer in i de främmande krigen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in