Jag tror inte Sverige - med sin icke existerande militär - kommer kunna slå tillbaka Ryssland, om Rysssland väl bestämt sig och är beredda på långsiktig krigsföring. Ur min synpunkt vore det bästa att göra vad man kan för att
inte bli angripen av Ryssland, alls. Även om det innebär rejäla eftergifter.
Medlemskap i Nato, tror jag kommer
öka risken för att Ryssland angriper. Jag tror risken kommer öka till så hög sannolikhet som det är möjligt, faktiskt. Helt enkelt för att Ryssland
INTE vill ha nato inpå husknuten, och är rabiata nog att göra slag i saken.
Och den hjälp som Nato kan bidra med, kommer inte göra en stor skillnad, kommer inte minska risken för krig här. Det kommer troligtvis bara bli ett värre krigslidande i Sverige till följd av det - om/när kriget kommer. Ser man det så, då är Nato inget alternativ för att bevara fred och frihet i vårt land ungefär som vi har det nu.
Jag tror inte nato kommer vara en avsevärd hjälp för Sverige. För ...
1. Ryssland har kärnvapen, Nato kommer inte försvara lilla Sverige mot Rysland så pass 'hårt' att det riskerar utlösa Rysslands användning av massförstörelsevapen mot alla Nato-länder. Ryssland kommer ha fortsatt relativt frikort, mindre än i Ukraina nu, men dock.
2. Sverige som nationalstat är inte mycket av värde för Nato. Vi har ingen militär som kan hjälpa Nato på annat håll. Vi har inga stora naturtillgångar att försvara, och vår kultur är inte en känd resurs i mycket annat än sansade lantliga förståndighet. Och den sansade förståndigheten kommer vi isf att sälja ut, till - det som många länder, främst i arabvärlden, kallar för - "den store satan". Vi kommer aldrig mer ses som en resonlig förståndig nation. Vi kommer visa för världen, att var sansade lantliga förståndighet, var bara en pryd yta som inte hjälper mot ett shit, och att vi nu erkänner den konfrontativa aggressiva MENA-mentaliteten som the way to go.
3. Ur Natos synpunkt, är nog svenskt medlemskap bra, för då kan dom placera in amerikansk/tysk militär här, eventuellt hoppas på att bygga långtida militära baser här i landet. Bara det i sig, kommer garantera att vi kommer ha ryssarna på oss, kontinuerligt, så länge såna baser finns här. Då kommer Sverige bli ett nytt Israel, en strandstat ihopklämt mellan olika stormakter som alla ständigt vill ta förändra läget i vårt land och förstöra vår inhemska motståndskraft. Troligtvis ständiga lågintensiva attentat från Ryssland. Precis som Israel lever, fullt av små-attentat och oro, i en konstant skruvtving mellan länder som skulle vilja förändra läget rejält, bara dom får chansen.
Jag tror inte på idén med Nato. Och joo, jag har såååå rätt
Vill ha det i alla fall .. fuck krig.