2022-05-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Den frågan får inte ställas, ingen törs ställa den frågan.
Det är självklart att det går att diskutera om den viljan verkligen finns men att där ingår också då att man är villig till att ge Ryssland något och vad man i praktiken då ger är inget! Utan att man låter bara saker vara som de är dvs att man tar inte in NATO system i landet och i gengäld så begärs givetvis skriftliga garantier på att Ryssland ej kommer att bedriva en aggression.

Viljan fanns inte och finns inte hos politikerna till att föra en seriös dialog med Ryssland.
Ryssland räknas nämligen inte in, Ryssland finns typ ej eller helst inte, men att samtidigt så har vi ett försvarutlåtande som slår fast att med eller utan Putin så kommer det Ryssland som är att bestå för en lång tid framöver.

Skriftlig garanti?

Hur in i helvete jävla blåst är du?
Citera
2022-05-13, 12:17
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Kan inte låta bli att skratta haha när jag läser föra en seriös dialog med Ryssland. Det går ju bara inte med någon som ljuger som Goebbels.

Ja att du har ditt klart för dig.

Vi har ju demokrati och av det så har det uppstått två vitt skilda föreställningar vilka inte går ihop det minsta lilla.
Vi har politikersfärens väldigt enkla bild vilken du stödjer.
Och så har vi försvarsmaktens x näringslivets vilken jag stödjer.

Enligt försvarsutlåtande att det Ryssland som vi känner det kommer att fortgår med eller utan Putin.
Citera
2022-05-13, 12:18
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Det enda argumentet emot är att man kan bli indragen i ett krig i mellanöstern. Inte allt för sannolikt med tanke på USAs fokus på det interna. Det skulle kräva en gigantisk terrorattack för att ändra på det. Talibanerna lär väl inte hitta på något med tanke på att USA lämnade över landet till dom. Världskrig är möjligt men inte sannolikt i dagsläget. Kina vill inte ha det, Ryssarna känner sig inte starka just nu. Kina speciellt måste känna att om Taiwan får samma stöd som Ukraina kan det bli riktigt onödigt blodigt.

Det finns fler argument mot ett NATO-medlemskap. Att Sverige och Finland tar hastiga beslut om NATO-medlemskap kan orsaka stress och hastiga beslut från Ryssland. Finland har en rejäl landsgräns med Ryssland och i Sverige's fall rör det sig om en enorm kustlinje och Gotland.

Man sänker även sitt politiska kapital i omvärlden. Alla viktiga NATO-medlemmar har goda förhållanden till Sverige och Finland oberoende av ett NATO-medlemskap och nationer som ställer sig negativa till NATO (Det är viktigt att komma ihåg här att det inte endast är Ryssland som ställer sig negativt till NATO) kommer förändra sina relationer gentemot Sverige och Finland till det värre.

Egentligen bottnar mitt huvudmotstånd mot NATO i faktumet att jag är tämligen övertygad om att varken Sverige eller Finland är i behov av det. Ukraina bör tjäna som ett avskräckande exempel för samtliga nationer som tittar mot sina grannländer med giriga ögon och saliv runt munnen då det sannerligen kostar betydligt mer än vad det smakar i Ukraina för tillfället utifrån ett ryskt perspektiv. Att med detta i åtanke tro att Ryssland skulle få för sig att rulla över gränsen till Finland som besitter en betydligt mer moderniserad armé än Ukraina och som även är täckt av skog är i min mening gränsande till det löjliga. Vi ska inte ens börja tala om hindren som finns för en rysk invasion av Sverige där man behöver landsätta trupper från luft eller hav och som, oavsett hur mycket vi hånat det, besitter en arsenal som få nationer av vår storlek besitter. Bara att vi utvecklar våra egna stridsflyg är ett enormt utropstecken och varken dom nyare eller dom äldre gripen är inte dåliga flygplan jämfört med deras ryska motsvarigheter.

Utöver detta så är Sverige och Finland djupt förankrade i västvärldens samfund och EU-medlemmar. Stödaktionerna från omvärlden som nu tar plats i Ukraina hade bleknat i jämförelse. Jag skulle ganska säkert vilja hävda att chanserna till militär hjälp med "boots on the ground" från västvärlden hade varit väldigt goda.
Citera
2022-05-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%...tet-1.72373117

Det uttalandet kommer han få äta upp.
Hultqvist, det var väl han som med nöd och näppe undgick att tvingas bort genom ett misstroendevotum för ett par år sedan?

Visst är der ett solklart exempel på kappvändande, men han är långt ifrån ensam i dessa dagar. Tippar att någon har sagt åt honom att "du vill väl inte göra Maggan och partiet ledsna så här bara några månader före valet, eeh? - och sätter du dig på tvären nu så är du rökt ifråga om feta retröttposter efter att du avgått som statsråd".
Citera
2022-05-13, 12:21
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
Ryska svaret: Sverige och Finland blir "måltavlor" för ett anfall -SWEBBTV

https://nyheter.swebbtv.se/ryska-sva...or-ett-anfall/

Ni som är för NATO -Skickar ni era barn?

Tack för länken. Jag har tidigare inte tittat på swebbtv-sidan, men en sak kan jag säga och det är att om en person använder den som sin primära källa för verifierad information så blir det inte lätt att förstå den verkliga världen.
Citera
2022-05-13, 12:23
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Skriftlig garanti?

Hur in i helvete jävla blåst är du?

Skriftliga garantier dem har man för att kunna visa upp för omvärlden och att dem är värda guld.
Det är så djävla enkelt ett skriftligt avtal vilken förbinder båda parterna till att uppfylla och hålla det som är avtalat.
Fan att hela samhället bygger på avtal.
Citera
2022-05-13, 12:23
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Hur känns de att delta i en rysk påverkanskampanj?

Dags att flytta t Ryssland?
Vad menar du?

Kolla min historik av inlägg så förstår du nog rätt snabbt att du gjort en felaktig bedömning.

Jag syftar på att Peter Hultqvist kommer få äta upp sitt uttalande, eftersom att ha sa en helt annan sak vid slutet av 2021.

Antagligen så uppfattade du mitt inlägg som att jag syftade på en attack från Ryssland.

Det är iallafall bra att du har ögonen öppna för äckliga rysstroll. Dom ska uppmärksammas!
Citera
2022-05-13, 12:24
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hultqvist, det var väl han som med nöd och näppe undgick att tvingas bort genom ett misstroendevotum för ett par år sedan?

Visst är der ett solklart exempel på kappvändande, men han är långt ifrån ensam i dessa dagar. Tippar att någon har sagt åt honom att "du vill väl inte göra Maggan och partiet ledsna så här bara några månader före valet, eeh? - och sätter du dig på tvären nu så är du rökt ifråga om feta retröttposter efter att du avgått som statsråd".
Ja, det har du helt rätt i.

Peter Hultqvist är långt från det svarta fåret.
Citera
2022-05-13, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Det enda du behöver veta är att Hultqvist, liksom den svenska folkmajoriteten, numera är för ett svenskt NATO-medlemskap. På måndag lämnar vi in ansökan. Hoppas det känns bra.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.
Citera
2022-05-13, 12:26
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja att du har ditt klart för dig.

Vi har ju demokrati och av det så har det uppstått två vitt skilda föreställningar vilka inte går ihop det minsta lilla.
Vi har politikersfärens väldigt enkla bild vilken du stödjer.
Och så har vi försvarsmaktens x näringslivets vilken jag stödjer.

Enligt försvarsutlåtande att det Ryssland som vi känner det kommer att fortgår med eller utan Putin.

Ja, och de kan man inte lita på. Då gör man som med Nordkorea, bygger en väldig stabil gräns och bevakar ordentligt. Att sluta ett avtal är att gräva sin egen grav. Se hur de lurade Merkel som ville väl. Direkt gaskranen i centrum när säkerhetsdiskussionerna om NATO osv. började.
Citera
2022-05-13, 12:28
Medlem
Nu kan alla snillen slut spekulera om vi ska med i nato eftersom saken är klar,vi går med.Detta är ju naturligtvis en mycket bra lösning eftersom rysstrollen nu definitivt kan stänga sin käft.Detsamma gäller dvärghelvetet i krim som hädanefter får sina kulor kokta ifall han gör ett övertramp.Nu kan vi luta oss tillbaka å slå upp en cognac.
Citera
2022-05-13, 12:32
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det finns fler argument mot ett NATO-medlemskap. Att Sverige och Finland tar hastiga beslut om NATO-medlemskap kan orsaka stress och hastiga beslut från Ryssland. Finland har en rejäl landsgräns med Ryssland och i Sverige's fall rör det sig om en enorm kustlinje och Gotland.

Man sänker även sitt politiska kapital i omvärlden. Alla viktiga NATO-medlemmar har goda förhållanden till Sverige och Finland oberoende av ett NATO-medlemskap och nationer som ställer sig negativa till NATO (Det är viktigt att komma ihåg här att det inte endast är Ryssland som ställer sig negativt till NATO) kommer förändra sina relationer gentemot Sverige och Finland till det värre.

Egentligen bottnar mitt huvudmotstånd mot NATO i faktumet att jag är tämligen övertygad om att varken Sverige eller Finland är i behov av det. Ukraina bör tjäna som ett avskräckande exempel för samtliga nationer som tittar mot sina grannländer med giriga ögon och saliv runt munnen då det sannerligen kostar betydligt mer än vad det smakar i Ukraina för tillfället utifrån ett ryskt perspektiv. Att med detta i åtanke tro att Ryssland skulle få för sig att rulla över gränsen till Finland som besitter en betydligt mer moderniserad armé än Ukraina och som även är täckt av skog är i min mening gränsande till det löjliga. Vi ska inte ens börja tala om hindren som finns för en rysk invasion av Sverige där man behöver landsätta trupper från luft eller hav och som, oavsett hur mycket vi hånat det, besitter en arsenal som få nationer av vår storlek besitter. Bara att vi utvecklar våra egna stridsflyg är ett enormt utropstecken och varken dom nyare eller dom äldre gripen är inte dåliga flygplan jämfört med deras ryska motsvarigheter.

Utöver detta så är Sverige och Finland djupt förankrade i västvärldens samfund och EU-medlemmar. Stödaktionerna från omvärlden som nu tar plats i Ukraina hade bleknat i jämförelse. Jag skulle ganska säkert vilja hävda att chanserna till militär hjälp med "boots on the ground" från västvärlden hade varit väldigt goda.
Du får ursäkta mig, men jag hittade inte några fullständiga argument i din text. Läs gärna Ett försämrat säkerhetspolitiskt läge - konsekvenser för Sverige Ds 2022:7 länk här (FB) Bör Sverige och Finland gå med i NATO? och kritisera deras argument. Vi vill alla läsa sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in