Citat:
Ursprungligen postat av
DrKrispo
Det enda argumentet emot är att man kan bli indragen i ett krig i mellanöstern. Inte allt för sannolikt med tanke på USAs fokus på det interna. Det skulle kräva en gigantisk terrorattack för att ändra på det. Talibanerna lär väl inte hitta på något med tanke på att USA lämnade över landet till dom. Världskrig är möjligt men inte sannolikt i dagsläget. Kina vill inte ha det, Ryssarna känner sig inte starka just nu. Kina speciellt måste känna att om Taiwan får samma stöd som Ukraina kan det bli riktigt onödigt blodigt.
Det finns fler argument mot ett NATO-medlemskap. Att Sverige och Finland tar hastiga beslut om NATO-medlemskap kan orsaka stress och hastiga beslut från Ryssland. Finland har en rejäl landsgräns med Ryssland och i Sverige's fall rör det sig om en enorm kustlinje och Gotland.
Man sänker även sitt politiska kapital i omvärlden. Alla viktiga NATO-medlemmar har goda förhållanden till Sverige och Finland oberoende av ett NATO-medlemskap och nationer som ställer sig negativa till NATO (Det är viktigt att komma ihåg här att det inte endast är Ryssland som ställer sig negativt till NATO) kommer förändra sina relationer gentemot Sverige och Finland till det värre.
Egentligen bottnar mitt huvudmotstånd mot NATO i faktumet att jag är tämligen övertygad om att varken Sverige eller Finland är i behov av det. Ukraina bör tjäna som ett avskräckande exempel för samtliga nationer som tittar mot sina grannländer med giriga ögon och saliv runt munnen då det sannerligen kostar betydligt mer än vad det smakar i Ukraina för tillfället utifrån ett ryskt perspektiv. Att med detta i åtanke tro att Ryssland skulle få för sig att rulla över gränsen till Finland som besitter en betydligt mer moderniserad armé än Ukraina och som även är täckt av skog är i min mening gränsande till det löjliga. Vi ska inte ens börja tala om hindren som finns för en rysk invasion av Sverige där man behöver landsätta trupper från luft eller hav och som, oavsett hur mycket vi hånat det, besitter en arsenal som få nationer av vår storlek besitter. Bara att vi utvecklar våra egna stridsflyg är ett enormt utropstecken och varken dom nyare eller dom äldre gripen är inte dåliga flygplan jämfört med deras ryska motsvarigheter.
Utöver detta så är Sverige och Finland djupt förankrade i västvärldens samfund och EU-medlemmar. Stödaktionerna från omvärlden som nu tar plats i Ukraina hade bleknat i jämförelse. Jag skulle ganska säkert vilja hävda att chanserna till militär hjälp med "boots on the ground" från västvärlden hade varit väldigt goda.