2022-05-20, 09:38
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du invände mot mig, när jag svarade en annan, angående när man kan ändra sig under en mandatperiod. Jag skrev då att jag tycker att man bör ha folkomröstning om det är en betydande fråga och länge kvar till nästa val. Du svarade då:
Jag ser ingen som helst poäng i att ha folkomröstningar i en fråga där utgången är given, det är ju fullständigt poänglöst.

(FB) Bör Sverige och Finland gå med i NATO?
Hur kan du veta att utgången är given?

I ett senare inlägg skriver du till en annan:
NATO frågan har en mycket brett stöd i jämförelse med alla folkomröstningar som Sverige har haft. Läser du aldrig på innan du skriver ditt nonsens?

Du är återigen inne på att jämföra resultat från folkomröstningar med argumentet »brett stöd«. Vad grundar du detta på för underlag?

Sedan har du uppenbarligen inte koll på folkomröstningen om högertrafik där jag redan igår skrev till dig att 82,9 % röstade för att behålla vänstertrafiken, men politikerna ändå valde att göra tvärtom:

Sammanfattar man detta så blir det som jag skrev att du tycks vara inne på att se opinionsundersökningar som liktydiga med folkomröstningar eller vad är det du använder för att motivera »brett stöd«. Vad är det jag ljuger om?
Jag vet att utgången är givet eftersom långt fler säger ja till NATO än de som säger nej.

Vad du ljuger om har jag redan förklarat i mitt inlägg.
Citera
2022-05-20, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Högerns natokupp sket sig. Det enda realistiska nu är att dra tillbaka natoansökan, be Ryssland om ursäkt och inleda fredsförhandlingar.

Jag är höger Betyder ju inte att jag gillar dagens politiker-patrask inklusive Bildt och de andra fjollorna. Kan vi verkligen hoppas på turken, menar du?
Citera
2022-05-20, 09:42
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket gör varje land som går med i NATO till en ynkedom om de inte ställer upp helhjärtat. Varför ska Sverige med i NATO om Sverige inte är beredd att ge allt för NATO?
Ge allt? Det handlar inte om det, det handlar om att Sverige har rätten att hjälpa NATO länder i krig på det sätt Sverige finner bäst, precis som alla andra NATO länder har rätten att själva bestämma hur de hjälper till bäst. Det står tydligt och klart i NATO avtalet. Hur vore det om du läste på?
Citera
2022-05-20, 09:45
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Jag är höger Betyder ju inte att jag gillar dagens politiker-patrask inklusive Bildt och de andra fjollorna. Kan vi verkligen hoppas på turken, menar du?
Jag uppfattar det som du är väldigt vriden åt alla möjliga håll och så långt i från förnuftet som möjligt.
Citera
2022-05-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, lika lite som svenska folket röstat fram att Moderaterna skall förstatliga landet eller sossarna dumpa skatter och privatisera allt.
De har fått mandat för att driva de linjer de gick till val på - inget annat.

Nä, de får faktiskt göra precis som de vill, men går de för långt ifrån det som de gått på val på så kommer det ju att synas i nästa val.

Finns inget i mandatet som säger att de inte får ändra sig.
Citera
2022-05-20, 09:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nä, de får faktiskt göra precis som de vill, men går de för långt ifrån det som de gått på val på så kommer det ju att synas i nästa val.

Jo, det gör det - för att en demokrati skall fungera så skall de valda politikerna arbeta för det de fått mandat för. Annars faller demokratin.
Citera
2022-05-20, 09:55
Medlem
saganshuss avatar
Citat:

Exakt och det vore ren galenskap att ha ett sånt mandat. En regering måste kunna anpassa sin politik efter vad som händer i världen. Allt annat skulle medföra katastrof för landet. En sån ordning vill ingen ha.
Citera
2022-05-20, 09:56
Medlem
Citat:
Jo, det gör det - för att en demokrati skall fungera så skall de valda politikerna arbeta för det de fått mandat för. Annars faller demokratin.

Nä, faktiskt inte.
Citera
2022-05-20, 09:56
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Om det vore som du säger så skulle det inte existera några demokratier överhuvudtaget. Vilket det alltså gör. Med andra ord så har du fel.
Citera
2022-05-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Exakt och det vore ren galenskap att ha ett sånt mandat. En regering måste kunna anpassa sin politik efter vad som händer i världen. Allt annat skulle medföra katastrof för landet. En sån ordning vill ingen ha.

Nä, men vissa har extremt svårt att acceptera när beslut går emot deras egna vilja och åsikter.
Citera
2022-05-20, 09:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ge allt? Det handlar inte om det, det handlar om att Sverige har rätten att hjälpa NATO länder i krig på det sätt Sverige finner bäst, precis som alla andra NATO länder har rätten att själva bestämma hur de hjälper till bäst. Det står tydligt och klart i NATO avtalet. Hur vore det om du läste på?
Precis som om vi INTE är med i NATO, menar du?

Det finns alltså ingen som helst poäng med att gå med i NATO.
Citera
2022-05-20, 09:58
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Nä, men vissa har extremt svårt att acceptera när beslut går emot deras egna vilja och åsikter.
Ja, det är tydligt och det kan man ha förståelse för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in