2022-05-20, 10:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nä, faktiskt inte.
Hur fungerar en demokrati då?
Människor blundar, lägger lappar i en låda och får se vilka överraskningar det kan erbjuda?
Vad är då poängen med att ens lägga lapparna i lådan.
Citera
2022-05-20, 10:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Åter igen så missförstår du med flit och åter igen så använder du en osmaklig retorik. Nej, vi kan inte alls välja om vi vill hjälpa ett NATO land som blir anfallet när vi är medlemmar i NATO. Men vi kan välja hur vi ska hjälpa till. Precis som jag skrev.
Precis som jag skrev alltså ... de kan skicka en filt om det är deras val.

Nej, det menar jag verkligen inte och det skrev jag inte heller. Som vanligt så missförstår du med flit och som vanligt så använder du dig av en osmaklig retorik. Ett NATO medlemskap förpliktigar oss att hjälpa varje NATO medlem som blir anfallen på det sätt vi anser bäst. Är vi inte medlemmar så finns inte den förpliktelsen, vi behöver då inte hjälpa till överhuvudtaget och vi kan då heller inte förvänta oss någon hjälp.

Står vi utanför kan vi behålla filten också.
Senast redigerad av micro113 2022-05-20 kl. 10:20.
Citera
2022-05-20, 10:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, vi tvingas lägga mer på försvaret och vi kan inte sluta lägga pengar på försvaret även om det rent konkret inte behövs stora summor.
2% av BNP är villkoret.
Vi har redan beslutat om 2% och 2% är inte tillräckligt för att skydda Sverige utan NATO. Utan NATO så skulle vi behöva lägga betydligt mer på försvaret. 2% är för övrigt inget villkor, det är ett mål.
Citera
2022-05-20, 10:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vi har redan beslutat om 2% och 2% är inte tillräckligt för att skydda Sverige utan NATO. Utan NATO så skulle vi behöva lägga betydligt mer på försvaret.
Vi har beslutat om 2% som en anpassning till NATO.

Är vi fristående så väljer vi om vi vill ha 2% i ett år eller i tio år, är vi med i NATO har vi inte det valet eftersom 2% är ett krav.
Citera
2022-05-20, 10:22
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Hur fungerar en demokrati då?
Människor blundar, lägger lappar i en låda och får se vilka överraskningar det kan erbjuda?
Vad är då poängen med att ens lägga lapparna i lådan.
Det där har jag förklarat för dig flera gånger om. Har du problem att ta till dig information?
Citera
2022-05-20, 10:23
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Vi har beslutat om 2% som en anpassning till NATO.

Är vi fristående så väljer vi om vi vill ha 2% i ett år eller i tio år, är vi med i NATO har vi inte det valet eftersom 2% är ett krav.
Sverige tog beslut om 2% innan vi ansökte om NATO medlemskap och det beroende på Rysslands anfall av Ukraina och inte på NATO. Nej, 2% är inget krav, det är ett uttalat mål. Fel i sak.
Citera
2022-05-20, 10:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Precis som jag skrev alltså ... de kan skicka en filt om det är deras val.

Nej, det menar jag verkligen inte och det skrev jag inte heller. Som vanligt så missförstår du med flit och som vanligt så använder du dig av en osmaklig retorik. Ett NATO medlemskap förpliktigar oss att hjälpa varje NATO medlem som blir anfallen på det sätt vi anser bäst. Är vi inte medlemmar så finns inte den förpliktelsen, vi behöver då inte hjälpa till överhuvudtaget och vi kan då heller inte förvänta oss någon hjälp.

Står vi utanför kan vi behålla filten också.
Det där är återigen smaklös retorik utan mening. Sverige är skyldig som NATO land att bistå med militär hjälp om ett NATO land blir anfallet. Men hur den militära hjälp ska se ut bestämmer Sverige. Filtar har inte ett skit med saken att göra.
Citera
2022-05-20, 10:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Sverige tog beslut om 2% innan vi ansökte om NATO medlemskap och det beroende på Rysslands anfall av Ukraina och inte på NATO. Nej, 2% är inget krav, det är ett uttalat mål. Fel i sak.
Ja, Sverige fattade beslutet i mars -- då var det redan på diskussion.
Anpassning till NATO helt enkelt.
Citera
2022-05-20, 10:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det där är återigen smaklös retorik utan mening. Sverige är skyldig som NATO land att bistå med militär hjälp om ett NATO land blir anfallet. Men hur den militära hjälp ska se ut bestämmer Sverige. Filtar har inte ett skit med saken att göra.
Vi bestämmer alltså inte själva.
Du kan inte både hävda att det är villkor och att det något som det är fritt för varje nation att bestämma om.
Citera
2022-05-20, 10:29
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ja, Sverige fattade beslutet i mars -- då var det redan på diskussion.
Anpassning till NATO helt enkelt.
Det är din tolkning. Det är inte ett faktum.
Citera
2022-05-20, 10:30
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Vi bestämmer alltså inte själva.
Du kan inte både hävda att det är villkor och att det något som det är fritt för varje nation att bestämma om.
VI bestämmer inte om vi ska hjälpa till militärt, men vi bestämmer hur vi ska göra det. Jag har varit väldigt tydlig på den punkten. NATO kan exempelvis inte bestämma att vi måste skicka soldater, det finns inget i NATO avtalet som kräver det.
Senast redigerad av saganshus 2022-05-20 kl. 10:33.
Citera
2022-05-20, 10:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
VI bestämmer inte om vi ska hjälpa till militärt, men vi bestämmer hur vi ska göra det. Jag har varit väldigt tydlig på den punkten. NATO kan exempelvis inte bestämma att vi måste skicka soldater, det finns inget i NATO avtalet som kräver det.

Vi kan skicka en filt och ett pansarskott. Det kan vi idag också.

Vi kan inte heller förvänta oss annat än en filt och ett pansarskott ...Det är upp till de enskilda staterna att besluta om det ..
Vilken trygghet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in