Citat:
Ursprungligen postat av
oz007
Varför skulle det inte vara relevant? Men som du säger, så finns det garanterat de som har koll, och säkert en anledning till varför vi inte är med i Nato ännu.
Hoppas någon god själ har mutat Orban och Erdugan att neka vårt inträde.
Nato är ett förlegat projekt. Det är vad jag tycker personligen.
Har varit lite oklar över ifall Turkiets veto gäller fortfarande. Läste nån nyhet förut som fick det att låta som om dom hade lyft det. Och när jag var inne och kollade på regeringskansliets site så framstod det som att saken var biff och inga hinder fanns kvar.
Men den här Reuters-artikeln från förra veckan skriver tydligt att både Turkiet och Ungern fortfarande motsätter sig vårt inträde i NATO:
https://www.msn.com/en-gb/news/world...it/ar-AA19vgnJ
Citat:
But Turkey has dragged its heels over Sweden saying it does not take Ankara's security concerns seriously and has not lived up to its side of a bargain, struck in Madrid last year, that laid out a number of issues Stockholm needed to address.
Hungary has followed Turkey's lead in delaying ratification, which must be unanimous.
Citat:
Sweden has criticised Turkey for human rights abuses and over democratic standards, irking politicians in Ankara.
Turkey says Stockholm harbours members of what it considers terrorist groups - a charge Sweden denies - and has demanded their extradition as a step toward ratifying Swedish membership.
Citat:
Hungary says Sweden has had a hostile attitude to Budapest for years. It is angry about Swedish criticism of Prime Minister Viktor Orban over the perceived erosion of rule of law. Orban denies such erosion. Unlike Turkey, Hungary does not have a list of demands, but says grievances need to be addressed before it can ratify Sweden's accession to NATO.
Så Erdogan vill få fler svenska kurder utvisade till Turkiet, bland annat. Mer oklart vad Orban vill ha. Kanske räcker det med en offentlig ursäkt från Ann Linde, för att vi kallade dom för nazis. Antar att Erdogan också vill ha offentliga ursäkter för olika saker.
Vilken ödets ironi om det är vår självgoda näsan-i-blöt utrikespolitik som i slutändan räddar oss från att gå med i NATO.
Jag är inte överdrivet optimistisk, om jag ska vara ärlig. Men än lever hoppet.