• 1
  • 2
2022-02-26, 00:29
Bannlyst
Jag har ganska mycket pengar p svenska banker.

X miljoner. Under 5 mer n 3.

Om det skulle bli krig hr s r mina pengar rtt meningslsa antar jag? ven om jag vljer att lmna landet. Jag har pengarna p banken. Allts inte i tillgngar som bostad och bil.

Vad r det bsta att gra med pengarna? S ifall det skulle bli krig hr eller liknande att jag kan dra och ha med mig mina pengar.

Vad r bst? Guld? Sg fr fan inte krypto fr det vgrar jag kpa.
Citera
2022-02-26, 00:43
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
varfr skriver du inte bara hur mnga miljoner du har? jvla fjant, vi vet att du har 4 millar varfr skriver du X och andra ledtrdar?!
Citera
2022-02-26, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
varfr skriver du inte bara hur mnga miljoner du har? jvla fjant, vi vet att du har 4 millar varfr skriver du X och andra ledtrdar?!

Varfr skriver 100% av alla p Flashback att dom r 20-40 r gamla?
Citera
2022-02-26, 00:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Om det skulle bli krig hr s r mina pengar rtt meningslsa antar jag? ven om jag vljer att lmna landet. Jag har pengarna p banken. Allts inte i tillgngar som bostad och bil.

Vad r det bsta att gra med pengarna? S ifall det skulle bli krig hr eller liknande att jag kan dra och ha med mig mina pengar.

Se till at du har dina tillgodohavanden frdelat p olika banker (konton i olika banker) s du har statlig garanti p hela beloppet. (Grnsen per bank och person ligger p 1MSEK om jag minns rtt nu).

Invasion? Trots att Ukraina i princip r genomfuckat av den kriminelle vldtktsmannen KGBgen Putin idag, s har Hrynian fortfarande en vxelkurs, och r konvertibel. (Vrldsbanken garanterar valutan nu).

Hryvnians vxelkurs och utveckling.

Edit: Ukraina var ett exempel p hur illa det kan g. Men vrldsbanken garanterar (fortfarande) valutan. Landet har reserver (valuta och guld) i Vrldsbankens valv som tillter detta.
Senast redigerad av kraftfoder 2022-02-26 kl. 01:07.
Citera
2022-02-26, 02:33
Medlem
Citat:

Fysiskt Guld r nog lite verskattat. I en situation dr det skulle vara motiverat s r det vl fr oss vanliga ddliga till att svlja stoltheten, dra tcket ver huvudet, plocka fram sin tanto och gra seppuku.

andra sidan skall man inte lita fr mycket p sin juridiska rtt i ett land som r under attack, isht inte om det gr dligt fr landet.

Lsningen torde vara att placera sina pengar via bank som befinner sig i annat land. Bara till att plocka fram sin kristallkula och vlja ett bra land som inte kommer bli anfallet.

Sen hoppas jag att du inte bara har pengarna liggandes p ett vanligt bankkonto. Det hjlper fga att ha sina aktier p en dep i schweiz om det r aktier i en nyligen bombad fabrik som handlas p en nyligen bombad marknadsplats.

Ngra konkreta tips om vilka konton utomlands man kan ppna har jag inte, skulle grna vilja ha det sjlv. Visst man kan ltt hitta konton med femtielva procents avgifter och krav p att man sljer sin sjl, men ngot prisvrt?
Citera
2022-02-26, 02:43
Medlem
Citat:

Det bsta hade vl varit att inte stta ett vrde p skiten frn brjan..... men nu nr dom som skapat dina pengar och trygghet kan ta dom ifrn dig s blir du lite smskrajj?
Citera
2022-02-26, 08:32
Medlem
Jag har gjort s att jag spridit ut pengar p olika tillgngar jag har lite cash/aktier/bostad/guld och sen en liten liten del I krypto
Mer n s kan jag ej gra fr tillfllet
Eller jo jag kan ju kpa upp mark i utlandet o liknande men har ej den summan pengar utan ligger p 2 millar fr tillfllet.
Citera
2022-02-26, 10:19
Medlem
Fysiskt guld r ltt att transportera och slja. 4.000.000 kr i guld tar mindre plats n en halv liter mjlk. Se till att inte bli rnad bara - den risken r nog vldigt stor.
Citera
2022-02-26, 10:30
Medlem
ProPapas avatar
Citat:

Kan inte ge ngra skra tips men sjlv handlar jag lite utlndska mixfonder och kper guld. Spekulerar i att svenskt Euromedlemskap snart hamnar p tapeten dr vi kommer att erbjudas en usel vxelkurs som i samma gonblick den offentligrs snker kronan rejlt. Tnker ligga steget fre och vxla in mig innan.
Citera
2022-02-26, 11:19
Medlem
Citat:

Guld r bra hedge mot inflation. Inflation brukar de bli i krig. S GooLD! MMMMMMhihihi precious metallsss!!!!
Citera
2022-02-26, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Guld r bra hedge mot inflation. Inflation brukar de bli i krig. S GooLD! MMMMMMhihihi precious metallsss!!!!
Vart kper man d?

Kper.man av tex tavex s fr man stock i rumpan innan man ens ftt guldet.

Dom kper guld fr typ 570000 men sljer fr 615000

Det r 45 tusen back direkt. Riktigt scam
Citera
2022-02-26, 12:13
Medlem
Diversifiering. Bankkonton, fysiskt guld och silver, konst, investeringsvin, krypto, rvaruinvesteringar, aktier, rnteplaceringar, fastighet (din bostad rknas).

Detta r vad jag kr p. Sedan balanserar jag utefter hur jag bedmmer risken i marknaden. Jag har sedan 1 r tillbaka gradvis vxlat ner risknivn, dvs frn aktier till guld, silver, cash. Frn tillvxtaktoer till vrdeaktier osv.
Nu brjar det nog bli kplge... men oavsett, med denna strategi frlorar man mindre eftersom att det r negativ / liten korrelation mellan tillgngarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in