• 1
  • 2
2022-02-26, 15:06
Medlem
Tror ni Ukrainakriget kommer snka vrdet p bostder inom snar framtid eller kommer det drja innan bostadsbubblan kollapsar?

Om ni gtt i sljatankar, hade ni slt huset nu i vr/sommar eller hade ni avvaktat?
Senast redigerad av Solskenihelvetet 2022-02-26 kl. 15:07. Anledning: Felstavning
Citera
2022-02-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
Tror ni Ukrainakriget kommer snka vrdet p bostder inom snar framtid eller kommer det drja innan bostadsbubblan kollapsar?

Om ni gtt i sljatankar, hade ni slt huset nu i vr/sommar eller hade ni avvaktat?

tnk dig hur mycket arbete det r att bygga ett hus.

Det enda som kanske kommer kollapsa r en liten etta i stockholms innerstad fr 5 miljoner.
Citera
2022-02-26, 15:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
innan bostadsbubblan kollapsar?

Denna bermda bubbla, som boende i hyresrtt pratat om de senaste 20 ren
Citera
2022-02-26, 15:47
Medlem
Det finns i vart fall en klar risk att bostder som uppvrms med direktverkande el drabbas av en prisnedgng. Bortter pverkas marginellt av energiprisrusningen.
Om , jag sger om, vi fr en kraftig rnteuppgng r bilden en annan. En viss rnteuppgng med ngon/ngra f procentenheter r redan inprickad. Om rntorna nr typ 6% kukar bde fastighetsmarknaden och statsfinanserna ur. D blir det inte roligt. Men de har det vrre i Ukraina vill jag lova.
Citera
2022-02-26, 15:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
tnk dig hur mycket arbete det r att bygga ett hus.

Det enda som kanske kommer kollapsa r en liten etta i stockholms innerstad fr 5 miljoner.

Varfr just den?
Citera
2022-02-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varfr just den?

fr att den r vrderad mestadels pga lget.

Nr ryssen tar ner 08orna p jorden s kommer den inte vrderas hgre n en "normal" etta
Citera
2022-02-26, 16:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
fr att den r vrderad mestadels pga lget.

Nr ryssen tar ner 08orna p jorden s kommer den inte vrderas hgre n en "normal" etta

Trams.

Vad r en normal etta fr dig?
Senast redigerad av trottwell 2022-02-26 kl. 16:45.
Citera
2022-02-26, 16:52
Medlem
Vill inte folk komma ifrn stora stder nu och flytta ifrn "ml"? Knner mig trygg 5 mil utanfr en stor stad
Citera
2022-02-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Denna bermda bubbla, som boende i hyresrtt pratat om de senaste 20 ren

Villagare hr hr. Definera bubbla tack.

Jag r av sikten att en bubbla r inflaterade priser p grund av spekulation som kan rasa p grund av f hndelser.
Om, av ngon anledning, kriget fr vstvrldens rntor att ka s skulle huspriser i Sverige rasa. Mnga r belnade att de endast har rd med 1-2% bolnernta.

Banken rknar vid ln p 7% men folk skulle hellre slja sin lgenhet eller villa n att ndra sin livsstil markant.

S definitionen av bubbla och hur man ser p den avgr om vi har en bubbla eller inte.
Jag r av sikten att det finns en bubbla d det rcker med en liten hjning av rntan fr att f kraftigt belnade mnniskor i panik.
Citera
2022-02-26, 18:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Varfr inte skriva i befintliga bostadsbubbel-trden (dr folk har frgat exakt samma frga som TS i ca 12 r)?
Citera
2022-02-26, 18:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Men fr att frska svara, s tror jag snarare att det kommer att fortstta ka och att den skenande inflationen kommer att innebra en fortsatt omdelning av frmgenhet frn "fattiga" (folk som har sin huvudsakliga inkomst via ln och bor i hyresrtt) till"rika" (folk som har sin huvudsakliga inkomst via kapitalvinster ssom bostadsrtt). Det r ju ingen hemlighet lngre att lnearbete lnar sig allt mindre medan investeringar i bostadsrtt lnar sig allt mer, dels d klassklyftorna kar (varfr det r bra att vara p "rtt" sida) och dels att den progressiva skatten slr hrdade mot lnearbete.

Sjlv har jag tjnat strax ver 1 mkr bara det senaste ren p att ga 2 st. bostder, hade jag sparat ihop de pengarna hade det tagit bra mycket lngre tid och inflationen slr dessutom hrdare mot sparande n mot kapitaltillgngar. Addera drtill att Socialdemokraterna ser potential att frmgenhetsbeskatta ISK vilket innebr att man ska pumpa pengar ur de som nnu inte har kpt sin bostad d de anses ha pengar att dela med sig av.

TS br frga sig om de rika i samhllet bor i bostadsrtter eller hyresrtter och om de r skraja fr ett prisras. Nsta frga r om lginkomsttagare som bor i hyresrtter skulle vara vinnare p en systemkollaps, min gissning r tvrnej.
Citera
2022-02-26, 22:01
Medlem
fluffypuffys avatar
Det finns bara tv scenarion som kan sprcka "bubblan"
Antingen att mnga mnniskor trillar av pinnen eller att rntorna skjuter i hjden.
Bda kan ske pga det som sker just nu, beroende p hur saker utvecklar sig.
Bara Putintin vet svaret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in