2024-04-26, 00:29
Medlem
cosmic_dancers avatar
r just nu svag fr sandwich och salmiakki
Citera
2024-05-08, 03:04
Medlem
Jag skulle handla glass och allt utom Triumf Hallon Saltlakrits var slutslt. Nu eftert s fattar jag varfr.

Hur fan kan man gilla glass med salt? Tnk dig en grddbakelse/trta bakad med salt. Den skulle bli otbar.
Citera
2024-05-08, 03:25
Medlem
DeValeras avatar
Valntsglassen frn Lidl r riktigt god. Provade nyligen smultronglass frn Triumfglass som fll mig i smaken.

Bland kioskglassen har alltid sandwichglassen och tiptop-struten varit favorit. P 80-taldet fanns tv glassar, en som hette Snack och hade jordntter och en pinne som hette Malaga som var goda. Isglassen igloo var ocks god att svalka sig med.

P 80-talet fanns ngot som hette americana-glass i 1 l byttor. Ngra av de smakerna var riktigt bra, Philadelphia cake, New York cocos. Mississippi-drem och Texas pecan som jag tror fortfarande finns kvar.

Andra glassar som frsvunnit som var goda r konsums blvita melonglass som frsvann fr skert 15 r sedan, Carlshamns pistageglass var ocks god.

Har glasstrtor och glassbakelser frsvunnit? Ser sdana aldrig lgre i frysdisken frutom ibland p Lidl. Jag undrar om vinettan finns kvar. Fanns tidigare i flera smaker, mint var den godaste.
Citera
2024-05-08, 07:35
Medlem
Ntkola glasspinne frn SIA glass.
Citera
2024-05-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Andra glassar som frsvunnit som var goda r konsums blvita melonglass som frsvann fr skert 15 r sedan, Carlshamns pistageglass var ocks god.

Har glasstrtor och glassbakelser frsvunnit? Ser sdana aldrig lgre i frysdisken frutom ibland p Lidl. Jag undrar om vinettan finns kvar. Fanns tidigare i flera smaker, mint var den godaste.

Fasen va kul med ngon mer som minns Blvitts melonglass, s god, saknar den.

Sett det finns Klings glasstrtor p vissa strre ICA, men det r stora pjser, riktiga trtor. Vienetta kanske borta, trkigt isf. Nrmaste en kommer glassbakelser r nog sm Magnum i flerpack.

Fint glassminne fr mig r en kompis mamma som skar en halvliters tresmak itu och vi fick varsin del att kalasa p. Lyxigt.

Salmiakki och Saltlakrits r mina favoriter av styckglass. Saknar en ren jordgubbsglass typ Puckstng, inget extra verdrag och kladd.

God vaniljglass toppad med salta jordntter kanongott.
Citera
2024-05-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Fint glassminne fr mig r en kompis mamma som skar en halvliters tresmak itu och vi fick varsin del att kalasa p. Lyxigt.

Ja, sjlv minns man srskilt 'vanilj med krossad choklad' som en favorit i pappfrpackning.

Jttegott s lnge den inte serverades stenhrd frn frysen, eller isig/omfrusen iallafall.

Vissa barnglassar p den tiden bildade ven ett slags skinn om dom hade brjat smlta lite innan dom hamnade i frysen hemma. Gr dom det idag ocks? Minns med skrck hemglass billigaste pinglass som man blev bjuden p nn gng. Enkla raka pinnar med vanilj (eller jordgubb, eller pron?), i vitt papper, ihopklistrat med den isiga skinnglassen. Brrr, usch och fy.

Idag tl man inte ens glass vilket r lika bra nr man inte kan hantera socker nd.

Men annars skulle jag kpa den dyraste vaniljglassen jag kunde hitta, och ta upp i en sittning. Med pudrad kakao, eller salta gjordntter, mums!

Eller nnu hellre gra min egen, semifreddo tror jag den enklaste varianten kallas (enligt flashback iallafall). Men d med kakao infruset i sjlva glassmeten. Och till den behvs inga tillbehr heller.
Citera
2024-05-21, 11:48
Medlem
sia blbrs grddglas slr triums blbrsgrddglass.
triums har funnits ngra r. tror sia slppte nu till vren.
Citera
2025-01-04, 15:22
Medlem
Skadans avatar
Var tvungen att logga in efter mycket lng tid fr att prisa Hagen-Dazs strawberry & cream. Gudomlig glass som rekommenderas. Perfektion i bgare. Inte fr st, s len mot tungan och gommen och goda sm bitar av jordgubbar.
Citera
2025-01-04, 15:36
Avstngd
AbstinentKanins avatar
Kpte precis Sia Hasselnt. Den r god 🙃
Citera
2025-01-05, 20:22
Avstngd
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Kpte precis Sia Hasselnt. Den r god 🙃
Triumf var det visst.

Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Fr lgga ett slag fr Lidls kopia utav magnum-pinnglassen. 6st fr 36kr och den r mycket godare ☺️
Fr ca 15 r sedan hade de ngon som liknande Solero ocks. De kanske har kvar den.

Citat:
Ursprungligen postat av ELINT
Jag skulle handla glass och allt utom Triumf Hallon Saltlakrits var slutslt. Nu eftert s fattar jag varfr.

Hur fan kan man gilla glass med salt? Tnk dig en grddbakelse/trta bakad med salt. Den skulle bli otbar.
Jag gillar den. Och kakor med salt i r inget konstigt. Gjorde en till nyr med digestivekex och salt, och skippade sockret enligt receptet.
Snickers(glass) och annat med jordntter innehller ju salt. Ja salt, NaCl, inte salmiak som du antagligen menar.
Senast redigerad av AbstinentKanin 2025-01-05 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in